Baslåda med slutsteg går ej igång

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

B+ kör jag med röda kabeln på + polen på batteriet
GND kör jag med svarta kabeln på - polen på batteriet
REM kör jag med en röd från stereon (huvudenheten)

Har även en säkring med säkringshållare monterat på B+ kabeln som går till + polen

Den kopplingen har fungerat förut i bilen!! Men när jag skulle ta bort allt sedan montera allt igen efter en tidsperiod så vill inte baslådan fungera så jag vet inte vad som har hänt. Power lampan lyser men ingen bas kommer. Har förstärkt med eltejp på vissa ställen som e lödda vid ex. kabelskon som går till batteripolerna samt gnd och b+ på slutsteget.. kan eltejp ge störningar i systemet?

Vill även nämna att om jag trycker lågnivåkablarna vid dess anslutning imot stegets metall så hoppar basarna igång.. När jag byter kanal eller låt på stereon så brusar/klickar det men om jag kopplar ur lågnivåkablarna så brusar/klickar det inget.

Försöker förklara så gott jag kan men det är inte lätt hmm Mvh

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

VincentQvarfordt
16 augusti 2011 · 152 Inlägg

Du skall inte jorda på batteriet

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:
Du skall inte jorda på batteriet

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

VincentQvarfordt
16 augusti 2011 · 152 Inlägg

Supragrow skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Du skall inte jorda på batteriet

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Okej då vet jag.

Kan dålig ände (för kort)på jordkabeln som går in till slutsteget GND påverka att de klickar/brusar vid byte av kanal/låt på stereon då? för jag vet att den är lite kortare än plus änden som går till b+ på slutsteget.. Dom kanske borde gå längre in eller ska det räcka med att skruven träffar kabeln bara?

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
16 augusti 2011 · 2 390 Inlägg

Supragrow skrev:
Okej då vet jag.

Kan dålig ände (för kort)på jordkabeln som går in till slutsteget GND påverka att de klickar/brusar vid byte av kanal/låt på stereon då? för jag vet att den är lite kortare än plus änden som går till b+ på slutsteget.. Dom kanske borde gå längre in eller ska det räcka med att skruven träffar kabeln bara?

Brusar/klickar låter som bränd singnaljord

Senast redigerat av _Performance_ (16 augusti 2011)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Sandegren
16 augusti 2011 · 309 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

Supragrow skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Du skall inte jorda på batteriet

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

varför ska man inte jorda i batteriet? Om man säger att man hade batteriet precis vid steget, är det då inte bättre att göra så? 
Säger inte emot dig eller något sånt, är endast intresserad av att lära mig mer smile
Har nämligen läst på andra sidor att man ska göra det om det är möjligt.

Nitromast Dr. Scanner
16 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Sandegren skrev:

VincentQvarfordt skrev:

Supragrow skrev:

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

varför ska man inte jorda i batteriet? Om man säger att man hade batteriet precis vid steget, är det då inte bättre att göra så? 
Säger inte emot dig eller något sånt, är endast intresserad av att lära mig mer smile
Har nämligen läst på andra sidor att man ska göra det om det är möjligt.

Enda anledningen till att man inte gör det är väl pga att det går åt mer kabel?
Grov kabel är ju inte precis gratis heller!

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

_Performance_ skrev:

Supragrow skrev:
Okej då vet jag.

Kan dålig ände (för kort)på jordkabeln som går in till slutsteget GND påverka att de klickar/brusar vid byte av kanal/låt på stereon då? för jag vet att den är lite kortare än plus änden som går till b+ på slutsteget.. Dom kanske borde gå längre in eller ska det räcka med att skruven träffar kabeln bara?

Brusar/klickar låter som bränd singnaljord

Det brusar endast när basen/slutsteget är inkopplat annars inte. Stereon är felfri annars vad jag tror eftersom jag hör inga störningar..

Ska jag testa byta den lilla säkringen i stereon och se om det hjälper då? ser ganska gammal och lite färg mörk bränn färg på säkringens "metall" men eftersom stereon funkar så känns de lite konstigt ialf

Kan det ha med att kanske lågnivåkabeln har legat mot reservdäcket under den tiden då baslådan har varit urkopplat och kanske eventuellt blivit bränd eller skadad då? för om jag lägger lågnivåkabelns metall mot stegets metall så funkar baslådan..

Sandegren
16 augusti 2011 · 309 Inlägg

Nitromast skrev:

Sandegren skrev:

VincentQvarfordt skrev:

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

varför ska man inte jorda i batteriet? Om man säger att man hade batteriet precis vid steget, är det då inte bättre att göra så? 
Säger inte emot dig eller något sånt, är endast intresserad av att lära mig mer smile
Har nämligen läst på andra sidor att man ska göra det om det är möjligt.

Enda anledningen till att man inte gör det är väl pga att det går åt mer kabel?
Grov kabel är ju inte precis gratis heller!

Okej, så det finns ingen annan anleding? Isåfall är det ju bra att man åker bmw med batteriet där bak smile

VincentQvarfordt
16 augusti 2011 · 152 Inlägg

Sandegren skrev:

VincentQvarfordt skrev:

Supragrow skrev:

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

varför ska man inte jorda i batteriet? Om man säger att man hade batteriet precis vid steget, är det då inte bättre att göra så? 
Säger inte emot dig eller något sånt, är endast intresserad av att lära mig mer smile
Har nämligen läst på andra sidor att man ska göra det om det är möjligt.

Har man batteri bak är det mycket möjligt att man bör göra så, jag utgick från att han hade batteri fram och steg bak.

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Jag har en bmw e36 med batteriet bak.. sen så var alla kablar redan klara för att dra med perfekt längd passform så det var ju minus polen på batteriet med GND kabeln som fick bli från början

Men fortfarande min fråga om varför min baslåda inte går igång är ju ett problem..

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

VincentQvarfordt
16 augusti 2011 · 152 Inlägg

Supragrow skrev:
Jag har en bmw e36 med batteriet bak.. sen så var alla kablar redan klara för att dra med perfekt längd passform så det var ju minus polen på batteriet med GND kabeln som fick bli från början

Men fortfarande min fråga om varför min baslåda inte går igång är ju ett problem..

Sorry, dumt av mig att utgå från något jag inte hade en aning om.

Nitromast Dr. Scanner
16 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Det låter som om de kan vara signaljorden som är trasig!

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Nitromast skrev:
Det låter som om de kan vara signaljorden som är trasig!

Så signaljorden den påverkar slutsteget och baslådan då? för om jag kopplar ur det och använder bara stereon med bilens högtalare bara så är det inte störning..

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

Nitromast Dr. Scanner
16 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Supragrow skrev:

Nitromast skrev:
Det låter som om de kan vara signaljorden som är trasig!

Så signaljorden den påverkar slutsteget och baslådan då? för om jag kopplar ur det och använder bara stereon med bilens högtalare bara så är det inte störning..

Signaljorden är höljet på dina lågnivåkablar. Alltså inte piggen/stiftet.
Självfallet påverkar den slutsteget/baslådan! smile
Prova ohmmäta mellan cdspelarns hölje och jorden på lågnivåkabeln! smile

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Nitromast skrev:

Supragrow skrev:

Nitromast skrev:
Det låter som om de kan vara signaljorden som är trasig!

Så signaljorden den påverkar slutsteget och baslådan då? för om jag kopplar ur det och använder bara stereon med bilens högtalare bara så är det inte störning..

Signaljorden är höljet på dina lågnivåkablar. Alltså inte piggen/stiftet.
Självfallet påverkar den slutsteget/baslådan! smile
Prova ohmmäta mellan cdspelarns hölje och jorden på lågnivåkabeln! smile

Okej så troligtvis behöver jag köpa en ny lågnivåkabel och kanske byta ut min stereo mot en annan så är problemet löst? Har ingen multimeter men ska köpa en eller låna så får vi se smile

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

Nitromast Dr. Scanner
16 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Supragrow skrev:

Nitromast skrev:

Supragrow skrev:

Så signaljorden den påverkar slutsteget och baslådan då? för om jag kopplar ur det och använder bara stereon med bilens högtalare bara så är det inte störning..

Signaljorden är höljet på dina lågnivåkablar. Alltså inte piggen/stiftet.
Självfallet påverkar den slutsteget/baslådan! smile
Prova ohmmäta mellan cdspelarns hölje och jorden på lågnivåkabeln! smile

Okej så troligtvis behöver jag köpa en ny lågnivåkabel och kanske byta ut min stereo mot en annan så är problemet löst? Har ingen multimeter men ska köpa en eller låna så får vi se smile

Om signaljorden är bränd så är det i stereon. Detta går att löda, om man klarar av det vill säga!
Men prova definitivt att mäta först! smile Det kan ju även vara bortskavt på lågnivåkabeln!

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Kan det ha med att när jag koppla ur baslådan och va så dum att jag la lågnivåkablarna mot reservdäcket så det kanske kom åt fälgen och körde stereon på så signaljorden gick eller om kabeln e sönder nu?

Har en extra stereo som jag kan testa med iallafall smile

Nitromast Dr. Scanner
16 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Supragrow skrev:
Kan det ha med att när jag koppla ur baslådan och va så dum att jag la lågnivåkablarna mot reservdäcket så det kanske kom åt fälgen och körde stereon på så signaljorden gick eller om kabeln e sönder nu?

Har en extra stereo som jag kan testa med iallafall smile

Jag vet faktist helt ärligt inte om signaljorden kan gå sönder om man mer eller mindre kortsluter en lågnivåkabel.
Något borde ju säkerligen kunna gå sönder.
Anledningen till att signaljorden går sönder i de flesta fallen är dock att jordningspunkten för steget är för dålig så att den jordar genom signaljorden och den klena jorden är inte riktigt anpassad för ett slutsteg.
Men jag tycker inte att det borde vara något problem med jordningspunkten då den sitter på batteriet..
Dock kan det ju vara ärg också!

1. kolla jordningspunkter (gör detta innan du byter stereo!)
2. kolla lågnivån
3. mät signaljord

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang