Endast en bilnyckel vid köp (Begagnad)

zAchie Pedant & otrevlig
21 augusti 2011 · 7 Inlägg

Tjena Garaget, här kommer min första forumstråd!

Jag köpte en BMW 323ci -00 i början av Juni och den tidigare ägaren lovade att skicka reservnyckeln via posten. Men detta står inte på kvittot så honom har vi inget att kräva av, tyvärr.
Förmodligen så fanns inte ens denna reservnyckel alls, då han inte svarar på varken SMS eller telefon.

Då undrar jag hur jag ska gå tillväga?
Det känns lite riskabelt att veta att det finns en reservnyckel nånstans, men i alla fall jag vet inte var...
Bilen är importerad, så kommer det att krångla till detta ännu mer?
Vad kommer det att kosta?

BMW 323ci "ZACHATTACK" (1999)
jok3 Lastbilsschaffis
21 augusti 2011 · 886 Inlägg

Lite svårt att svara på. Kolla med skroten om dem har ett komplett kitt med nycklar och låskolvar. Annars är det bara gå till BMW och höra med dem. Det är inte billigt.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
discokapten Kapten på disco!
21 augusti 2011 · 1 729 Inlägg

Beställ nyckelämnen ifrån ebay och åk till bmw och koda in dem på bmw.

Eller så åker du och hämtar ut nya nycklar på en gång hos bmw och tar med dig kvittot till snubben du köpte bilen av, så får han pynta det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
zAchie Pedant & otrevlig
21 augusti 2011 · 7 Inlägg

Fyf*n va snabba svar! Tack!
Vill få det schyst, är väldigt noga med att allt ska vara rätt.
Hur mycket (cirka) kommer det hamna på om jag går till BMW?

BMW 323ci "ZACHATTACK" (1999)
jok3 Lastbilsschaffis
21 augusti 2011 · 886 Inlägg

Vet bara att det kostar ca 1200/nyckel på volvo. Med kodning. BMW brukar vara lite dyrara.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
zAchie Pedant & otrevlig
21 augusti 2011 · 7 Inlägg

Javisst är det pengar, men det får det vara värt helt enkelt!

BMW 323ci "ZACHATTACK" (1999)
zAchie Pedant & otrevlig
21 augusti 2011 · 7 Inlägg

jonnielahti skrev:

ZACH323 skrev:
Javisst är det pengar, men det får det vara värt helt enkelt!

du slipper bli av med bilen i onödan big_smile

Precis, men jag kan väl knappast kräva honom att betala för att han bara ger mig en bilnyckel?

BMW 323ci "ZACHATTACK" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2011 · 17 509 Inlägg

ZACH323 skrev:

jonnielahti skrev:

ZACH323 skrev:
Javisst är det pengar, men det får det vara värt helt enkelt!

du slipper bli av med bilen i onödan big_smile

Precis, men jag kan väl knappast kräva honom att betala för att han bara ger mig en bilnyckel?

Nej det kan du nog glömma. Men att koda in nya nycklar är ju bra. Billigt eller inte. Blir bilen "Nyckelstulen" får du problem. Troligen har väl tidigare ägaren inte hittat reservnyckeln och vill inte svara. Eller så tror denna att du hittat nåt fel på bilen som han väl visste om...

Mvh
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VMT I <3 my Honda
21 augusti 2011 · 483 Inlägg

Nyckel till en bmw 320 e46 kostade ca 2500 för ett par år sen då en polare till mig beställde via bmw åf

zAchie Pedant & otrevlig
21 augusti 2011 · 7 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Nej det kan du nog glömma. Men att koda in nya nycklar är ju bra. Billigt eller inte. Blir bilen "Nyckelstulen" får du problem. Troligen har väl tidigare ägaren inte hittat reservnyckeln och vill inte svara. Eller så tror denna att du hittat nåt fel på bilen som han väl visste om...

Mvh
DS

Blir till att fixa nya nycklar i så fall, tack för alla svar!

Racing84 skrev:
Nyckel till en bmw 320 e46 kostade ca 2500 för ett par år sen då en polare till mig beställde via bmw åf

Helt klart värt det!

Senast redigerat av ZACH323 (21 augusti 2011)

BMW 323ci "ZACHATTACK" (1999)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
22 augusti 2011 · 1 940 Inlägg

Måste bara fråga, varför köpte du bilen utan att få alla nycklar till den? Även om han lovar att skicka. Det finns de som sätter detta i system. De säljer bilen och sedan bara hämtar tillbaka den på natten. De vet exakt vart bilen befinner sig och har nyckel till den eller så kanske de bara säljer nyckel + din adress till någon som sen får göra jobbet.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
22 augusti 2011 · 5 042 Inlägg

Sherlia skrev:
Måste bara fråga, varför köpte du bilen utan att få alla nycklar till den? Även om han lovar att skicka. Det finns de som sätter detta i system. De säljer bilen och sedan bara hämtar tillbaka den på natten. De vet exakt vart bilen befinner sig och har nyckel till den eller så kanske de bara säljer nyckel + din adress till någon som sen får göra jobbet.

Kan ju lika väl vara att han ej har nyckel. nyckeln kanske befinner sig i tex Tyskland vilket jag gissar att den e importad från.
Har köpt många gånger bil med 1 nyckel. ( tillomed från bilfirma ) !
Dock så fattades en gång nyckel till avtagbar dragkrok. Bilen gick ej genom bes pga detta men det löste bilfirman åt mig på deras bekostnad.

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (22 augusti 2011)

C H E V R O L E T <3
zAchie Pedant & otrevlig
23 augusti 2011 · 7 Inlägg

Sherlia skrev:
Måste bara fråga, varför köpte du bilen utan att få alla nycklar till den? Även om han lovar att skicka. Det finns de som sätter detta i system. De säljer bilen och sedan bara hämtar tillbaka den på natten. De vet exakt vart bilen befinner sig och har nyckel till den eller så kanske de bara säljer nyckel + din adress till någon som sen får göra jobbet.

Nu är den risken liten, då bilen väl är hemma så står den i larmat villagarage.

BMW 323ci "ZACHATTACK" (1999)
discokapten Kapten på disco!
23 augusti 2011 · 1 729 Inlägg

Du har valt ett bra tillägg till ditt nick, (tvättäkta nybörjare), för ett larmat villa garage stoppar inte ens snorungarna nere vid tuben.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
zAchie Pedant & otrevlig
24 augusti 2011 · 7 Inlägg

discokapten skrev:
Du har valt ett bra tillägg till ditt nick, (tvättäkta nybörjare), för ett larmat villa garage stoppar inte ens snorungarna nere vid tuben.

Tro mig, i detta fall så gör det det.
Dessutom grindar som en skåpbil har svårt att forcera...

BMW 323ci "ZACHATTACK" (1999)
IX ____________________________________
24 augusti 2011 · 1 340 Inlägg

ZACH323 skrev:

Sherlia skrev:
Måste bara fråga, varför köpte du bilen utan att få alla nycklar till den? Även om han lovar att skicka. Det finns de som sätter detta i system. De säljer bilen och sedan bara hämtar tillbaka den på natten. De vet exakt vart bilen befinner sig och har nyckel till den eller så kanske de bara säljer nyckel + din adress till någon som sen får göra jobbet.

Nu är den risken liten, då bilen väl är hemma så står den i larmat villagarage.

SKULLE det ske en stöld på bilen så skulle det nog inte ske när den stod i garaget, utan när den tidigare ägaren förföljer dig till Biltema (där du ska köpa angel eyes och ett par dimljus, för man vet ju aldrig när dimman letar sig in över vägbanan under augusti) och stjäl bilen på parkeringen yikes

Fast du behöver nog inte vara så paranoid roll Välkommen till garaget smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang