2752
Sök

Vad är det för speciellt med denna bil?

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
22 augusti 2011
#21
För många verkar inte förstå vad som krävs för att få tex FIA godkänd för racing, bara att just du har bilen FIA godkänd gör att priset springer upp markant, det är ju inte bara så att du ska ha helt rätt grejjer och sen är den FIA godkänd och allt är frid och fröjd, utan det ska skickas iväg foton och vagnbok, besiktningsman ska godkänna, sen beslut i europa, som sedan ska stämplas av svenska bilsportsförbundet i sverige. (bara detta har sitt pris) .vi talar dessutom inte om några hemmasvetsade burar och dylikt här, utan bara buren kan ligga på runt 50 000:- + när den är licenssvetsad.
Senast redigerat av Mrjockos (22 augusti 2011)

V8 - 4 Life

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
22 augusti 2011
#22
Det är nog helt rätt pris för en banracingbil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 758 Inlägg
22 augusti 2011
#23
tkd_rille skrev:
Så vi får inte fråga här så vi slipper söka i massvis.  Arbetstimmarna kan man ju faktiskt inte lägga till när man säljer en bil. Kvittar så om han lagt tusen timmar.

över en miljon så känns de fortfarande väldigt mycket. 
Fälgar 100.000
motor?
växelåda ?
mm.

Lite grova uppskattningar:
Fälgar ~ 120.000
Motor ~ 350.000
Växellåda ~ 150.000
Koppling ~ 35.000
Bakaxel ~ 100.000
Övrig hjulupphängning ~ 200.000
Bur och övrig säkerhetsutrustning ~ 150.000
Bromsar ~ 75.000
Sen tillkommer allt "småpill" som bränslesystem, tändsystem etc. som på en bil som denna kostar flera hundratusen. För att inte tala om alla de tusentals timmar som lagts ner på att bygga ihop hela klabbet.

Detta är ju inget som någon privatperson byggt ihop för att köra lite på banträffar med BMW-klubben, det är en supertouring-bil fullproppad med bland de bästa delar pengar kan köpa till en sådan bil. Dessutom med racehistorik och körd av ingen mindre än Nigel Mansell...
Senast redigerat av schnauz (22 augusti 2011)

killercow
22 augusti 2011
#24
Men finns det verkligen nått kundunderlag för den här typen av bilar?

Ja menar att om man har dessa pengar att lägga så vill man väl hellre lägga dom på att bygga själv om man nu är intresserad av bilen sportsligt.

1 758 Inlägg
22 augusti 2011
#25
killercow skrev:
Men finns det verkligen nått kundunderlag för den här typen av bilar?

Ja menar att om man har dessa pengar att lägga så vill man väl hellre lägga dom på att bygga själv om man nu är intresserad av bilen sportsligt.

Den som har väldigt bra kontakter och kan få tag i BMW Motorsport-delar till riktigt bra priser och dessutom har råd att vara ledig ett år för att arbeta gratis med att bygga ihop bilen själv kan nog spara en liten slant, men det är nog väldigt svårt att få ihop något liknande för samma pengar.
Det är en rejsbil! Den köps, körs någon eller några säsonger och sedan säljs den vidare, om den överlevt.

Japanese Engineering
690 Inlägg
22 augusti 2011
#26
Tror bilen förr eller senare kommer köpas...

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

1 938 Inlägg
22 augusti 2011
#27
Då vänder vi på hela steken.

318 hk ur en 4cyl motor utan överladdning, är det någon som vet hur man ens får ut detta?
Jag gissar på att väldigt få vet vilket recept man skall använda och har kunskap att genomföra detta, och då vet man heller inte vad det kostar eftersom man inte ens vet vad som behöver göras.
Motorn i bilen kommer från racing dynamics, ett italienskt företag som bygger t.ex motorer.
Det kostar hutlösa summor när man ska köpa motorer från såna tillverkare, någon har köpt denna motorn för denna hutlösa peng och hinkat ner i denna bil.

Börja med att kolla vad en fabriksny motor till t.ex en bmw 525 2011 kostar, då har ni ett hum om vad en helt standardproducerad motor till en helt vanlig bil kostar.

1 067 Inlägg
22 augusti 2011
#28
killercow skrev:
Men finns det verkligen nått kundunderlag för den här typen av bilar?

Ja menar att om man har dessa pengar att lägga så vill man väl hellre lägga dom på att bygga själv om man nu är intresserad av bilen sportsligt.

Du får inte svetsa en FIA bur hemma i garaget..  Den ska vara byggd av en godkänd chassiebyggare, tror inte ens du får köpa rören som ska vara i den buren utan att vara just en godkänd chassiebyggare.

FIA burar är så långt från folkrejsbur du kan komma..    Rör kors och tvärs både i motorrum och bagage.

Finns inga chassie eller motordelare i den där bilen som motsvarar en BMW 320 utan det berättar bara vad man utgick ifrån..

Man köper oftast en snikad bil med liten motor för de är billiga i inköp.. Inte många delar som sparas på till slutet ändå.

Bara en vanlig bling BBS fälg kostar kring 20k stycket +- nån tusenlapp så när det då är magnesium iblandat..  Uj uj vad det blir pengar..

Det sitter heller inte nån 260 låda i den utan en sekvensiell en ..  De är dyyyyyyyyyyyyyyra..


Maskiningenjör
48 Inlägg
22 augusti 2011
#29
Vill först säga att jag är urusel på reglementen wink

Men Super Touring reglementet som man kan gissa att den här bilen är byggd för var det som användes av bl.a. BTCC och STCC innan man gick över till S2000. Vet inte om man han med något emellan.

Hittade lite historik om bilen:

Car number 003, ex Nigel Mansell. Newly overhauled during 2009/2010. Engine complety rebuilt, new cylinderhead, walls, pistons, new conrod, new mainshaft and so on. Drysump pan and pump. Complete Original BMW Motorsport Wiring loom with the correct BMW Motorsport/Stack instrument. Carbon fibre dash original BMW. 3 sets magnesium race wheels. airjacks, fast fuelpump system. An original car which is ready to run. Extra ratios for gearbox and motorsport differential with magnesium housing. Front and rear axle BMW Motorsport. Brakes AP. This is a very unusual car with unusual history!

http://www.racecarsforsale.com/saloon-c … uring.html
Senast redigerat av Bylund (22 augusti 2011)

353 Inlägg
22 augusti 2011
#30
kolla filmen så förstår nog några till vad det är, tävlingdelar kostar pengar, går inte jämföra med "kalle anka" delarna som säljs på nätet

http://www.youtube.com/watch?v=hGleaXok7aQ


2 656 Inlägg
22 augusti 2011
#31
Hool skrev:
killercow skrev:
Men finns det verkligen nått kundunderlag för den här typen av bilar?

Ja menar att om man har dessa pengar att lägga så vill man väl hellre lägga dom på att bygga själv om man nu är intresserad av bilen sportsligt.

Du får inte svetsa en FIA bur hemma i garaget..  Den ska vara byggd av en godkänd chassiebyggare, tror inte ens du får köpa rören som ska vara i den buren utan att vara just en godkänd chassiebyggare.

FIA burar är så långt från folkrejsbur du kan komma..    Rör kors och tvärs både i motorrum och bagage.

Finns inga chassie eller motordelare i den där bilen som motsvarar en BMW 320 utan det berättar bara vad man utgick ifrån..

Man köper oftast en snikad bil med liten motor för de är billiga i inköp.. Inte många delar som sparas på till slutet ändå.

Bara en vanlig bling BBS fälg kostar kring 20k stycket +- nån tusenlapp så när det då är magnesium iblandat..  Uj uj vad det blir pengar..

Det sitter heller inte nån 260 låda i den utan en sekvensiell en ..  De är dyyyyyyyyyyyyyyra..

de följer ju dessutom med 3 st uppsättningar just magnesiumfälgar smile vi snackar minst 200 k för bara fälgarna


Självlärd
3 083 Inlägg
23 augusti 2011
#32
Seriöst asså. över 1 mille för den bilen? Den var ju AS fult stylad o den färgen liksom? Ser ju ut som en stekt apa!..

HA HA nej men allvarligt. Det kostar att bygga en tävlingsbil och det har vi ju bevisligen kommit fram till här. Tack och tjohej

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Japanese Engineering
690 Inlägg
23 augusti 2011
#33
Volvo142_73a skrev:
Seriöst asså. över 1 mille för den bilen? Den var ju AS fult stylad o den färgen liksom? Ser ju ut som en stekt apa!..

