Köra dieselbil på gammal frityrolja mm funkar det bra?

Anderholm
23 mars 2014 · 613 Inlägg

torpis skrev:

Anderholm skrev:
är det 3 ml fotogen han blandar I oljan jag hör inte riktigt vad han säger
eller vad blandar han I för något?

Metanol skall tydligen göra om rapsolja till en förnyelsebar diesel och biprodukter.

så det är metanol han blandar I på topgear filmen då

3ml per 1L olja

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
joakim89
23 mars 2014 · 1 265 Inlägg

Körde min gamle Golf 3 TD-93 med 80% Spillolja och 20% diesel,   fungerade så länge de va -5 eller varmare

Palicuse
23 mars 2014 · 1 129 Inlägg

Funderar själv på om jag skulle skaffa en dieselbil nästa gång och bygga nån form av värme element eller nåt annat som jag kan ha i tanken. Och sen blanda frityr eller nåt med lite diesel.

joakim89
23 mars 2014 · 1 265 Inlägg

Palicuse skrev:
Funderar själv på om jag skulle skaffa en dieselbil nästa gång och bygga nån form av värme element eller nåt annat som jag kan ha i tanken. Och sen blanda frityr eller nåt med lite diesel.

lättare att hitta spillolja

Tobbe_Trollkarl
17 november 2018 · 20 Inlägg

De exempel på extra bränsletankar för frityrolja jag läst om använder visst elektriska doppvärmare för att oljan inte ska koagulera. Skulle det fungera att förlägga tanken i motorummet i stället, för att använda värmen där? Kanske med en mindre catchtank intill grenröret? Eller riskerar man att allt exploderar då? Eller att kokande olja smälter bränsleslangarna?

(Gammal tråd men verkar vara den längsta i ämnet på detta Forum.)



Raptus skrev:
du kan inte köra rätt av med olja.det blir tvärstopp på morgonen när det ståt still ett tag.
en tai resturang förser mig med all olja jag behöver.
man startar på d med mitt system slår den över till olja vid 60 grader 3 min innan man stannar slår man på d igen.
min körning kostar ca 5 kr först milen där efter ca 70öre milen(filter inräknat)
antinden centrfugerar man oljan tar typ en timme för 200liter eller så kör du det genom två vatten filter(jula)
först ett 20mikrners sen ett 5 microners tar dok lite tid men kräver inget arbete

jag har lagt ett hysterisk antal timmar på att leta delar samt testat mig fram

körde upp 450 liter på semestern med husbilen 2 kr milen istället för 28

hör av dig om du vill veta mer

köper du av mig så får du allt du behöver tar 3 till 4 timmar att montera (ersätter reservhjulet)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang