1606
Sök

Tempmätare visar fel, kylfläkt lever eget liv.

Nybörjare
75 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Har lite problem med min V40 T4.

Började med att kylfläkten gick igång hela tiden och fortsatte gå i några minuter efter motorn stängs av.

Kopplar man ut relät så slutar fläkten gå men efter ett par minuter så går tempmätaren upp till full även fast motorn knappt är varm.

Vi pillade lite med tempgivarn också med när vi höll på ett tag så slutade bilen starta, sen startade den. Efter ett vi höll på igen lite så kom det tillbaka och lämnade det så.

Just nu så går mätarn i taket så fort man drar på tändning, även fast motorn är kall.

Någon som har någon idé? Givarn som är fel (som vi tror) eller något annat som kan spöka?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
Nybörjare
75 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
ProXem skrev:
Du borde nog byta tempgivare, kostar inte många kronor.

Det jag tror också, men är det givarn som ger information till mätarn eftersom den visar fel?

Nybörjare
75 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
ProXem skrev:
Ja det är den smile

Bra, tack för snabba svar big_smile

Blir till att åka förbi och köpa ny tempgivare innan man lämnar in den, tempgivare är billigare än felsökning...

Hobby Fotograf
650 Inlägg
17 augusti 2011
Helt klart! Annars om du har en multimeter så kan du Ohm mäta givaren och kolla om den är trasig wink

Nybörjare
75 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
ProXem skrev:
Helt klart! Annars om du har en multimeter så kan du Ohm mäta givaren och kolla om den är trasig wink

Om jag orkar lånar jag en av grannen och kollar, men har noll koll på hur man mäter sånt big_smile Köper nog en ny givare ändå så vet man att den inte kommer krångla med mig igen.

Sök