Volvo 850 1996. Startkablar åt fel håll. Startar inte.

Amazon_power
15 augusti 2011 · 4 Inlägg

Hej! Nu är det såhär att jag har släpat hem en volvo 850, ägaren innan hade bråttom när batteriet hade laddat ur och satte startkablarna fel och det ledde till att bilen inte startade varken med fulladdat batteri eller startkablar efteråt. Jag har kollar igenom alla säkringar och de relä jag kan hitta men finner inget fel. Som det är nu så klickar det bara i ett relä och verkar inte som om startmotorn får ström.

Någon som har en idé om vad det kan vara för fel?

Vissa säger att styrboxen är kass men jag tycker att den ska dra runt motorn i vilket fall?


Är tacksam för all hjälp jag kan få wink

Rubrik ändrad. DS

Senast redigerat av Dieselsmurfen (16 augusti 2011)

IX ____________________________________
16 augusti 2011 · 1 340 Inlägg

Kolla om du får ström till startmotorn, så det inte bara är den som är kass (en bekant rev hela elsystemet på en Amazon tills det visade sig att det bara var tändstiften som var trasiga)

Är säkert något annat fel, men börja från något håll och mät dig fram tills vart problemet är

Fungerar elen i resten av bilen?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2011 · 13 749 Inlägg

säkert startmotorn som gått sönder börja där iallfall

sålde en styrbox till svärfar för ett tag sen och där hade den som ägt bilen startat med kablar och haft sig efter det var bilen död

efter styrbox byte hoppade den igång direkt men där gick startmotorn hela tiden

den boxen gick inte att felsöka förövrigt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Amazon_power
17 augusti 2011 · 4 Inlägg

RightFront skrev:
Kolla om du får ström till startmotorn, så det inte bara är den som är kass (en bekant rev hela elsystemet på en Amazon tills det visade sig att det bara var tändstiften som var trasiga)

Är säkert något annat fel, men börja från något håll och mät dig fram tills vart problemet är

Fungerar elen i resten av bilen?

Ja all el funkar men nu har jag kommit såpass långt att jag ser att det går ström förbi tändningslåset men ej vidare till startmotorn och har då även kollat så startmotorn funkar och de gör den.

Amazon_power
17 augusti 2011 · 4 Inlägg

Growe skrev:
säkert startmotorn som gått sönder börja där iallfall

sålde en styrbox till svärfar för ett tag sen och där hade den som ägt bilen startat med kablar och haft sig efter det var bilen död

efter styrbox byte hoppade den igång direkt men där gick startmotorn hela tiden

den boxen gick inte att felsöka förövrigt

Okej, jag kanske får hjälp med att koppla upp bilen på dator nu och se vart felet ligger. Underlättar en hel del om jag då får reda på vart felet ligger smile

Dark_Angel
20 augusti 2011 · 622 Inlägg

Mest troligt är det styrboxen. Har råkat ut för samma sak på min, men är även vanligt att det är glapp på den lilla kabeln till startmotorn.

En fartfylld tjej som gillar det mesta vad gäller bilar... Racing, Rally och Styling
Kolla gärna mitt nya projekt, Northern Sky, titta in och rösta gärna...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283833
Amazon_power
21 augusti 2011 · 4 Inlägg

FuriousRacing skrev:
Mest troligt är det styrboxen. Har råkat ut för samma sak på min, men är även vanligt att det är glapp på den lilla kabeln till startmotorn.

Okej, blir att kolla upp det nu i veckan så får man väl hoppas på den billigaste och enklaste lösningen wink

Winterdrift
22 augusti 2011 · 365 Inlägg

Prova rullstarta den om det är manuell låda, så vet du iaf om det är mer än startmotorn som rykit smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
22 augusti 2011 · 1 594 Inlägg

Startmotorn dör inte bara för att den får fel polaritet. Det gör däremot styrboxar och andra elektroniska små lådor.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang