2348
Sök

Volvo V70 2.5T |Refine the black one| [ 19-10 ] Nu ska den säljas!

Rullande projekt på min v70 2.5T 98

269 331 Visningar
Uppdaterades senast 31 mars 2013
930 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#161
Ja idag hade jag tid till att greja lite med laddtrycksmätaren!
Det första och enklaste jag gjorde var att ta bort installationen jag gjort till insuget och lyckades att dra slangen till trädet Se bild, det är den översta slangen till vänster jag satte i

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95977/95977-6e6af76ab49eb31e3de216106ef33e4a.jpg

Och vips så funkade laddtrycket mycket bättre, eller mätarn visade iallafall mer, så det var ju någoting helt klart med hur jag satte fast det i insuget, inte en aning om vad men nu funkar det:)
DOCK så upplevde jag det som det svajade en del, Kolla detta klippet och kolla vid andra gaspådraget så ser ni att den åker upp och ner en del och det är jämn gas.
Ursäkta den skakiga filmen men det var svårt att hålla still kameran och försöka gasa samtidigt, men jag hoppas ni ska se!


V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

930 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#162
Tog idag och testade bilen lite och gjorde ett par gaspådrag och resultatet blev då att ibland så laddar den mellan ca 0,4-0,6 och ibland till och med uppe på 0,7 så vad tror ni med tanke på det svajande laddtrycket så känns det ju som att det är magnetventilen? Kollade även upp om jag satt slangarna till mv rätt idag då jag kollade på en v70 t5 och det stämde bra med hur jag satt det:) men ska försöka byta ut alla vakuumslangar så man får alla fräsha och hela:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

930 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#163
inte många kommentarer här inte sad
Dock tog jag och försökte filma laddtrycksmätaren igen idag! blev lite bättre och info om filmen är bara att jag ligger på 5an på ca 3000 varv och trycker plattan i mattan, då blir resultatet såhär!


V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

A.Sörman
1 299 Inlägg
16 januari 2012
#164
Ja inte fasiken är den original ifall om den inte spikar något fruktansvärt då big_smile


930 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#165
men jag misstänker ju att antingen att magnetventilen är åt pipsvängen eller om det är någon vakuumslang som spruckit!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

A.Sörman
1 299 Inlägg
16 januari 2012
#166
Är magnetventilen sönder så små rycker bilen så fort du trycker plattan i botten.Med så mycket laddtryck bör ju nästan en original bil spika ganska brutalt om man inte lurar den med tkors å slang då.Då kan det gå.
Har du tittat i styrboxen?


930 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#167
okej, jo men den smårycker ju lite ibland, dock inte vid gaspådrag kanske på det sättet, men man känner ju verkligen att när laddmätarn går upp så skjuter bilen på och när den går ner blir han skitslö, ja precis som mätarn visar, nej det har jag inte gjort, har aldrig pillat på en sån box nångång så vet inte om man vågar göra det själv?smile

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

A.Sörman
1 299 Inlägg
16 januari 2012
#168
Det bästa är å öppna boxen då vet du va du har för grejer i bilen å nej det är verkligen inte svårt.

Många tar bort pluspolen först har själv aldrig gjort det men det kan säkert va bra big_smile .du öppnar plast locket där sitter det en box har du automat så har du två boxar.DU drar i bygeln å vips så har du boxen i handen sen sitter det 4 plåt flänsar som du böjer undan lite försiktigt fäller bygeln åt sidan sen är det klart! smile Har inte gjort det på v70 men det är väll samma som på 850


Snickare
407 Inlägg
16 januari 2012
#169
Jimpstyle skrev:
men jag misstänker ju att antingen att magnetventilen är åt pipsvängen eller om det är någon vakuumslang som spruckit!

Känns nästan som det e turbon eller wastegaten om det svajar sådär. Kanske magnetventilen. men inte vakuumslang.


Ja skulle kolla turbon först, det e lätt också:)


Lund-gren
16 januari 2012
#170
Drunk skrev:
Det bästa är å öppna boxen då vet du va du har för grejer i bilen å nej det är verkligen inte svårt.

Många tar bort pluspolen först har själv aldrig gjort det men det kan säkert va bra big_smile .du öppnar plast locket där sitter det en box har du automat så har du två boxar.DU drar i bygeln å vips så har du boxen i handen sen sitter det 4 plåt flänsar som du böjer undan lite försiktigt fäller bygeln åt sidan sen är det klart! smile Har inte gjort det på v70 men det är väll samma som på 850

Menar du att öppna boxen för att se ifall det sitter chip i? Glöm den tanken isf... På en 98 kan man lika gärna "flashat" boxen, dvs programerat om orginalchipet utan att sätta i ett nytt

Snickare
407 Inlägg
16 januari 2012
#171
Lund-gren skrev:
Drunk skrev:
Det bästa är å öppna boxen då vet du va du har för grejer i bilen å nej det är verkligen inte svårt.

Många tar bort pluspolen först har själv aldrig gjort det men det kan säkert va bra big_smile .du öppnar plast locket där sitter det en box har du automat så har du två boxar.DU drar i bygeln å vips så har du boxen i handen sen sitter det 4 plåt flänsar som du böjer undan lite försiktigt fäller bygeln åt sidan sen är det klart! smile Har inte gjort det på v70 men det är väll samma som på 850

Menar du att öppna boxen för att se ifall det sitter chip i? Glöm den tanken isf... På en 98 kan man lika gärna "flashat" boxen, dvs programerat om orginalchipet utan att sätta i ett nytt

Det skulle ja med tro, smidigare än att byta:)


930 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#172
okej, men hur går det till om man flashar en styrbox då? hade nämligen tänkt att i framtiden åka till autotech och chippa den!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

A.Sörman
1 299 Inlägg
17 januari 2012
#173
Lund-gren skrev:
Drunk skrev:
Det bästa är å öppna boxen då vet du va du har för grejer i bilen å nej det är verkligen inte svårt.

Många tar bort pluspolen först har själv aldrig gjort det men det kan säkert va bra big_smile .du öppnar plast locket där sitter det en box har du automat så har du två boxar.DU drar i bygeln å vips så har du boxen i handen sen sitter det 4 plåt flänsar som du böjer undan lite försiktigt fäller bygeln åt sidan sen är det klart! smile Har inte gjort det på v70 men det är väll samma som på 850

Menar du att öppna boxen för att se ifall det sitter chip i? Glöm den tanken isf... På en 98 kan man lika gärna "flashat" boxen, dvs programerat om orginalchipet utan att sätta i ett nytt

Har aldrig hört att en 98 går å Flasha 99 å framåt vet jag mycket väll.Men jag kan ju ha fel inte omöjligt men tittar jag på volvo v70 2.5t 98 på bsr å http://atechmotor.com/ så är det chip som gäller  smile


Lund-gren
17 januari 2012
#174
Drunk skrev:
Lund-gren skrev:
Drunk skrev:
Det bästa är å öppna boxen då vet du va du har för grejer i bilen å nej det är verkligen inte svårt.

Många tar bort pluspolen först har själv aldrig gjort det men det kan säkert va bra big_smile .du öppnar plast locket där sitter det en box har du automat så har du två boxar.DU drar i bygeln å vips så har du boxen i handen sen sitter det 4 plåt flänsar som du böjer undan lite försiktigt fäller bygeln åt sidan sen är det klart! smile Har inte gjort det på v70 men det är väll samma som på 850

Menar du att öppna boxen för att se ifall det sitter chip i? Glöm den tanken isf... På en 98 kan man lika gärna "flashat" boxen, dvs programerat om orginalchipet utan att sätta i ett nytt

Har aldrig hört att en 98 går å Flasha 99 å framåt vet jag mycket väll.Men jag kan ju ha fel inte omöjligt men tittar jag på volvo v70 2.5t 98 på bsr å http://atechmotor.com/ så är det chip som gäller  smile

Jo då verkar de funka med både chip och flashning http://shop.mte.se/product.asp?product=85 smile 99- är de väll att de funkar med PPC, att du själv får en liten dosa som du kopplar in i uttaget i bilen och kan ladda fram och tillbaka hur många gånger du vill? smile
Senast redigerat av Lund-gren (17 januari 2012)

A.Sörman
1 299 Inlägg
17 januari 2012
#175
Efter 99 så kan du ju få en ppc dom dosorna är kanon har själv en från autotech.
När man trimmar v70 hos Mte (Tme)  Så skickar man styrboxen till dom så uppdaterar dom den med datorn
om jag kommer ihåg det hela rätt smile

Ifall bilen bör inte original ladda o.7bar det gör dom oftast med steg 1. Sen att det svajar kan ju mycket väll vara att wastgaten inte orkar hålla trycket lycka till ifall smile


930 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#176
Tog tillfället iakt att nu när jag är hemma och är sjuk, så kollade jag på boxen idag, och jag har ingen aning om hur det ska se ut om det är chippat, men jag tycker iallafall att den ser väldigt original ut eller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95977/95977-e2003a59e1390868a8dfb4854174ce34.jpg

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Snickare
407 Inlägg
25 januari 2012
#177
ja du var sitter chipet:O


930 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#178
Andersson_T5 skrev:
ja du var sitter chipet:O

inte en aning, det är inte det där det står siemens eller?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Snickare
407 Inlägg
25 januari 2012
#179
Jimpstyle skrev:
Andersson_T5 skrev:
ja du var sitter chipet:O

inte en aning, det är inte det där det står siemens eller?

borde vara den lilla längst ner där det står flash upponer:p


930 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#180
Jo det har du nog rätt i, men då tycker jag att det ser ganska original ut eller?tongue ska ta när jag hinner också att dra kontakten till magnetventilen för att se vad resultatet blir

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643


Sök