10344
Sök

När börjar batteripolerna strypa ström?

286 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
Visst gick det att bara parallellkoppla, men du rekommenderade de inte?
Vad var det mer som behövdes?

21 761 Inlägg
18 augusti 2006
Jag rekommenderar inte att parallellkoppla två batterier när de sitter flera meter från varandra. Är det olika batterier så har de troligast olika egenskaper, tex olika inre resistans, och då kan det "sämre" batteriet börja att dra ur det "bättre". Som jag skrev i en annan tråd så kan det också hända tråkiga saker om det ena batteriet har lägre kapacitet än det andra. Det mindre batteriet kommer att dras ur mer än det större, vilket gör att det tar mycket stryk. En annan sak med parallellkopplade batterier är att om du spelar så att de nästan tar slut så får du kanske inte igång bilen och det är ju inte så roligt.

Det som rekommenderas är en batteriseparator eller en batteriavskiljare(samma sak men olika benämning). Flera trådar har handlat om dessa batteriavskiljare, bara att söka så får du många svar på dina funderingar. Kopplingsschema finns också, tex Martin 9-3 har skrivit ett sådant men det finns flera andra också. Sherlia gjorde en skiss angående sitt system i någon tråd.

286 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
Vart finns det en sådan där batteriavskiljare att köpa? Kostar?

21 761 Inlägg
18 augusti 2006
De finns bla i Elfakatalogen och hos www.ladac.se. Den som finns i Elfa kostar drygt 1800:-, men vad Ladacs grejor kostar vet jag inte. Det är inte billiga saker iaf, inte 200:- eller liknande. De måste ju hålla för höga strömmar, minst 100-200A, helst kanske 300-400A.

Det finns andra ställen också men jag har ingen erfarenhet av batteriseparatorer, du måste nog få hjälp av andra på forumet som själva har använt sig av dessa.

286 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
Ok, tack för all hjälp hittills!
Senast redigerat av Sanny (18 augusti 2006)

Sök