2547
Sök

Chrysler som batteriet laddar ur, förslag på åtgärd? Alt. rekommenderade Bil elektriker i Göteborgs område??

2 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Har en ny inköpt relativt gammal Chrysler Voyager -01 2.2 SE som batteriet laddar ur. Har släckt ner allt som går att släcka ner / stänga av och batteriet laddar ur ändå. Det enda som visar på något sorts av fel dragning är att när förar dörren är öppen så indekerar denne med ljudsignaler att något ej är avstängt, men då är allt ändå avstängt..

Alternativt finns det några prisvärda och kompetenta Bil elektriker runtom GBG som kan rekommenderas? Mölndal, GBG alt Lerums området??

tackar för svar!

21 761 Inlägg
23 augusti 2011
Med en multimeter kan du göra en "tjuvströmsmätning" och troligen lokalisera vad som drar ström, men först ska batteriet laddas fullt och sedan mäter du att generatorn verkligen laddar som den ska. smile

2 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
tackar, går det med en vanlig "bygg" multimeter? o sedan gå över var kabel för att se vilken av kablarna som det går tjyvström på då? När felet  hittas så kan jag då till en början ev koppla ur det antar jag.. ska kolla det imorgon.. tackar

21 761 Inlägg
23 augusti 2011
En vanlig multimeter som kan visa 10 eller 20 A funkar fint, den kopplas enklast in mellan en batteripol och batterikabel. Sedan plockar du ur en säkring i taget tills strömmen märkbart sjunker, under förutsättning att det verkligen är tjuvström förstås. Det är därför du först bör kolla upp laddspänningen. smile

Om bilen har larm och liknande så kan tydligen vissa saker dra ström en stund efter att man har stängt av och låst bilen, därför får man låta mätaren vara igång ett tag (tex 30 minuter) och se om strömmen sjunker när sakerna går i "sleep mode". Andra får väl förklara bättre, jag har inte haft såna saker på mina "gammelbilar".

Fri fart för ett fritt folk!
14 773 Inlägg
23 augusti 2011
börja med att göra som oavanstånde skriver ett enkelt sätt att åtminstånde se vilken ände av bilen problemet finns eller åtminstånde en ledtråd
finns mycket saker som kan stå och dra ström fast man stängt av allt

säkringstricket avslöjar åtminstånde en del problem

även generatorn kan dra ström om den är trasig något som är värt att nämna vid felsökningen

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 augusti 2011
Growe skrev:
börja med att göra som oavanstånde skriver ett enkelt sätt att åtminstånde se vilken ände av bilen problemet finns eller åtminstånde en ledtråd
finns mycket saker som kan stå och dra ström fast man stängt av allt

säkringstricket avslöjar åtminstånde en del problem

även generatorn kan dra ström om den är trasig något som är värt att nämna vid felsökningen

Då måste jag även tillägga att det kan tjuva i startmotorn också, det hade jag i en BMW. Det kom man inte på i första taget. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök