Tunga bilar - Cadillac sts. audi rs6. bentley continental gt. Dvs stora lycksbilar.
Lätta bilar - Hondorna är lätta. Crx, Civic och Integra, Även lotus elise. annars små bilar.typ Fiat 500. Sen finns det ju lätta superbilar. Noble m12. Ferrari f40. mm
Sen finns det ju RIKTIGT lätta bilar, Fiat 126 på 580kg. Och för att inte tala om mina två Starlets (-79 och -81) på 810kg respektiver 830kg. Det är en ganska lagom siffra. Särskilt min -79:a som förmodligen har förlorat 100kg till i form av rost som ligger utspritt över halva Sverige .
HK/ton brukar man räkna. Ta bara effekten delat på antalet ton. I mitt fall:
Toyota Starlet 1.2DL -79: 55hk/0.81ton = 67.9hk/ton Toyota Starlet 1.2DL -81: 55hk/0.83ton = 66.3hk/ton Förra bilen, Toyota Corolla Touring GLI 4WD 1.6i 16v -89: 104hk/1.29ton = 82.9hk/ton Förrförra bilen: Toyota Celica Supra 2.8i: 140hk/1.39ton = 100.7hk/ton
Effekt per viktenhet är grymt underskattat av många verkligen. Det hjälper inte med 400hk i en amerikanare på 2 ton om japsaren jämte dig har väger en tredjedel så mycket med halva effekten .
Någon som vet någon kul sida där dem lättar bilarna?
Typ info om vad man kan plocka och vad som lönar sig att plocka? Och hur viktfördelningen blir om man plockar i princip allt från förarstorlarna och bakåt, Kanske blir lite slängig i baken då?
Calibran väger 1220 kg, dock så är hästkraftantalet okänt Men original, med 115 hästar, skulle det bli 94,26 hk/ton Men en gissning skulle vara nånstans runt 135,34 hk/ton
Någon som vet någon kul sida där dem lättar bilarna?
Typ info om vad man kan plocka och vad som lönar sig att plocka? Och hur viktfördelningen blir om man plockar i princip allt från förarstorlarna och bakåt, Kanske blir lite slängig i baken då?
Ingen sida men det är ju bara o riva bort:D Race bmw:n är ingen fara me... Rätt ringtryck och mjuk fjädring så sitter han klistrad såvida men inte gasar för mkt... Sen flyttade vi tanken så långt ak det går så det ger ju endel vikt bak...