4715
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 750 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
81 Inlägg
18 januari 2016
#3001
JKDesign skrev:
Sen jag bytte vattenpump har jag haft ett jobbigt ljud från högersidan på motorn.
Plockade loss drivremmen och kände på remhjulen, hjulet till spännaren så hade lagret rasat.
Nytt hjul
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-597002f0907331c7c7b9443b9e4134a7.jpg
Ny rem på plats och ljudet borta wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-13f2ebe269bae5f45da7470169c5dc20.jpg

Apropå det jobbiga ljudet, hur lät det mer exakt? Har nämligen också jobbigt ljud från ngt av aggregaten på drivremmen...

Kolla med fördel in mitt S60-projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313769

4 442 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
#3002
Arresterad skrev:
JKDesign skrev:
Sen jag bytte vattenpump har jag haft ett jobbigt ljud från högersidan på motorn.
Plockade loss drivremmen och kände på remhjulen, hjulet till spännaren så hade lagret rasat.
Nytt hjul
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-597002f0907331c7c7b9443b9e4134a7.jpg
Ny rem på plats och ljudet borta wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-13f2ebe269bae5f45da7470169c5dc20.jpg

Apropå det jobbiga ljudet, hur lät det mer exakt? Har nämligen också jobbigt ljud från ngt av aggregaten på drivremmen...

Svårt att beskriva med ord riktigt, men som att det tickade till varje gång remmen gick ett varv, tickandet ökade i takt med varvtalet på bilen. Kändes pinsamt att köra med, testa lossa på remmen och känn på alla hjulen, oftast verkar det va det lilla hjulet som sitter på spännaren som ger sig.


4 442 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
#3003
Fixade med bilen igår igen, den rök som en riktigt rutten lada niva och gick sämre än en sengångare med fyllehicka.

Nu är det dock åtgärdat, har lär mig rätt så bra hur vevhusventilationen funkar iaf smile

Sist var jag förbannad på slangar som vek sig osv, så tog fram denna "beasten"
310bar borde palla med saaben big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bb4d121b1d8d61043a261ff3ae5c3898.jpg

Körde bara den ett par dagar, nu har jag byggt tillbaka till den uppgraderade vevhusventen för 99-03 kombinerat med en anslutning som finns på den allra senaste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7f2de7119a38082e977563aa6c5a529f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-82511c0b0e8da5ce3123e3ceb8a430c3.jpg

Nu skall jag bara lösa en strypning till slangen med bakventil som går från oljeavskiljaren -> backventil -> spjällhuset.
Anslutningen till spjällhuset är typ 10mm grov och från oljeavskiljaren är det typ 8mm, MEN! lyser man in i nippeln så är det ett hål på 1-2mm, tanken är nog att det bara ska sippra ut lite luft, inte flöda ut som det gör på min nu big_smile
Har pluggat den slangen och bilen går kanon förrutom lite orolig på tomgång.


3 151 Inlägg
18 januari 2016
#3004
JKDesign skrev:
Har pluggat den slangen och bilen går kanon förrutom lite orolig på tomgång.

Den är inte orolig, den är bara aggressiv och vill iväg! cool

4 442 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#3005
Mervolic skrev:
JKDesign skrev:
Har pluggat den slangen och bilen går kanon förrutom lite orolig på tomgång.

Den är inte orolig, den är bara aggressiv och vill iväg! cool

Sant wink


4 442 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#3006
För att förtydliga mig så är det denna anslutningen jag prata om
Ser relativt normal ut vid en första överblick
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f2c23cdce37e35b18d1a2aa609f11014.jpg
Djupt inne i mörkret finns det lilla hålet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-07c30a9d6cadd18c234a637e2aacb220.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-982292a2592bc8da26a5ace499b21e19.jpg

Sen är det säkert många som undrar " när fan ska han smälla ihop turbon??"

