3818
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 360 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
95 Inlägg
20 juli 2015
#2601
JKDesign skrev:
Har kontrollerat GLT idag som ligger stabilt på 0,45bar smile

Ska köpa en ny mv och slänga dit, har efter lite diskusson med mr.uhr kommit fram till att bilen skenladdar en hel del.

Får hoppas det är problemet nu.

Okej det var ju bra att det låg rätt.

På min så låg det på ungefär 0.3 och gjorde en jävla skillnad i hur bilen går.

Håller tummarna att det är MV :-)

4 442 Inlägg
22 juli 2015
Trådstartare
#2602
Någon som har tillgång till wis och kan kolla upp montering av kamaxlar till mig?

Är väl inte mycket till anvisningar, men vill veta med vilket moment man skall dra överfallen med.


1 958 Inlägg
22 juli 2015
#2603
15Nm skall kamaxelöverfallen dras med. Vilket inte är mycket.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 442 Inlägg
22 juli 2015
Trådstartare
#2604
Mr_Lööf skrev:
15Nm skall kamaxelöverfallen dras med. Vilket inte är mycket.

Misstänkte något sådant, tack så mycket wink


70 Inlägg
23 juli 2015
#2605
Beställt en MV ? Har nog en som ligger annars.. smile Slipper du köpa innan du vet smile

// Peter


4 442 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#2606
Peterw skrev:
Beställt en MV ? Har nog en som ligger annars.. smile Slipper du köpa innan du vet smile

// Peter

Riktigt schysst Peter! Men tänkte att även om det inte är den så har jag en ny där iaf smile


4 442 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#2607
Fick tag i en mv med nya fina slangar.
Det är saab original slangar men känns som silikon???

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7c3e2dc136b324e6436fb6f01c1a72bc.jpg


95 Inlägg
23 juli 2015
#2608
JKDesign skrev:
Fick tag i en mv med nya fina slangar.
Det är saab original slangar men känns som silikon???

http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7c3e2dc136b324e6436fb6f01c1a72bc.jpg

Tror faktiskt att det är Original slangar i silikon till MV smile

Har då det på min också.

3 295 Inlägg
23 juli 2015
#2609
det brukar stå bokstäver tryckta på orginalslangarna, om du tittar nog på dom så bör det stå "W" "R" "C"


4 442 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#2610
Slave_joe skrev:
det brukar stå bokstäver tryckta på orginalslangarna, om du tittar nog på dom så bör det stå "W" "R" "C"

Yes jag såg den när jag packade upp att det var märkt i båda ändarna på slangarna wink

Blir förmodligen att slänga dit i eftermiddag och be till gud att det funkar.
Hade varit så skönt att kunna gå vidare i projektet.
Senast redigerat av JKDesign (24 juli 2015)


95 Inlägg
24 juli 2015
#2611
JKDesign skrev:
Slave_joe skrev:
det brukar stå bokstäver tryckta på orginalslangarna, om du tittar nog på dom så bör det stå "W" "R" "C"

Yes jag såg den när jag packade upp att det var märkt i båda ändarna på slangarna wink

Blir förmodligen att slänga dit i eftermiddag och be till gud att det funkar.
Hade varit så skönt att kunna gå vidare i projektet.

Håller fingrar och tår ! smile

4 442 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#2612
Tack Norgren!

Har haft riktigt taskig motivation, men bytte iaf mv.
Nya på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4e837550df8935c70ea40319b50e2cd1.jpg

Den gamla såg väl lite småsunkig ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b9f69917ea5027c889b739a9604e0d30.jpg

Var ute med dottern så provkörning uteblev men kommer senare.


4 442 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#2613
Provkörde nu och fick både positiv och negativ feedback. stabilare ladd lägger sig på 1,35bar vid fullt ladd.

På toppen börjar den dock misstända rejält, fick följande felkoder:

P1662
P1390
P0300
P1300

Kul med nya felkoder men vad borde jag kolla nu? Evap backventiler? Har snart bytt allt i bilen smile


1 697 Inlägg
26 juli 2015
#2614
Har inte helt koll på exakt vad du har gjort såhär långt, men att kolla upp bränsletrycket är nog inte helt fel.


4 442 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#2615
Juvakka skrev:
Har inte helt koll på exakt vad du har gjort såhär långt, men att kolla upp bränsletrycket är nog inte helt fel.

Har bytt dom flesta kända saab felen och lite till, hur kollar man bränsletryck enklast?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 juli 2015
#2616
Saxat från stcs: Dom går på misständning, som kan komma av dåligt utförd softwarekalibrering, fel i bränslesystemet, luftläckor, dåliga stift eller TK.

Med dessa felkoder, P0444 P1300 P1390 P0300

Bytte du spridare, isf till vilka o nya eller beg?


4 442 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#2617
Funkiee skrev:
Saxat från stcs: Dom går på misständning, som kan komma av dåligt utförd softwarekalibrering, fel i bränslesystemet, luftläckor, dåliga stift eller TK.

Med dessa felkoder, P0444 P1300 P1390 P0300

Bytte du spridare, isf till vilka o nya eller beg?

Bytte till siemens deka 630cc flödesmatchade, helt nya från maptun.


1 697 Inlägg
26 juli 2015
#2618
JKDesign skrev:
Juvakka skrev:
Har inte helt koll på exakt vad du har gjort såhär långt, men att kolla upp bränsletrycket är nog inte helt fel.

Har bytt dom flesta kända saab felen och lite till, hur kollar man bränsletryck enklast?

En bränsletrycksmätare på railen, går att mäta från den ventilen som man släpper ut trycker ur railen på. Tror biltema har ganska överkomliga mätare och så kan man snida ihop en egen  koppling mellan den och railen.

Verkar ju skumt att det skulle vara fel på givare eller tk om allt sådant redan är bytt.

Hade själv problem med misständingar ett tag och bytte också det mesta, men för mig var det att första katten hade rasat ner i den andra och satte stopp. Men det är nog inte fallet för dig när du har byggt om till ny downpipe.


4 442 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#2619
Juvakka skrev:
JKDesign skrev:
Juvakka skrev:
Har inte helt koll på exakt vad du har gjort såhär långt, men att kolla upp bränsletrycket är nog inte helt fel.

Har bytt dom flesta kända saab felen och lite till, hur kollar man bränsletryck enklast?

En bränsletrycksmätare på railen, går att mäta från den ventilen som man släpper ut trycker ur railen på. Tror biltema har ganska överkomliga mätare och så kan man snida ihop en egen  koppling mellan den och railen.

Verkar ju skumt att det skulle vara fel på givare eller tk om allt sådant redan är bytt.

Hade själv problem med misständingar ett tag och bytte också det mesta, men för mig var det att första katten hade rasat ner i den andra och satte stopp. Men det är nog inte fallet för dig när du har byggt om till ny downpipe.

Nej katten är nog inte bekymmret i mitt fall, men kan tänka mig att btr'n kanske inte är helt hundra. Den klarar pusha på fullt ladd i typ 2-4 sekunder innan det börjar misstända.

På något forum hade dom börja skriva om spjällhus och limphome mode, men där är jag ju inte riktigt än smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 juli 2015
#2620
Men spjällhuset har ju som sagt inget med misständningar o göra, kolla bränsletryck! kan mycket väl vara soppapumpen som inte orkar hålla tillräckligt med soppa för högre belastning.



Sök