2003
Sök

Dra nya kablar

71 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Tjena, ska dra nya kablar i bilen utifrån det andra ja har inkopplat.
Det som är inkopplat nu är en 50mm2 kabel från batteriet i fram till slutsteget i bak.
Ska sätta in ett extra batteri i skuffen och kommer att använda ca 5-6 st 8mm2 kablar istället för en 50mm2 kabel. Vill dra från generatorn till batteriet i bak men ca 5st 8mm2 kablar och sen från batteriet till slutsteget.

Är detta möjligt eller finns det en bättre lösning? Kommer givetvis att ta en grövre kabel från generatorn till batteriet i fram.

Tack på förhand.

71 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
cheva_raggare skrev:
vrf så klena kablar bak till batteriet ?

det är betydligt billigare än vad en grövre kabel är. har även sett att någon annan här på forumet har använt det så jag tänkte fråga först innan jag testar

6 851 Inlägg
27 augusti 2011
Varför inte använda den du redan har dragit då?

71 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
cheva_raggare skrev:
billigiare ja men du förlorar efekt med !

gör man verkligen det? blir väl ungefär samma kabelarea som en 50mm2 och 6st 8mm2?

TT-Avant skrev:
Varför inte använda den du redan har dragit då?

den lär jag väl ha kvar eftersom den går från batteriet i fram till slutsteget i bak? blir väldigt förvirrad när jag pratar om det här :p

6 851 Inlägg
27 augusti 2011
Men då du själv inte vet hur eller vad man ska göra. Koppla då inte heller in batteri bak. Uppgradera det du har fram så lär du klara dej ett bra tag.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
27 augusti 2011
Den bättre lösnigen är en 50-kabel. Inge dumma ideer som att dra 5st 8a.
Är verkligen 6m 50 dyrare än 30m 8?..
Hur som helst.. 50 är inte såpass dyrt att man blir skinnad. Så satsa på det! smile

16 197 Inlägg
27 augusti 2011
Nitromast skrev:
Hur som helst.. 50 är inte såpass dyrt att man blir skinnad. Så satsa på det! smile

han har ju redan EN 50mm2 kabel  dragen så ja fattar inte varför han ska dra en till?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
27 augusti 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

han har ju redan EN 50mm2 kabel  dragen så ja fattar inte varför han ska dra en till?

Nej det förstod inte jag heller.. Men det verkar ju som TS vill dra om av någon underlig anledning. Tycker det verkar väldigt dumt att dra 5st 8or.. Så om han ska "dra" om så är ändå 50 bäst! smile

EDIT: TS.. varför ska du dra från generatorn till bakre batteriet och inte mellan batterierna?..
Senast redigerat av Nitromast (27 augusti 2011)

16 197 Inlägg
27 augusti 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Nej det förstod inte jag heller.. Men det verkar ju som TS vill dra om av någon underlig anledning. Tycker det verkar väldigt dumt att dra 5st 8or.. Så om han ska "dra" om så är ändå 50 bäst! smile

fast har han redan köpt dom så kvittar de..DOCK blir de väldigt dyrt med så många säkringshållare (10 st)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
27 augusti 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

fast har han redan köpt dom så kvittar de..DOCK blir de väldigt dyrt med så många säkringshållare (10 st)

Haha verkligen!! Det kan inte möjligen vara 5st kabelsatser från biltema detta? hmm

113 Inlägg
27 augusti 2011
dra 50 kvadratarn du idag har dragen idag från plus på batteriet till det andra batteriet i bagaget och sen från batteriet i bagaget drar du plus till slutsteget roll

71 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
EDIT: TS.. varför ska du dra från generatorn till bakre batteriet och inte mellan batterierna?..

var tänkt att få ladd på båda batterierna men det kanske inte spelar någon roll om man drar imellan batterierna?

Är så att jag har kommit över 50 meter 8or så trodde detta var möjligt men låter inte så..
Och det är inte biltema! Säkringshållare blir inga problem...

En bild på hur jag hade tänkt det:
http://ladda-upp.se/data/717/

Är det bara slänga den här idéen i sjön och aldrig mer tänka på?

Tack för alla svar förresten!

16 197 Inlägg
27 augusti 2011
JockeMagnusson skrev:
Nitromast skrev:

var tänkt att få ladd på båda batterierna men det kanske inte spelar någon roll om man drar imellan batterierna?

Är så att jag har kommit över 50 meter 8or så trodde detta var möjligt men låter inte så..

bara en massa onödigt jobb å onödiga pengar... du har ju redan en 50mm2 kabel dragen bak.. den drar du till batteri nr2 å sen vidare till steget..

men va e de för steg du har eftersom du vill ha ett exktra batteri?

71 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
JockeMagnusson skrev:
Nitromast skrev:

bara en massa onödigt jobb å onödiga pengar... du har ju redan en 50mm2 kabel dragen bak.. den drar du till batteri nr2 å sen vidare till steget..

jo det blir somsagt mycket enklare, ibland krånglar man allt till det hehe..

Det är ett simpelt T5 steg som kräver lite mer kräm än vad jag har i fram. Ingen vidare lust att lägga pengar på tex ett optima/banner batteri...

16 197 Inlägg
27 augusti 2011
JockeMagnusson skrev:
evilaudio skrev:
JockeMagnusson skrev:

jo det blir somsagt mycket enklare, ibland krånglar man allt till det hehe..

Det är ett simpelt T5 steg som kräver lite mer kräm än vad jag har i fram. Ingen vidare lust att lägga pengar på tex ett optima/banner batteri...

men du måste ju iaf köpa ett batteri å ha bak?    köper du ett BRA å ha fram samt att du byter ut original jord mellan motor kaross-kaross å batteri samt byter kabeln mellan generatorn+ å batteriet så kommer du garanterat få mer ström.
Senast redigerat av evilaudio (27 augusti 2011)

6 851 Inlägg
27 augusti 2011
Men du måste ju ha ett batteri till iaf. och ska det funka bra så bör du ha två som är så identiska som möjligt ju. Alltså BÖR man byta båda och det blir troligen dyrare en att skaffa ETT bra batteri.

71 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
nu har jag lite och klura på, men tack för snabba svar!

Sök