HA HA nej men allvarligt. Det kostar att bygga en tävlingsbil och det har vi ju bevisligen kommit fram till här. Tack och tjohej

Den är inte "stylad"!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Självlärd
3 083 Inlägg
23 augusti 2011
#34
1EVOXIN1 skrev:
Volvo142_73a skrev:
Seriöst asså. över 1 mille för den bilen? Den var ju AS fult stylad o den färgen liksom? Ser ju ut som en stekt apa!..

HA HA nej men allvarligt. Det kostar att bygga en tävlingsbil och det har vi ju bevisligen kommit fram till här. Tack och tjohej

Den är inte "stylad"!

Finns det ingen på garaget som förstår Ironi? Läs hela mitt inlägg en gång till istället... *suck*

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Japanese Engineering
690 Inlägg
23 augusti 2011
#35
Volvo142_73a skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Volvo142_73a skrev:
Seriöst asså. över 1 mille för den bilen? Den var ju AS fult stylad o den färgen liksom? Ser ju ut som en stekt apa!..

HA HA nej men allvarligt. Det kostar att bygga en tävlingsbil och det har vi ju bevisligen kommit fram till här. Tack och tjohej

Den är inte "stylad"!

Finns det ingen på garaget som förstår Ironi? Läs hela mitt inlägg en gång till istället... *suck*

Förlåt mig, är så trött på den här tråden därför gav jag ett litet snabbt svar!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

2 230 Inlägg
23 augusti 2011
#36
sen är det ju faktiskt 12st magnesium fälgar smile och ny ap 3 skivig kolfiberkoppling som tex. så priset är ju inte konstigt alls även om det är dyrt för en själv men inte för bilen.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Självlärd
3 083 Inlägg
23 augusti 2011
#37
1EVOXIN1 skrev:
Volvo142_73a skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Den är inte "stylad"!

Finns det ingen på garaget som förstår Ironi? Läs hela mitt inlägg en gång till istället... *suck*

Förlåt mig, är så trött på den här tråden därför gav jag ett litet snabbt svar!

Haha okej. Jo den hade ju kunnat låsts för typ 10 inlägg tillbaka

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

OUTLAW1
23 augusti 2011
#38
SKULLE VILJA SÄGA ATT DET ÄR BILLIGT FÖR EN KOMPLETT RACEBIL SOM ÄR NYRENOVERAD OCKSÅ..
tror dock den ligger på fel forum"blocket" söker man nog inte på om man skall köpa supertoouring bilar..iaf inte jag om jag nu skull köpa någon...

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 augusti 2011
#39
http://www.blocket.se/helsingborg/Dodge … amp;last=1

Varför skulle den vara dyrare än BMWn bara för att det är en Viper till exempel?
Enda som är Viper kvar på den bilen är motorn likaså BMWn. Men båda två är trimmade (I detta fall är nog BMWns trim dyrare än Viperns).

Det KOSTAR att bygga en sådan bil. Försök bara att total renovera en sådan BMW för det priset (Allt skall vara perfekt).
Sedan lägger du på bur, helt ny elektronik, soppa pumpar, motor, växellåda, fälgar osv.
Då blir det MER än priset han har lagt ut.

Kort och sagt. Du får en 100% perfekt bil för det priset, och det är inte mycket för en komplett racing bil.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

OUTLAW1
23 augusti 2011
#40
Thunderbird88 skrev:
http://www.blocket.se/helsingborg/Dodge_Viper_gts_racecar_12291019.htm?ca=9&w=3&last=1

Varför skulle den vara dyrare än BMWn bara för att det är en Viper till exempel?
Enda som är Viper kvar på den bilen är motorn likaså BMWn. Men båda två är trimmade (I detta fall är nog BMWns trim dyrare än Viperns).

Det KOSTAR att bygga en sådan bil. Försök bara att total renovera en sådan BMW för det priset (Allt skall vara perfekt).
Sedan lägger du på bur, helt ny elektronik, soppa pumpar, motor, växellåda, fälgar osv.
Då blir det MER än priset han har lagt ut.

Kort och sagt. Du får en 100% perfekt bil för det priset, och det är inte mycket för en komplett racing bil.

FORTFARANDE tror många att det är som i alla tvspel...
man klickar lite o vips har man en racebil med 1000hk för 500 000...som man dessuotm spelat ihop på 5 minuter..DET FUNKAR INTE SÅ.....inte heller SOM PÅ FILM att man sätter in en lustgastub o drar lite kabel o slang..bingbadaboom 500extra kusar...

ALLT kostar..det är bara så..


Sök