2739
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 335 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 juli 2015
Hur lång tid tog det för dig o byta kedjor o kolvar nu då? smile

4 442 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
Funkiee skrev:
Hur lång tid tog det för dig o byta kedjor o kolvar nu då? smile

Började plocka isär på söndagen och startade bilen på fredag kväll. Men det var ju inte direkt några heldagar i garaget.

Skulle säga att det tog nog 3 x 8 timmar aktiv tid. Och då bråkade jag med en avbruten pinnbult en lång stund.

Ställde in kamkedjan 3ggr, monterade om felvända kolvar/stakar 1 gång, lyfte toppen 2ggr, tog ner sumpen 3ggr osv.

Skulle jag göra exakt samma jobb nu med fina bultar hade jag lätt gjort allt på 1 dag. wink

4 442 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
Update:

Dags för byte av bränslefilter, det har inte gått så långt men tänkte att det lika bra att ha fräscht.

Dock såg det nya mycket bättre ut inuti
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f645e2e5cfae06167ba2cab4f9dde848.jpg

Mycket filtermaterial i sp filtret smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-398f59356c3586055de9a684aa35fefe.jpg

Ska ta reda på hur långt detta har gått men det var rätt så smutsigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d0da798c3eab79472ee545839add4231.jpg

Va tvungen att kontrollera så E85 brinner wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d7913a89ec463d951c9cdf6fff5799ac.jpg

136 Inlägg
13 juli 2015
Sagt det innan men vilket jobb du lägger ner på bilen. Grymt imponerad av dit tålamod och energin att fortsätta utveckla bilen

4 442 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
Figge__86 skrev:
Sagt det innan men vilket jobb du lägger ner på bilen. Grymt imponerad av dit tålamod och energin att fortsätta utveckla bilen

Stort tack, tål att höras flera gånger smile

Börjar bli rätt bra nu tycker jag.

Ska väl snegla på ny turbo så småningom, dock borde jag vara smart och uppgradera kopplingen innan det börjar slira.

81 Inlägg
13 juli 2015
Grymt jobb du lägger ner! Bilen ser riktigt bra ut nu!!!

4 442 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
Soderlind_1997 skrev:
Grymt jobb du lägger ner! Bilen ser riktigt bra ut nu!!!

Tack så mycket! smile

4 442 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
Update:

Efter hemkomst i Tisdags har mitt skruvande behov varit en aning mättat smile
Well, hemfärden på 37mil gick smärtfritt förrutom gamla synder som fortfarande hänger i.

Om man trampar plattan i mattan så går laddtrycket upp till 1,5-1,6bar för att sedan dippa ner till 1,2, men det är långt ifrån stabilt. Så felsökning fortsätter, för att få slut på detta elende som tar bort körglädjen.

För att uppdatera nytillkommna följare så har jag testat:

* Ny tändkassett 3.7
* Nya stift
* Ny lmm
* Ny magnetventil för dumpventilen
* Lmm på originalplats med originaldump
* Trycksatt lmm med "hks" dump

* Olika programvaror, en som gjorde det mycket värre.

När jag körde hem nu så fick jag den klassiska felkoden p1300, som har med misständning att göra och en misständning kan ju orsakas av ett gäng parametrar.
Vid motorrenoveringen bytte jag även ut vakuumslangar till biltemas svarta, den skall kastas åt helvete...
Fick felkod p1110 som tyder på vakuumslang / dumpventil.

Nu har jag läst lite i ämnet och det jag inte testat är att rycka r-slangen på magnetventilen.
Först ska jag testa r-slangen och hjälper inte det rycker jag c-slangen för att koppla ur hela tryckregleringen en kortare stund.

Känns som det borde ha med mv att göra då bilen går klockrent förrutom vid fulllast.

4 442 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
Köpte även en liten "bra att ha" grej från ebay för ett tag sen.

En liten lins till mobilen från ebay, vidvinkel åt ena hållet och fisheye åt andra.
Kan bli grymt när man skall filma mätarfilmer osv wink kostade dessutom ingenting typ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a75fdf34d955c9c9372e5f45ab827708.jpg

276 Inlägg
17 juli 2015
EBay prylar måste alltid länkas....

4 442 Inlägg
276 Inlägg
17 juli 2015
JKDesign skrev:
Connyconny skrev:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi … ID=EBAY-US

Självklart wink

Tackar...... Jag använde förresten Armor all Shields, vilket sanslöst resultat. Vattenavriningen ser ju helt overkligt ut. T om frugan som inte bryr sig blev imponerad så tack för tipset smile

4 442 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
Connyconny skrev:
JKDesign skrev:
Connyconny skrev:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi … ID=EBAY-US

Självklart wink

Tackar...... Jag använde förresten Armor all Shields, vilket sanslöst resultat. Vattenavriningen ser ju helt overkligt ut. T om frugan som inte bryr sig blev imponerad så tack för tipset smile

Inga problem, kul att höra. Ja avriningen är verkligen gudomlig wink

70 Inlägg
18 juli 2015
Man kan ju undra varför en annan programvara gjorde det värre?

Jag hade fel på min bil igår, den sköt , hackade som man slog huvudet i ratten och misstände som f.n....
Det visade sig till slut vara dumpventilen som var dålig.

Men rycka R slangen på mv är ju ett vettigt och enkelt test, fast då brukar dem ju inte nå upp i laddtryck alls. Men din kommer ju upp i ladd och tappar hmm

/ Peter

JKDesign skrev:
Update:

Well, hemfärden på 37mil gick smärtfritt förrutom gamla synder som fortfarande hänger i.

Om man trampar plattan i mattan så går laddtrycket upp till 1,5-1,6bar för att sedan dippa ner till 1,2, men det är långt ifrån stabilt. Så felsökning fortsätter, för att få slut på detta elende som tar bort körglädjen.

* Ny tändkassett 3.7
* Nya stift
* Ny lmm

När jag körde hem nu så fick jag den klassiska felkoden p1300, som har med misständning att göra och en misständning kan ju orsakas av ett gäng parametrar.
Vid motorrenoveringen bytte jag även ut vakuumslangar till biltemas svarta, den skall kastas åt helvete...

Nu har jag läst lite i ämnet och det jag inte testat är att rycka r-slangen på magnetventilen.
Först ska jag testa r-slangen och hjälper inte det rycker jag c-slangen för att koppla ur hela tryckregleringen en kortare stund.

Känns som det borde ha med mv att göra då bilen går klockrent förrutom vid fulllast.

4 442 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Peterw skrev:

Jag hade fel på min bil igår, den sköt , hackade som man slog huvudet i ratten och misstände som f.n....

Men rycka R slangen på mv är ju ett vettigt och enkelt test, fast då brukar dem ju inte nå upp i laddtryck alls. Men din kommer ju upp i ladd och tappar hmm

/ Peter

JKDesign skrev:
Update:

* Ny tändkassett 3.7
* Nya stift
* Ny lmm

Tror problemet har något med tryckregleringen att göra, så när programmet begärde så mycket direkt så bröt styrsystemet på något vis.

Skönt att du hittade ditt fel så snabbt wink

Jag misstänker att evap backventilerna är kass, mitt chassi har rullat 31000mil + och motorn är utbytt vid ca. 22000.
Dock är ju all kringutrustning sen bilen var ny så dom har nog gjort sitt, blir intressant att rycka och plugga r-slangen iaf smile

70 Inlägg
18 juli 2015
Fick hjälp av en kille på Stcs forumet , som hjälpte mig hela dagen via fb, guld värt! smile

Mina Evap är också dåliga, så jag har pluggat mitt bak på insuget, sedan vid besiktning kopplar jag ihop att igen, så blir det rätt lagom , den når inte in på det röda och man slipper bekymmer med sura besiktningsgubbar smile
Förra året fick jag en som påstod min bil var trimmad för jag hade 3tums dp, han låg och drog i industriområdet och kom tillbaka och sa , att det inte stämde smile Så den gången räddade det mig smile

Räcker med att rycka R slangen om du bara ska kika om det funka, behövs inte pluggas för en kort runda smile

/ Peter

JKDesign skrev:
Peterw skrev:

/ Peter

JKDesign skrev:
Update:

* Ny tändkassett 3.7
* Nya stift
* Ny lmm

Tror problemet har något med tryckregleringen att göra, så när programmet begärde så mycket direkt så bröt styrsystemet på något vis.

Skönt att du hittade ditt fel så snabbt wink

Jag misstänker att evap backventilerna är kass, mitt chassi har rullat 31000mil + och motorn är utbytt vid ca. 22000.
Dock är ju all kringutrustning sen bilen var ny så dom har nog gjort sitt, blir intressant att rycka och plugga r-slangen iaf smile

4 442 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Besiktning kan bli intressant nästa gång för min del smile

Blir nog att slänga på original tryckrör osv för det inte skall bli misstankar.

Sjukt bra att ha en sån "mod" som sänker laddet tillfälligt smile

Besiktade du med e85 i tanken?

3 295 Inlägg
4 442 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Vad har du för grundladdtryck?

Ingen aning faktiskt, 0,5-0,8 kanske.

Sök