Svag värme från Webasto BBW 46?

Pärlan Drifttekniker Fastigheter
21 augusti 2011 · 6 Inlägg

Värmaren startar och går en timme som den ska men värmen i kupén är bara ljummen. För några år sedan värmde den så bilen var helt snöfri och riktigt varm inuti.
Hurvida motorn värms tillräckligt är svårt att avgöra men tempvisaren stiger inte mycket efter en timmes körning av värmaren.

Pumpen byttes ut för två år sedan eftersom den helt gick sönder. Då hade inte värmaren använts på länge. Satte då dit en begagnad pump varpå värmaren började fungera igen men nu med svag värme. Kan det vara den begagnade pumpen som är sliten och inte pumpar fram tillräckligt med bensin?

Tacksam för svar nu när vintern närmar sig.

Bilen är en Mercedes S600 1994 och värmaren sitter originalmonterad.

http://img151.imageshack.us/img151/1894/vrmarenqk3.jpg

http://img410.imageshack.us/img410/1922/vrmarenihelbildui3.jpg

Senast redigerat av Pärlan (21 augusti 2011)

Mazda 2 "Spirit" (2014)
RD_87 Skrotsamlare
21 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Om den får för lite soppa så värmer den ju dåligt, om funktionen försämrades efter pumpbytet så är det ju troligen där felet ligger. En ny pump har ju ett högt jävla kilopris men det kan det väl kanske vara värt. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Pärlan Drifttekniker Fastigheter
21 augusti 2011 · 6 Inlägg

Jo jag har också varit inne på det spåret men vet inte heller hur värmaren skulle fungera om t.ex. värmesensorn är trasig. Det kan inte vara den som spökar och ger värmaren fel signal?

Mazda 2 "Spirit" (2014)
Thunis
21 augusti 2011 · 362 Inlägg

Rätta mig om jag har fel men soppan är väl bara till flamman i värmaren?
Det jag skulle kunna tänka mig är fungerar vattenpumpen? Har du inget flöde runt i systemet så blir det ju inte varmt :-)
Sen om värmaren tycker att det är tillräckligt varmt så stänger den väl av sig? Den reglerar väl inte?

Nu har jag bara skruvat värmare på bussar men det borde ju va samma värmare :-p

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
Pärlan Drifttekniker Fastigheter
21 augusti 2011 · 6 Inlägg

När värmaren har gått ett tag (typ 5-10 min) ska den gå ner i effekt (typ underhållsvärme) vad som reglerar när den ska göra det vet jag inte. Cirkulationspumpen sitter under huven och går som den ska (tror jag) det är en så kallad duoventil på pumpen som vid uppnådd temperatur ska öppna och släppa in cirkulation till bilens värmepaket. Har haft isär duoventilen och motionerat den och inget tyder på att den inte fungerar.
Eftersom värmaren går som den ska (låter som den ska iaf.) kanske den är hel...

Problemet med den här bilen är att det sitter ventiler, spjäll och förgreningar överallt och inga går att nå utan att plocka isär halva bilen... suck!

Mazda 2 "Spirit" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang