1841
Sök

Fördelar med etanhol förutom miljövänlighet

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Nå, vad finns det fördelar med etanol förutom den rent miljömässiga? Och vilka nackdelar finns?
Senast redigerat av TomasCarlsson (15 augusti 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 augusti 2011
Gör en sökning, det finns verkligen mängder skrivet i ämnet

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

335 Inlägg
15 augusti 2011
Fördel, kan plocka ut mer effekt ur trimmade bilar.

Nackdelar; ALLT! Värdelöst skitsubstitut till miljöbränsle som våra kära ledare satsade stenhårt på när "miljö-boomen" drog igång.

Nu hör man nästan ingenting om etanolen längre, biogas kommer starkt.

KÖP ALDRIG EN ETANOLBIL! usch.. jag fullkomligt hatar dem.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 augusti 2011
Vi har en Saab bio power och den kan vi tanka både etanol och bensin i.
Förutom att det är mycke billigare så går bilen väldigt mycke bättre. Enligt Saab ska man få 15-20 hästar extra med etanolen, och det märks verkligen! Och snitt förbrukningen är fortfarande under liter även fast den drar lite mer.
Nackdelen är väl på vintern, då ska man helst inte tanka etanol alls, och under 10 minus är risken ganska stor att det fruser någonstans så etanolen binder vatten.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 augusti 2011
marwin_of_sweden skrev:
Förutom att det är mycke billigare så går bilen väldigt mycke bättre.

Billigare tror jag inte på. Litern blandat tror jag heller inte på, men vi kan säga litern för E85.  Kompisens bil drar 0.75 blandat (9-5 -98 bensin)  Notera att med etanolen följer oljebyte på halva miltalet mot bensin.   Om vi säger att ett oljebyte kostar 1500kr och sker var 750:e mil så lägg på 2kr/mil extra för etanolen.

bensin 14kr*0,75l/mil+1kr oljebyte  11,50kr/mil

e85 10kr*1l/mil+2kr oljebyte = 12kr.  (sen har de etanolbilar jag kollat dragit 1.5l i snitt = 17kr/mil)

Alltså inte mycket billigare även om man är snäll när man räknar.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2011
torpis skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Förutom att det är mycke billigare så går bilen väldigt mycke bättre.

Billigare tror jag inte på. Litern blandat tror jag heller inte på, men vi kan säga litern för E85.  Kompisens bil drar 0.75 blandat (9-5 -98 bensin)  Notera att med etanolen följer oljebyte på halva miltalet mot bensin.   Om vi säger att ett oljebyte kostar 1500kr och sker var 750:e mil så lägg på 2kr/mil extra för etanolen.

bensin 14kr*0,75l/mil+1kr oljebyte  11,50kr/mil

e85 10kr*1l/mil+2kr oljebyte = 12kr.  (sen har de etanolbilar jag kollat dragit 1.5l i snitt = 17kr/mil)

Alltså inte mycket billigare även om man är snäll när man räknar.

Jag har hört samma sak från folk med etanolbilar. Ingen som är nöjd faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 571 Inlägg
15 augusti 2011
Volvo gjorde så på V70 2.5FT att etanolversionen INTE skulle ge mera effekt än bensinaren eftersom folk då skulle köra hårdare vilket inte skulle uppmuntras av miljöskäl. Suck!

335 Inlägg
15 augusti 2011
Sen som sagts tidigare..  under 10 minus är etanolen mer eller mindre oanvändbar. Bor du någonstans där temperaturen kryper under det (typ hela Sverige) så är etanolen inte ett alternativ när du tankar. 90% av dom jag vet som har etanolbilar (ink arbetet) tankar dessa på 95 oktan. DVS hela meningen med en flexifuel, etanolbil försvinner.

2 024 Inlägg
15 augusti 2011
Etanolen går tydligen hårt åt spridare oxå enligt ett par taxichaffisar jag pratat med. Byte av spridare efter 10-20000mil för 6000:-/ st. (trodde att alla taxi körde diesel nu för tiden men jag hade fel)

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

100 Inlägg
15 augusti 2011
:/Hur länge kommer motorn att hålla då etanol sliter mer på kolvar topplock mm.
Alla motorrenoverares dröm detta.hmm

886 Inlägg
15 augusti 2011
Alltså, det är lite skumt med etanol tycker jag, många verkar ogilla det skarpt, men sen finns det sidor som:
http://etanol.nu/

Där man påstår att etanol är helt oskadligt, och det är ändå en sida av folk som kör etanoldrivna bildar så jag har svårt att tror att dem skulle ljuga. Framför allt eftersom det inte gagnar dem.

Den lille foliehatten skulle ju snabbt säga att det är etanolimportörerna som gjort sidan men jag vet inte jag... Hade dem inte gjort en snyggare sida än så tror ni? big_smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 augusti 2011
Wicca skrev:
Alltså, det är lite skumt med etanol tycker jag, många verkar ogilla det skarpt, men sen finns det sidor som:
http://etanol.nu/

Där man påstår att etanol är helt oskadligt, och det är ändå en sida av folk som kör etanoldrivna bildar så jag har svårt att tror att dem skulle ljuga. Framför allt eftersom det inte gagnar dem.

Den lille foliehatten skulle ju snabbt säga att det är etanolimportörerna som gjort sidan men jag vet inte jag... Hade dem inte gjort en snyggare sida än så tror ni? big_smile

Tja, det finns alltid två sidor. etanol.nu är mestadels snikkonverterare som fulkör på tok för magert.

3 354 Inlägg
15 augusti 2011
Expoze skrev:
Etanolen går tydligen hårt åt spridare oxå enligt ett par taxichaffisar jag pratat med. Byte av spridare efter 10-20000mil för 6000:-/ st. (trodde att alla taxi körde diesel nu för tiden men jag hade fel)

hört det med,

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök