Update:
Har inte hänt något jätte revolutionerade på ett tag men jag jobbar på att få allt att lira innan turbo bytet.
Steg 1 - få 100% funktion på vevhusventen = check!
Steg 2 - koppla in solenoiden som är en elektronisk backventil som styr vakuumet. Check!
Och det va efter jag kopplat in den som jag insåg att den är nog rätt vettig att ha inkopplad

![https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b5a290f536a42c0653b7e0682b607be7.jpg]()
När solenoiden var bypass kopplad så hölls inget vakuum alls, utan när man gasade fick den börja bygga tryck ifrån -6 typ. Nu när den är ikopplad så är den stängd så vakuumet börjar på 0 hela tiden.
När jag kopplat in denna tankade jag i lite etanol så jag hamnade på ad85 = 35%
Ute var det nu plusgrader så ja laddade på 5ans växel lite lugnt ~ 1,2bar, funkade klockrent!
Växlade ner till fyran och mätaren rusade upp till 1,4bar.. Pyyyyysssschhh.
Sen reagerade inte tryckmätaren

öppnade huven och mycket riktigt sköt jag en vakuum slang

Har beställt en handfull med sådana här rackare så slangarna sitter kvar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-21de67d1964c9318c6a7529b3d0bafb9.jpg]()
Steg 3 - Bilen dör efter gaspådrag följt av hastig inbromsning.
Min teori här är att det byggs upp lite ladd ~ 0,5bar säger vi, jag behöver bromsa hastigt så jag frikopplar och trycker på bromsen. Det som händer nu är att gasspjället stängs och allt tryck evakueras ut ur dumpen, när varvräknar går ner mot 800-900varv så skall det ta stopp, men eftersom allt tryck är utdumpat så dör motorn. Ska testa byta till originaldumpen och se om min teori stämmer, hks dumpen går ju inte att justera och jag vet inte hur sugen jag är på att försöka hitta en pålitlig öppen dump

Nästa helg är tanken att byta turbo delarna iaf