Jo innan jag plockar isär den vill jag att allt ska lira 100 så jag vet om det är turbo bytet som är orsak till eventuella problem. Sen ska jag göra det mesta på en dag och jag har inte fått bandaget till grenröret än sad

Men jag har iaf köpt en rejäl dunk olja, passar på att byta upp mig till lite finare och snäppet högre på viskositeten.

Denna ska tydligen vara rätt grym och den har rätt klassning för bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-21209402a377426fad85a0067782d998.jpg


3 151 Inlägg
19 januari 2016
#3007
Min gamla BMW V8 levde på Castrol Edge 5W-40. Var mycket nöjd med den oljan. smile

192 Inlägg
21 januari 2016
#3008
Vad körde du med för xenonkit i halvljus? Funderar på att fixa xenon till min 9-5


2 271 Inlägg
21 januari 2016
#3009
Här kämpas det på i vanlig ordning, härligt.smile


4 442 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#3010
Dawidd skrev:
Vad körde du med för xenonkit i halvljus? Funderar på att fixa xenon till min 9-5

Körde med ett 35w ac canbus kit, med h7r 4300k lampor. Köpt från ebay, funkar kalas


4 442 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#3011
lingua skrev:
Här kämpas det på i vanlig ordning, härligt.smile

Yes smile försöker så gott det går iaf. Har velat bygga om till 19t sen du gjorde det på 9-3an tongue

Märks det någon större skillnad i spool-up ?


2 271 Inlägg
21 januari 2016
#3012
JKDesign skrev:
lingua skrev:
Här kämpas det på i vanlig ordning, härligt.smile

Yes smile försöker så gott det går iaf. Har velat bygga om till 19t sen du gjorde det på 9-3an tongue

Märks det någon större skillnad i spool-up ?

Märkte faktiskt ingenting, men hade ju original avgashus kvar.
grymt snabbspolad på bana.smile


4 442 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#3013
Igår fick jag ett paket levererat till dörren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-027edcb8f4d94aa7c88cd5093da2766a.jpg

Dom flesta uppgraderar hårdvara och skaffar passande mjukvara, men det är få som tänker på att uppgradera vätskorna. Köpte denna på dackonline.se för drygt 1200:- med frakt hem till dörren, 20l räcker till 5 oljebyten = ca 250:- per byte wink känns riktigt bra att betala mindre och få bättre grejer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b0a0c4d2087424a8808556ded5d3a618.jpg


4 442 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#3014
lingua skrev:
JKDesign skrev:
lingua skrev:
Här kämpas det på i vanlig ordning, härligt.smile

Yes smile försöker så gott det går iaf. Har velat bygga om till 19t sen du gjorde det på 9-3an tongue

Märks det någon större skillnad i spool-up ?

Märkte faktiskt ingenting, men hade ju original avgashus kvar.
grymt snabbspolad på bana.smile

Härligt, får se hur det blir med 7ans avgashus big_smile

Vill gärna att det spoolar lite segare så man skonar drivlina lite.


2 271 Inlägg
21 januari 2016
#3015
JKDesign skrev:
lingua skrev:
JKDesign skrev:

Yes smile försöker så gott det går iaf. Har velat bygga om till 19t sen du gjorde det på 9-3an tongue

Märks det någon större skillnad i spool-up ?

Märkte faktiskt ingenting, men hade ju original avgashus kvar.
grymt snabbspolad på bana.smile

Härligt, får se hur det blir med 7ans avgashus big_smile

Vill gärna att det spoolar lite segare så man skonar drivlina lite.

tror jag definitivt det kommer göra mot ss konstiga #6 ish.
Kommer bli grymt, 7:ans är nog bästa kompromissen även om polarns #8,5 spoolar riktigt nice och går/gick som ett as. trasig för tillfället.


4 442 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#3016
lingua skrev:
JKDesign skrev:
lingua skrev:

Märkte faktiskt ingenting, men hade ju original avgashus kvar.
grymt snabbspolad på bana.smile

Härligt, får se hur det blir med 7ans avgashus big_smile

Vill gärna att det spoolar lite segare så man skonar drivlina lite.

tror jag definitivt det kommer göra mot ss konstiga #6 ish.
Kommer bli grymt, 7:ans är nog bästa kompromissen även om polarns #8,5 spoolar riktigt nice och går/gick som ett as. trasig för tillfället.

