2551
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 349 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
95 Inlägg
18 juli 2015
Kolla GLT och sätt det på 0,45.

Hur mår generatorn? Kollat över jordpunkter? Den som sitter vid termostaten är riktigt känslig.

4 442 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
-Norgren- skrev:

Hur mår generatorn? Kollat över jordpunkter? Den som sitter vid termostaten är riktigt känslig.

Hur kan man ställa glt?

Generatorn mår fint laddar som den skall, skall kolla den som sitter vid termostaten. Tack för tipset.
Men förstår inte hur det skulle kunna ha att göra med max laddtryck? Eller detta kanske var tips på att lösa något annat problem?

95 Inlägg
18 juli 2015
JKDesign skrev:
-Norgren- skrev:

Hur kan man ställa glt?

Generatorn mår fint laddar som den skall, skall kolla den som sitter vid termostaten. Tack för tipset.
Men förstår inte hur det skulle kunna ha att göra med max laddtryck? Eller detta kanske var tips på att lösa något annat problem?

http://forum.saabturboclub.com/showthre … -T5-och-T7

Läste nånting du skrev om misständningar och kommer ihåg att på syrrans saab så hade skruven som håller jordkabel vid termostaten lossnat och det orsakade kraftiga misständningar.
Så det var det problemet jag gav en eventuell lösning på. :-)

Sen om GLT är helt off så kommer bilen inte att gå riktigt hundra.
Senast redigerat av -Norgren- (18 juli 2015)

4 442 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
-Norgren- skrev:
JKDesign skrev:
-Norgren- skrev:

Hur kan man ställa glt?

http://forum.saabturboclub.com/showthre … -T5-och-T7

Läste nånting du skrev om misständningar och kommer ihåg att på syrrans saab så hade skruven som håller jordkabel vid termostaten lossnat och det orsakade kraftiga misständningar.
Så det var det problemet jag gav en eventuell lösning på. :-)

Sen om GLT är helt off så kommer bilen inte att gå riktigt hundra.

Tack för ditt inlägg, skruven du pratar om vid termostaten glömde jag skruva tillbaka efter att jag haft isär motorn smile
Så den vet jag till 100% sitter där smile

Det med att ställa glt på turbon låter spännande då det inte är något jag tittat på innan. Länken funkade inte men jag har wis så det ska nog lösa sig.

3 295 Inlägg
18 juli 2015
Man skaffar en handpump med manometer, sätter den på slangen till wastegaten, pumpar tills det armen börjar röra sig, läser av trycket.
Wastegaten ska ha ca halva hålet som förspänning så att man får "dra" på wastegateklockan på sin plats. En ganska bra tumregel för att glt ska vara någon sånär korrekt.

70 Inlägg
19 juli 2015
Antar att det inte var Evap då? hmm

Säg till ifall du vill låna någon del vid felsökning, så du slipper köpa en massa på chansning! smile
Inte så långt till Kalmar smile

/ Peter

GarageKenger
19 juli 2015
JKDesign skrev:
Besiktning kan bli intressant nästa gång för min del smile

Blir nog att slänga på original tryckrör osv för det inte skall bli misstankar.

Sjukt bra att ha en sån "mod" som sänker laddet tillfälligt smile

Besiktade du med e85 i tanken?

Tråkigt då det krånglar. Kommer du inte på problemet så blir det kanske en tur upp till oss och Robban på Nordic. JAg lovar att han fixar detta.

Vad gäller besiktningen så blir det inga problem. Jag har besiktat med "mitt motorrum" flera gånger och ingen har sagt något. Större turbo (typ GT30 och uppåt) samt annat grenrör, det är en annan sak.

4 442 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Man skaffar en handpump med manometer, sätter den på slangen till wastegaten, pumpar tills det armen börjar röra sig, läser av trycket.
Wastegaten ska ha ca halva hålet som förspänning så att man får "dra" på wastegateklockan på sin plats. En ganska bra tumregel för att glt ska vara någon sånär korrekt.

Lät som en rätt enkel operation smile tror man förstår lite bättre när man ser det framför sig.

Tack för beskrivningen, btw är det vanligt att man skall behöva justera glt?

4 442 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
Peterw skrev:
Antar att det inte var Evap då? hmm

Säg till ifall du vill låna någon del vid felsökning, så du slipper köpa en massa på chansning! smile
Inte så långt till Kalmar smile

/ Peter

Nope sad ryckte r-slangen och pluggade den, men det blev sämre än innan och samma felkod uppkom igen.

Klockrent wink skall ha det i åtanke om jag behöver testa med något annat.

