3890
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 457 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 augusti 2015
#2701
det är ju skrattretande... men fan va underbart att det värsta felet är borta!! sen att opensid visar nån misständning är ju inte något farligt smile


4 442 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#2702
Funkiee skrev:
det är ju skrattretande... men fan va underbart att det värsta felet är borta!! sen att opensid visar nån misständning är ju inte något farligt smile

Verkligen tongue Så jävla mycket felsökning helt I onödan, men har ju lärt mig en del på vägen smile

Ska slänga I T5 kammarna så snart som möjligt så får vi se om det gör någon skillnad på dom små misstädningarna.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 augusti 2015
#2703
Hur mycket är dina "små" misständningar? Känner du av dom eller är det endast opensid du märker av dom? smile


4 442 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#2704
Funkiee skrev:
Hur mycket är dina "små" misständningar? Känner du av dom eller är det endast opensid du märker av dom? smile

För det mesta bara siden som märker av dom, men igår körde jag lite hårdare och då kände jag av missarna och fick ce lampan blinkande och p1300 igen.

Kommer troligtvis plocka upp bränslepumpen i eftermiddag och kontrollera så den blev korrekt intstallerad. Mest bara för att.


4 442 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#2705
Behöver er input:

Ni som har uppgraderat bränslepump, har ni monterat nya slangar i armaturen?

Original är ju nästan som plast och värmda på plats över nipplarna, dock har ju jojje81 skillz så han "räddade" original slangpaket som vi återanvände.

Hmm det ständiga felsökandet är ju mindre roande hmm


4 442 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#2706
Plockade upp pumpen och allt ser rätt och riktigt ut.

Satte tillbaka skiten
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-390af937a68078b370f597a4d59b836b.jpg

Sen hällde jag i resten av denna flasken som jag hällt i lite med jämna mellanrum
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-722b69e8a4a49edaedd6163fab77f5d3.jpg

Blir att köra upp det som finns i tanken sen slå i bensin och hoppas på att det ger någon form av effekt.


4 442 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#2707
Update:

När jag monterade tillbaka pumpen så hamnade den stora oringen snett, körde en halv dag sen när jag varit och handlat ville inte bilen starta längre hmm testa med startgas för jag trodde bilen hade surat ihop, funkade inte riktigt.

Ruckade lite på pumparmaturen och då gick bilen igång och jag klarade mig till ca.300m från min parkering, hade tur så jag klarade att rulla resterande 300m smile

Demontering av bränslearmatur:

Ryck säkringen till bränslepumpen och starta några gånger för att släppa på trycket.
Lossa på minuspolen på batteriet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7270e6e27473579401e12eee36e354b1.jpg

Lyft på baksätet och locket, lossa skruven som sitter i mitten med en t20 torx
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-320cdf17b9d2e900f4796b94fbf48957.jpg

Lossa den stora kontakten som sitter i armaturen, lirka försktigt ut slang anslutningarna(inget våld!)
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-20f9922a6dfffed2c96d488f31cc369b.jpg

Satte två stora mejslar mot varandra och skruvade loss plastringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-493113834a7524c2c0e221512d7054b6.jpg

Vicka fram och tillbaka så lossnar armaturen till slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cb8fbfb12b622a685cfa6ea3052a3932.jpg

Demonteringen tar 5-10min om man tar det lugnt och metodiskt.

Original till vänster och gss341 till höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a58c4562cddeebedc2b3856e753f1f07.jpg

Kommer nog testa köra originalpumpen för att se om det blir någon skillnad i
Gss341 vs og
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1f31288a7929603e1facdd4edda3ea60.jpg


4 442 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#2708
Update:

Monterade tillbaka originalpumpen i armaturen och slängde på lite grövre slang första biten från pumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8960b26d12b1390cf1e733b3badf49db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-10b0eeb2fb30e0e89033a381b55a5120.jpg

Att tänka på när man stoppar ner armaturen är att sätta den med tankmätaren mot sidan där markeringen finns för att rätta sig emot vid montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a9b0e1bbed3723325be23216aefcdfb.jpg

Och se till att armatur markeringen sitter i linje med chassi markeringen efter man dragit åt plastringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4b9f9cfc0942db671f9229594d737de2.jpg

Och bilen startade på 1sekund vilket är nytt rekord för mig på e85 tror ja wink
Inte hunnit provköra än men det blir så småningom smile

Stay tuned!


46 Inlägg
16 augusti 2015
#2709
Har nu läst allt i detalj på ditt projekt big_smile
Du har verkligen talang ..
Min saab rasade så ska plocka isär den i mitt garage utan vare sig riktiga verktyg , riktigt ljus , vatten eller tryckluft.... 
Man får ta vad som finns smile
Då jag inte har nån hjälpande hand så är projekt som dina suveräna ...
Riktigt snygg bil du fått till iaf smile


JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Då tycker jag att du ska lämna toppen orörd nu om du inte tänker ta bort ventiler.
Risken att man skadar skaften när man portar med ventiler i är stor annars.

Kammar e lätt att byta sen wink

Slipade bara lite lätt i grenröret, man skall nog helst ha ett luftdrivet verktyg så det avverkar lite.
Skippar det hur som helst så länge.

Skall man tänka på något speciellt första gången man vrider på nyckeln?

Funkiee skrev:
Kul o se att det är på G nu! big_smile

Yes nu är allt isär nu gäller det bara att få ihop allt smile

Peterw skrev:
Blir grymt detta! smile
Vad har du för vanor sen innan? Riktigt imponerad att slita dän allt och bara köra på utan vidare erfarenhet sen innan smile big_smile

Jag gjorde som jojje81 sa, och lyfte med insug och det kvar. Gick kanon smidigt! smile

// Peter

Har ingen utbildning på det och har aldrig skruvat något tidigare.. Moper eller liknande.

Det värsta jag skruvat med innan är skateboards wink har blivit ett gäng genom åren.

Så det är mest learning by doing smile

En fråga, När du slängde i nya kolvar/stakar och vevlager. drog du bultarna till stakarna enligt momentet i wis?

Inhaler™
*[..Life came to a point where suffocation will be better then breathe..]

4 442 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#2710
Inhaler skrev:
Har nu läst allt i detalj på ditt projekt big_smile
Du har verkligen talang ..
Min saab rasade så ska plocka isär den i mitt garage utan vare sig riktiga verktyg , riktigt ljus , vatten eller tryckluft.... 
Man får ta vad som finns smile
Då jag inte har nån hjälpande hand så är projekt som dina suveräna ...
Riktigt snygg bil du fått till iaf smile


JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Då tycker jag att du ska lämna toppen orörd nu om du inte tänker ta bort ventiler.
Risken att man skadar skaften när man portar med ventiler i är stor annars.

Kammar e lätt att byta sen wink

Slipade bara lite lätt i grenröret, man skall nog helst ha ett luftdrivet verktyg så det avverkar lite.
Skippar det hur som helst så länge.

Skall man tänka på något speciellt första gången man vrider på nyckeln?

Funkiee skrev:
Kul o se att det är på G nu! big_smile

Yes nu är allt isär nu gäller det bara att få ihop allt smile

Peterw skrev:
Blir grymt detta! smile
Vad har du för vanor sen innan? Riktigt imponerad att slita dän allt och bara köra på utan vidare erfarenhet sen innan smile big_smile

Jag gjorde som jojje81 sa, och lyfte med insug och det kvar. Gick kanon smidigt! smile

// Peter

Har ingen utbildning på det och har aldrig skruvat något tidigare.. Moper eller liknande.

Det värsta jag skruvat med innan är skateboards wink har blivit ett gäng genom åren.

Så det är mest learning by doing smile

En fråga, När du slängde i nya kolvar/stakar och vevlager. drog du bultarna till stakarna enligt momentet i wis?


Stort tack för din kommentar! Uppskattas verkligen!

Har man tak över huvudet och gott om tid på sig kan man lösa det mesta på egen hand wink


46 Inlägg
18 augusti 2015
#2711
JKDesign skrev:
Inhaler skrev:
Har nu läst allt i detalj på ditt projekt big_smile
Du har verkligen talang ..
Min saab rasade så ska plocka isär den i mitt garage utan vare sig riktiga verktyg , riktigt ljus , vatten eller tryckluft.... 
Man får ta vad som finns smile
Då jag inte har nån hjälpande hand så är projekt som dina suveräna ...
Riktigt snygg bil du fått till iaf smile


JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Då tycker jag att du ska lämna toppen orörd nu om du inte tänker ta bort ventiler.
Risken att man skadar skaften när man portar med ventiler i är stor annars.

Kammar e lätt att byta sen wink

Slipade bara lite lätt i grenröret, man skall nog helst ha ett luftdrivet verktyg så det avverkar lite.
Skippar det hur som helst så länge.

Skall man tänka på något speciellt första gången man vrider på nyckeln?

Funkiee skrev:
Kul o se att det är på G nu! big_smile

Yes nu är allt isär nu gäller det bara att få ihop allt smile


Har ingen utbildning på det och har aldrig skruvat något tidigare.. Moper eller liknande.

Det värsta jag skruvat med innan är skateboards wink har blivit ett gäng genom åren.

Så det är mest learning by doing smile

En fråga, När du slängde i nya kolvar/stakar och vevlager. drog du bultarna till stakarna enligt momentet i wis?


Stort tack för din kommentar! Uppskattas verkligen!

Har man tak över huvudet och gott om tid på sig kan man lösa det mesta på egen hand wink

Ja absolut smile
synd man inte bodde granne med dig big_smile Då hade man lärt sig en hel del smile
Kommer plocka isär min motor som sagt.. misstänker kolvras.... aldrig haft isär en saab motor förr så det blir intressant....
Jag ber gärna om råd framöver sen om det är ok...då du precis haft isär din.

Jo det har du ju rätt i ... du klarade det i ditt garage så då ska väl jag lyckas med tongue

Inhaler™
*[..Life came to a point where suffocation will be better then breathe..]

4 442 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#2712
Inhaler skrev:
JKDesign skrev:
Inhaler skrev:
Har nu läst allt i detalj på ditt projekt big_smile
Du har verkligen talang ..
Min saab rasade så ska plocka isär den i mitt garage utan vare sig riktiga verktyg , riktigt ljus , vatten eller tryckluft.... 
Man får ta vad som finns smile
Då jag inte har nån hjälpande hand så är projekt som dina suveräna ...
Riktigt snygg bil du fått till iaf smile




Stort tack för din kommentar! Uppskattas verkligen!

Har man tak över huvudet och gott om tid på sig kan man lösa det mesta på egen hand wink

Ja absolut smile
synd man inte bodde granne med dig big_smile Då hade man lärt sig en hel del smile
Kommer plocka isär min motor som sagt.. misstänker kolvras.... aldrig haft isär en saab motor förr så det blir intressant....
Jag ber gärna om råd framöver sen om det är ok...då du precis haft isär din.

Jo det har du ju rätt i ... du klarade det i ditt garage så då ska väl jag lyckas med tongue

Har du några frågor är det bara ställa dom så får vi se om vi kan hjälpas åt wink


4 442 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#2713
Update:

Original pumpen levererade soppan mycket bättre än walbro gss341 hmm

Vid test nu gick bilen med endast 1-3 misständningar som inte kändes av något.
Så all jävla bök från början har berot på walbro pumpen hmm får köra lite lugnt med original nu sen lutar det nog åt att skaffa en AEM 320lph pump som är avsedd för e85.

När bilen levererade fick den även lite omsorg:

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c1c269fda539d45b792b3fde83663265.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-55271504cede841f85e581932f15d121.jpg


Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 augusti 2015
#2714
"Repa inte mig"

Skönt att du har hittat felet!!


4 442 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#2715
Funkiee skrev:
"Repa inte mig"

Skönt att du har hittat felet!!

Haha, ja nu känns det skönt på riktigt.

Lyckas jag reklamera walbropumpen kommer det kännas ännu bättre smile


70 Inlägg
20 augusti 2015
#2716
Grattis! smile

Men hur gick den på soppan? Då min fortfarande missar på e85 men går okej på soppa , så har jag funderingar på pumpen jag med. Kör också walbro hmm

/ Peter


658 Inlägg
20 augusti 2015
#2717
Kul projekt att följa.
Det kan inte vara så att du inte fick det helt tätt bara så nya pumpen sög tjuvluft eller liknande?

JKDesign skrev:
Update:

Original pumpen levererade soppan mycket bättre än walbro gss341 hmm

Vid test nu gick bilen med endast 1-3 misständningar som inte kändes av något.
Så all jävla bök från början har berot på walbro pumpen hmm får köra lite lugnt med original nu sen lutar det nog åt att skaffa en AEM 320lph pump som är avsedd för e85.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

1 705 Inlägg
20 augusti 2015
#2718
Skumt, jag kör en Walbro GSS341 i min 9-3, och den har levererat tillräckligt med etanol för ~320 häst i 3-4 år nu utan minsta problem.
Jag håller nog med index här, är du säker på att pumpen blev ordentligt installerad så den inte tjuvsuger eller har nåt veck på någon slang någonstans?


300 Inlägg
20 augusti 2015
#2719
Gjorde lite ont i själen när du dragit fingret på bilen när den är skitig!!

4 442 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#2720
Peterw skrev:
Grattis! smile

Men hur gick den på soppan? Då min fortfarande missar på e85 men går okej på soppa , så har jag funderingar på pumpen jag med. Kör också walbro hmm

/ Peter

Körde den aldrig på bensin tyvärr hmm



Sök