Låter lovande wink


4 442 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
#3017
Update:

Har inte hänt något jätte revolutionerade på ett tag men jag jobbar på att få allt att lira innan turbo bytet.

Steg 1 - få 100% funktion på vevhusventen = check!

Steg 2 - koppla in solenoiden som är en elektronisk backventil som styr vakuumet. Check!

Och det va efter jag kopplat in den som jag insåg att den är nog rätt vettig att ha inkopplad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b5a290f536a42c0653b7e0682b607be7.jpg
När solenoiden var bypass kopplad så hölls inget vakuum alls, utan när man gasade fick den börja bygga tryck ifrån -6 typ. Nu när den är ikopplad så är den stängd så vakuumet börjar på 0 hela tiden.

När jag kopplat in denna tankade jag i lite etanol så jag hamnade på ad85 = 35%
Ute var det nu plusgrader så ja laddade på 5ans växel lite lugnt ~ 1,2bar, funkade klockrent!

Växlade ner till fyran och mätaren rusade upp till 1,4bar.. Pyyyyysssschhh.
Sen reagerade inte tryckmätaren hmm öppnade huven och mycket riktigt sköt jag en vakuum slang big_smile

Har beställt en handfull med sådana här rackare så slangarna sitter kvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-21de67d1964c9318c6a7529b3d0bafb9.jpg

Steg 3 - Bilen dör efter gaspådrag följt av hastig inbromsning.

Min teori här är att det byggs upp lite ladd ~ 0,5bar säger vi, jag behöver bromsa hastigt så jag frikopplar och trycker på bromsen. Det som händer nu är att gasspjället stängs och allt tryck evakueras ut ur dumpen, när varvräknar går ner mot 800-900varv så skall det ta stopp, men eftersom allt tryck är utdumpat så dör motorn. Ska testa byta till originaldumpen och se om min teori stämmer, hks dumpen går ju inte att justera och jag vet inte hur sugen jag är på att försöka hitta en pålitlig öppen dump hmm

Nästa helg är tanken att byta turbo delarna iaf big_smile


411 Inlägg
27 januari 2016
#3018
Angående dumpventilen så har jag en sån här
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/hyb … -bla-.html
som du kan köra öppen, stängd eller mittemellan (Hybrid) har funkat bra för mig än så länge iaf. Dock bara kört med den en sommar smile Bara ett förslag wink


4 442 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#3019
limpa97 skrev:
Angående dumpventilen så har jag en sån här
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/hyb … -bla-.html
som du kan köra öppen, stängd eller mittemellan (Hybrid) har funkat bra för mig än så länge iaf. Dock bara kört med den en sommar smile Bara ett förslag wink

Har kikat lite på något liknande, men just nu är ju påväg till bilen för att smälla dit original och hoppas bilen beter sig bättre.


4 442 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#3020
Update:

Fick ett paket igår, satt en sådan här dekal på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8c1d2d31dd46f9273f675d2cb356e428.jpg

Inget saknades, bara någon nyfiken på posten som öppnad och kikat i paketet.
Dock tog det längre tid att få det än beräknat, så jag anmälde det att det inte kommit fram och säljaren skickade ut ett nytt paket. Cashiiiing  big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-36268fc143189fe6b35e9daea8f6c7c4.jpg

Ghetto mek ute i den blåsiga natten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-152042d984ac51cd06eb61dbf785d7c1.jpg

Originaldumpen monterad och bilen går som en j*vla klocka, 1,5bar stabilt utan problem. skickar på riktigt gött!
Dock tycker jag det är lite tråkigt utan det riktiga dump ljudet sad Får fundera lite, men en hybrid dump som man kan ställa fjäderspänningen på hade varit nice. Alternativt göra som Jojje81 och köpa en Tial kopia och byta till en riktig fjäder.



Sök