4 442 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
GarageKenger skrev:
JKDesign skrev:
Besiktning kan bli intressant nästa gång för min del smile

Blir nog att slänga på original tryckrör osv för det inte skall bli misstankar.

Sjukt bra att ha en sån "mod" som sänker laddet tillfälligt smile

Besiktade du med e85 i tanken?

Tråkigt då det krånglar. Kommer du inte på problemet så blir det kanske en tur upp till oss och Robban på Nordic. JAg lovar att han fixar detta.

Vad gäller besiktningen så blir det inga problem. Jag har besiktat med "mitt motorrum" flera gånger och ingen har sagt något. Större turbo (typ GT30 och uppåt) samt annat grenrör, det är en annan sak.

Ja det är lite småsurt när det inte lirar till 100% men fortfarande går bra. Ideerna börjar sina och det är ju typ sista utvägen. Men det är en lite smålång resa upp tyvärr, men funkar inget annat så får det nog bli en resa. I slutändan så kanske det blir billagare än att testa massa olika nya delar som ändå inte funkar hmm

4 442 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
Update:

Kom på att jag inte rengjort luftfiltret på väldigt länge,
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d2df3a149748d7aaa96b64f7c20ba848.jpg

Spolade upp en hink med varmt såpavatten som precis täcker filter ytan, lät det stå i ca. 10min och sedan vispa runt filtret så smutsen lossnar
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3c1982d0399d38541f05f9d1144189b9.jpg

Var väldigt välbehövligt hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6bfb70eb8b85bf11332764b14bf2584d.jpg

Låt det lufttorka ordentligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-dd4a0445c3b3b7ba894213fd31469a80.jpg

Sedan montering igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8f1fc492a0682d45123b7b95d4573d32.jpg

Gjorde väldigt gott med rengörning men tyvärr var det inte felet hmm

Nästa steg för att hitta orsaken till misständningarna får väl bli att kolla glt på turbon kanske.

4 442 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
Vad tror ni om att slänga i t5 kammarna? Dom ändrar ju öppnings/slutningstiden på ventilerna och således kanske misständningen blir bättre eller sämre?

Hur ser man vilken kam som är vilken? Ena är märkt med 10 och den andra med 9.

3 295 Inlägg
19 juli 2015
Avgaskammen lär ha en skåra i änden för bilar med fördelare och för att driva pumpen på automatbilar... GLT är väl inte så vanligt att man får justera, men man vet ju aldrig. Kan ju va så att klockan är dålig;)
Senast redigerat av Slave_joe (19 juli 2015)

1 958 Inlägg
19 juli 2015
Slave_joe skrev:
Avgaskammen lär ha en skåra i änden för bilar med fördelare och för att driva pumpen på automatbilar... GLT är väl inte så vanligt att man får justera, men man vet ju aldrig. Kan ju va så att klockan är dålig;)

Förspänningen på WG armen skall bara 2mm. Då skall rätt GLT uppnås. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

3 295 Inlägg
20 juli 2015
Vilket motsvarar ungefär halva hålet. wink

95 Inlägg
20 juli 2015
Vet du om misständningarna är på alla cylindrar eller enbart en?

Har du kollat så spridarna fungerar korrekt?

Hade misständningar på saaben min och det blev bra med nya spridare så kanske ska kolla på det också?

4 442 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
-Norgren- skrev:

Hade misständningar på saaben min och det blev bra med nya spridare så kanske ska kolla på det också?

Jag har faktiskt inte kollat om det är på någon specifik cylinder än, spridarna är hel nya siemens deka 630cc.

Men visst kan det vara fel på någon spridare ändå.

1 958 Inlägg
20 juli 2015
Slave_joe skrev:
Vilket motsvarar ungefär halva hålet. wink

Vilket motsvarar ca 2varv. lol

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

95 Inlägg
20 juli 2015
JKDesign skrev:
-Norgren- skrev:

Jag har faktiskt inte kollat om det är på någon specifik cylinder än, spridarna är hel nya siemens deka 630cc.

Men visst kan det vara fel på någon spridare ändå.

Okej.

Nja chansen att det skulle vara fel på helt nya spridare är ju tämligen låg men den finns ju.

Vi får väl hoppas på det bästa wink

4 442 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
Har kontrollerat GLT idag som ligger stabilt på 0,45bar smile

Ska köpa en ny mv och slänga dit, har efter lite diskusson med mr.uhr kommit fram till att bilen skenladdar en hel del.

Får hoppas det är problemet nu.

Sök