4304
Sök

Avgassystem krångel

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har då en Audi A4 1.8T Quattro 2004. Cirka 170HK.

Jag har nydligen köpt ett nytt avgassystem 3.5" från Feritta.

När jag hade monterat klart det och starta så låter det okej på tomgång, samt om man trycker på gasen lite. Men om man trycker ner den ännu mer så den går upp i varv så låter det som orginal, var ut och prov körde, trodde det skulle bli bättre om det fick gå en stund, men nej. Jag är inte proffs på detta men, om man byter ut orginal avgassystem 2" imot ett 3.5" borde det inte låta fränare då?  Jag tycker att det ska låta fast jag trycker i gasen. Är det jag som har gjort något fel eller ska det vara såhär?

Här är i alla fall avgassystem jag köpte.
http://ferrita.se/butik_kopia.php

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Bytte du hela eller bara efter downpipe?

Byter du hela blir det mer effekt och bara efter katt ger ljud.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Efter downpipe.

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Jag har liknande på min v70 och på tomgång och upp låter det när man torrgasar men när man kör hörs det knappt efter 3000 även fast jag också har downpipeen.

Vill du ha mer ljud plocka bort en ljuddämpare.

Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Hur kommer det sig att det inte låter något när du även har downpipe?

Ta bort en ljuddämpare, hmm blir det inte direkt snyggt ? ;p

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Jag har ett fullflödessysten. Så rakt som möjligt men med bibehållen komfort. Men får migrän av att åka med ett jävla muller hela tiden. Körde bmw v8 med ljud och det var ju kul att glida runt lite men vid längre turer är det inte lika kul.

Angry Drift Team

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Angående dämparen. Ta bort den som sitter direkt efter katt. Ersätt med ett rör. Kommer inte att synas.
Senast redigerat av jok3 (13 augusti 2011)

Angry Drift Team

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Jo det har jag hört. Men om jag skaffar en 3.5" downpipe ska det låta lite bättre då? I så fall var finns dem att få tag i för min bil?

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Feritta borde ha det med men det räcker mer 3". Snackade med killarna på autotech och dem sa att det är minimal vinst mellan 3" o 3,5" på standardbilar. Det är när du börjar behöva bygga om bilen för att klara effekten som du kan behöva mer än 3".

Angry Drift Team

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Okej, katalysator behövs inte bytas eller?

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Det följer oftast med en ny bättre när man köper den. Det står om det gör det. Byter man downpipe så måste katten bytas annars blir den som ett stopp i systemet. Ferittas kattar brukar vara på 100 celler. Orginal ligger nog på ca 400 och upp. En sportkatt har 200. Ju färre ju mindre motstånd. Mindre motstånd mer effekt.
Senast redigerat av jok3 (13 augusti 2011)

Angry Drift Team

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Okej, har kollat på Ferrita, men tror inte dem har en downpipe till Audi A4 1.8T Quattro tyvärr. Hitta endast till Audi A3.

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Kolla på BSR.se dem har också.

Angry Drift Team

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Tack, hitta en del, för 5990kr, fast det finns en för 6290kr då medföljer det en lambdakabel. Är det något viktigt att ha?

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Ja annars så räcker inte kabeln till eftersom sonden sitter lite längre bort än på originalet.

Angry Drift Team

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Okej. Den här borde funka då http://sv.bsr.se/products/4104204/ Om man sätter dit den där istället, så ska jag få lite bättre ljud i avgassystem och mer effekt?
Senast redigerat av Audi248 (13 augusti 2011)

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Skicka fel länk. Har fixat det nu, så det är rätt länk. Var downpipen för 5990kr. Utan kabel

666 Inlägg
13 augusti 2011
du kommer inte få mer effekt av att byta avgas, du måste mappa om bilen, till exempel hos bsr...
men om det bara är ljudet du vill ha så gör som föregående talare och ersätt den främmre dämparen med ett rakt rör så kommer det låta mer

Avstängd
13 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Ja det är ljudet jag är mest ute efter. Fattar inte riktigt det här med ett " rakt rör" får ursäkta för jag är dålig på detta ;p Vad är skillnaden på orginalen, och ett rakt rör?

666 Inlägg
13 augusti 2011
du har en ljuddämpare precis efter katalysatorn, montera av den och montera ett rör med lämplig dimension där istället, så ersätt en ljuddämpare med ett rör smile

Sök