Bmw 530i v8.

Glesmark
21 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

Mjo de e ju sant, men det är med 99% säkerhet vatten, gör komptest på cylindrarna så ser du om någon skiljer sig, sen tar du en titt på tändstiften också, vet att det är många, men vad gör man inte för sin pärla. tongue

AGM
21 augusti 2011 · 22 Inlägg

haha gör vad som helst för henne:D jo ska göra komptest i morgon. och har kollat på stiften de är 2 som är svart och lite sotiga. dom andra 6 är fina

Glesmark
21 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

Dom 2 som är sotiga, är dom i samma cylinderrad?

AGM
21 augusti 2011 · 22 Inlägg

nee dom är på var sin sida

Glesmark
21 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

AGM skrev:
nee dom är på var sin sida

Ofan, knepigt. Tråkigt om man får riva båda sidorna, dubbla topplockspacknignar och plana 2 toppar. :o
Alltid undrat hur det går när man planar v8, hur blir det med insuget efteråt tro, bara köra dubbla avgaspackningar tro?

AGM
21 augusti 2011 · 22 Inlägg

aa de hade vart lite tråkigt. men de är la bara att se de som lärning. och bättre att göra de en att köra och hela motorn går åt helvete.

Glesmark
21 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

CHEEVA skrev:

Glesmark skrev:

AGM skrev:
nee dom är på var sin sida

Ofan, knepigt. Tråkigt om man får riva båda sidorna, dubbla topplockspacknignar och plana 2 toppar. :o
Alltid undrat hur det går när man planar v8, hur blir det med insuget efteråt tro, bara köra dubbla avgaspackningar tro?

beror lite på hur mycket man planar ... men man kan va tvungen att plana insuget också

Asså, då tänkte ja fel då, tänkte att avståndet till topparna ökade, hur det nu kunde bli så vet jag inte, självklart blir det mindre om man planar toppen så den åker ner eftersom det är i vinkel.

Efter lite googlande om planing på v8 och insugsproblem så verkar dom flesta vilja använda lösningen att plana insugsytan på toppen istället för att slippa plana insuget så det inte är låst till just dessa topparna.

Måste man då plana båda topparna även om man bara har problem med den ena?
Annars kommer väl insuget sitta skevt på något vis, har som sagt aldrig meckat med en v8 mer än teoretiskt i mitt huvud just nu som ändå bara verkar vela. smile

SportPilot Ubåtsingenjör
21 augusti 2011 · 7 251 Inlägg

Glesmark skrev:

CHEEVA skrev:

Glesmark skrev:

Ofan, knepigt. Tråkigt om man får riva båda sidorna, dubbla topplockspacknignar och plana 2 toppar. :o
Alltid undrat hur det går när man planar v8, hur blir det med insuget efteråt tro, bara köra dubbla avgaspackningar tro?

beror lite på hur mycket man planar ... men man kan va tvungen att plana insuget också

Asså, då tänkte ja fel då, tänkte att avståndet till topparna ökade, hur det nu kunde bli så vet jag inte, självklart blir det mindre om man planar toppen så den åker ner eftersom det är i vinkel.

Efter lite googlande om planing på v8 och insugsproblem så verkar dom flesta vilja använda lösningen att plana insugsytan på toppen istället för att slippa plana insuget så det inte är låst till just dessa topparna.

Måste man då plana båda topparna även om man bara har problem med den ena?
Annars kommer väl insuget sitta skevt på något vis, har som sagt aldrig meckat med en v8 mer än teoretiskt i mitt huvud just nu som ändå bara verkar vela. smile

beror ju som sagt på hur mycket som ska planas ... en riktplaning brukar endast handla om 1 hundradel eller något sånt ...

Men jag har alltid planat båda toppar när man ändå är igång

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
22 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Värst vilka domedagsprofeter det fanns här då, även om trasig toppackning är en möjlig orsak är det i så fall inget tydligt fall och det finns flera andra förklaringar. Händer det när bilen är kall? Kondens eller vatten som samlas i avgasröret är en helt naturlig förklaring till att vit rök bildas.

Skulle packningen vara defekt i den omfattningen att det bildas rejäla rökmoln, och bilen dessutom har ett läckage enligt uppgift, varför försvinner det då trots dessa två orsaker inte märkbart med vatten? Och alla andra tecken, blandar olja och vatten och så vidare saknas med.

Har du inga problem med bilen så kör bara vidare, man kan inte gå runt och anta det värsta hela tiden. Och angående missljudet, det kan inte vara i anslutning till servostyrningen? Det är inte ovanligt att de orsakar problem på E34, främst att de läcker men läckage och låg nivå orsakar följdproblem... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Glesmark
22 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

Domedagsprofeter, was? :o

AGM
22 augusti 2011 · 22 Inlägg

ne rökmolnen kommer när den är varm också. nee tror inte de är servostyrningen inte de ljudet direkt.

Rquired Allmänt envis
22 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Med "domedagsprofet" menade jag att folk med en gång antar att det är topplockspackningen och med den en dyr reparation. Det finns mycket som kan orsaka vit rök, och jag tycker det kan vara värt att undersöka detta innan du antingen ger på en dyr reparation eller "ger upp" och låter motorn vara. Det finns bland annat en packning vid insuget som kan läcka vatten vilket skulle kunna förklara ditt läckage, det är inte heller omöjligt att motorn kan suga åt sig lite fukt det hållet. Jag har för mig det är den packningen som hör till "Valley pan" (Vad samma sak heter på svenska vet jag ej). smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AGM
22 augusti 2011 · 22 Inlägg

får kolla upp detta

AGM
23 augusti 2011 · 22 Inlägg

Har nu tänkt på att sänka bilen. och undrar om någon kan länka någon hemsida där man antingen kan köpa bara fjädrar, eller där man kan köpa  billiga coilovers?big_smile

Annars går de mycket bra med bilen har fått lämna in lite plåt delar som jag ska få nya. Lite enklare en hålla på och böja och bända:D så under denna väntan så ska bromsoken målas och förhoppningsvis sänka bilen:D

Jeqpe Nukelear Devize
24 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

schmiedmann har de mesta i sänkfjädrar till bmw billigt också big_smile typ 40mm fjädrar runt 1000:- sen har dom billiga (random märke) coilovers också billigt big_smile
dom första där e billigt o bra big_smile
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … .htm#16331

Lobster knife fight
AGM
24 augusti 2011 · 22 Inlägg

aa tack:D

Jeqpe Nukelear Devize
24 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

jag ändrar mig dom hade inga coilovers till e34 hmm elr iaf inte till 530/540 tongue

Lobster knife fight
AGM
24 augusti 2011 · 22 Inlägg

jaha...
men hittade på hova.com

Jeqpe Nukelear Devize
24 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

aa okej big_smile coilovers is the shit big_smile

Lobster knife fight
AGM
24 augusti 2011 · 22 Inlägg

haha:D kommer nog bara bli fjädrar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang