Köra dieselbil på gammal frityrolja mm funkar det bra?

fredde85
23 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

Har ju sett diverse klipp på folk som kör det i sina dieselbilar hur funkar det någon som gör det här?

Dock är de just mercedes bilar har jag sett har en peugeot kanske funkar sämre på den någon som vet?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
fredde85
25 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

ingen som prövat?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Kamulen
25 augusti 2011 · 930 Inlägg

Man måste väl göra om den till "bio-diesel"

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
fredde85
25 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

Har inte en aning om hur de funkar me sånt där tänkte om någon visste

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Klasman
25 augusti 2011 · 14 Inlägg

Finns ett Topgear klipp där dom kör en 740 diesel på frityrolja blandar tydligen bara i lite lacknafta.

http://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNe … ata_player

Mitsubishi Legnum "Type-S" (1998)
Expoze
25 augusti 2011 · 2 024 Inlägg

Allt måste filtreras riktigt noga. Sen skadar det inte att bygga nån form av förvärmning då oljan är betydligt tjockare än vanlig diesel när den är kall. Vintertid klarar man sig utan värme.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
fredde85
25 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

Jo de är väl de som är de viktigaste annars lär de väl fastna överallt men de är inget du kör på din citroen kanske

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Nybergrobin
25 augusti 2011 · 2 381 Inlägg

Enligt teorin ska man centrifugera (stavning?) så att man får bort att djävulskap i oljan. Sedan späda ut den med lite bensin eller diesel för tjockleken. Om du vill köra på höst, vinter och vår måste du ha en uppvärm tank och gärna uppvärmda ledningar.  Trotts detta kan start bli lurigt så man måste ha en separat dieseltank för att starta bilen med för att sedan kunna växla över till pomes-oljan eller vafan man nu ska köra på för skräp :smile

fredde85
25 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

vi får se hur jag gör va mest en tanke är de för mkt jobb me de lär jag skita i de

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Nybergrobin
25 augusti 2011 · 2 381 Inlägg

Det är lite pyssel men inte omöjligt tongue Bara man börjar så är det lättare än vad man tror.

En bekant till mig körde en gammal cheva diesel på begagnad olja utan någon av dessa åtgärder tongue Han filtrerade bara sen körde han utan problem

fredde85
25 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

Är de något du gör själv eller bara vet någon som gjort det. Kanske de funkar bättre på äldre bilar att göra så utan större moddar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Nybergrobin
25 augusti 2011 · 2 381 Inlägg

Testat lite lätt på äldre merca

Edit: jag rekommenderar inte att göra detta på nyare bil med insprut tongue

Senast redigerat av Nybergrobin (25 augusti 2011)

Expoze
25 augusti 2011 · 2 024 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Testat lite lätt på äldre merca

Edit: jag rekommenderar inte att göra detta på nyare bil med insprut tongue

Finns det dieslar utan insprut? roll

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
25 augusti 2011 · 2 024 Inlägg

fredde85 skrev:
Jo de är väl de som är de viktigaste annars lär de väl fastna överallt men de är inget du kör på din citroen kanske

På en Xm jag hade innan så provade jag vid ett par tillfällen att köra på ny rapsolja sommartid, inga som helst problem och behövde inte göra något extra.
Har kompisar som kört på begagnad olja i många år dock, sök på dieselmaffian så hittar du deras hemsida, kanske du kan maila dem och få ett bra svar för de har riktigt bra erfarenhet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Nybergrobin
25 augusti 2011 · 2 381 Inlägg

Nyare insprut då tongue  Tänkte mig inte riktigt för där..

fredde85
25 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

Det funkar bara på gamla dieselmotorer med virvelkammare.

Din bil är ”för ny” för det.  J


Detta svaret fick jag från diesel maffian så då låter jag bli då de har mkt mer erfarenhet o vetskap om dieselbilar

Senast redigerat av fredde85 (25 augusti 2011)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
sleepyoh
25 augusti 2011 · 1 319 Inlägg

fredde85 skrev:
Det funkar bara på gamla dieselmotorer med virvelkammare.

Din bil är ”för ny” för det.  J


Detta svaret fick jag från diesel maffian så då låter jag bli då de har mkt mer erfarenhet o vetskap om dieselbilar

förkammar diesel då?

_----------'
Raptus
4 september 2011 · 16 Inlägg

Funkar kanon efter lite ombyggnation. Kör en passatdiesel sen 2000 mil tillbaka! Bygger och säljer kompletta kit för att köra på raps/fritös olja. Maila gärna för mer information: svantesgarage@hotmail.com

sverkera
4 september 2011 · 564 Inlägg

Hur mycket frityrolja förbrukar egentligen en restaurang, t.ex. det lokala gatuköket?

Raptus
4 september 2011 · 16 Inlägg

du kan inte köra rätt av med olja.det blir tvärstopp på morgonen när det ståt still ett tag.
en tai resturang förser mig med all olja jag behöver.
man startar på d med mitt system slår den över till olja vid 60 grader 3 min innan man stannar slår man på d igen.
min körning kostar ca 5 kr först milen där efter ca 70öre milen(filter inräknat)
antinden centrfugerar man oljan tar typ en timme för 200liter eller så kör du det genom två vatten filter(jula)
först ett 20mikrners sen ett 5 microners tar dok lite tid men kräver inget arbete

jag har lagt ett hysterisk antal timmar på att leta delar samt testat mig fram

körde upp 450 liter på semestern med husbilen 2 kr milen istället för 28

hör av dig om du vill veta mer

köper du av mig så får du allt du behöver tar 3 till 4 timmar att montera (ersätter reservhjulet)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang