JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 209 280 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
rcy
2 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

jojje81 skrev:
Snyggt! Ang turbon... tvivlar på att en 15t klarar 320hk.. eller jo.. klarar väl å peaka en kort stund i mellanregistret för att sen helt dö helt.

Har runt 320 häst i min B235 med en 15t, och den håller då i rätt in i varvstoppet utan att tappa orken någonstans. Bilen vill ha som mest runt 1250 i luftmassa och det får den utan problem genom hela registret.
Det är riktigt trevliga små agg det där, och driftsäkerheten är imponerande trots att man stressar dom ordentligt.

jojje81 George
2 oktober 2017 · 1 956 Inlägg

rcy skrev:

jojje81 skrev:
Snyggt! Ang turbon... tvivlar på att en 15t klarar 320hk.. eller jo.. klarar väl å peaka en kort stund i mellanregistret för att sen helt dö helt.

Har runt 320 häst i min B235 med en 15t, och den håller då i rätt in i varvstoppet utan att tappa orken någonstans. Bilen vill ha som mest runt 1250 i luftmassa och det får den utan problem genom hela registret.
Det är riktigt trevliga små agg det där, och driftsäkerheten är imponerande trots att man stressar dom ordentligt.

Är inte ~1200mg/c steg 1?
Har du bänkat bilen så man kan se effekt samt kurvan?

Ja dom är väldigt imponerande!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
2 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

rcy skrev:

jojje81 skrev:
Snyggt! Ang turbon... tvivlar på att en 15t klarar 320hk.. eller jo.. klarar väl å peaka en kort stund i mellanregistret för att sen helt dö helt.

Har runt 320 häst i min B235 med en 15t, och den håller då i rätt in i varvstoppet utan att tappa orken någonstans. Bilen vill ha som mest runt 1250 i luftmassa och det får den utan problem genom hela registret.
Det är riktigt trevliga små agg det där, och driftsäkerheten är imponerande trots att man stressar dom ordentligt.

Är inte ~1200mg/c steg 1?
Har du bänkat bilen så man kan se effekt samt kurvan?

Ja dom är väldigt imponerande!

Kan plocka fram mitt Nordic steg 3+ i eftermiddag. Tror det skulle ligga på 320 Hp / 520 Nm. Hade 1400-1500 mg/c och laddade 1,5bar. 

Som sagt är det bara siffror, ska plocka fram grafer i eftermiddag...

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
rcy
2 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

jojje81 skrev:
Är inte ~1200mg/c steg 1?
Har du bänkat bilen så man kan se effekt samt kurvan?

Dålig koll på det där med steg, men 1250 borde väl ge runt 280-290hk på bensin.
Jag kör etanol.

Finns papper någonstans från en gammal bänkning.

jojje81 George
2 oktober 2017 · 1 956 Inlägg

rcy skrev:

jojje81 skrev:
Är inte ~1200mg/c steg 1?
Har du bänkat bilen så man kan se effekt samt kurvan?

Dålig koll på det där med steg, men 1250 borde väl ge runt 280-290hk på bensin.
Jag kör etanol.

Finns papper någonstans från en gammal bänkning.

Steg 1 brukar vara runt 270hk.. st3 runt 290-300hk
Runt 1400+mg/c är väl typ st3+ som JK sa.
Men han får kolla i sin mjukvara å återkomma smile

Jag hade ~1800 i luftmassa om jag minns rätt.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
2 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

Besiktningsdags
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fc16b490d285b61807fc54c6ea3da92c.jpg
Blanka papper och mycket beröm för skicket wink

Här är grafen på mitt program med 15t turbo och E85 326hp / 521nm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d88d01c26329d986da7021829af20f8e.jpg

Programmet begär även 1550mg/c som mest typ. Och denna grafen är ju ingen faktisk bänkning, men ändå en fingervisning....

Mitt steg 1 e85 begär 1100mg/c och det är bara 225hp. Men å andra sidan GT17 agg

Senast redigerat av JKDesign (2 oktober 2017)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
jojje81 George
2 oktober 2017 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:
Besiktningsdags
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fc16b490d285b61807fc54c6ea3da92c.jpg
Blanka papper och mycket beröm för skicket wink

Här är grafen på mitt program med 15t turbo och E85 326hp / 521nm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d88d01c26329d986da7021829af20f8e.jpg

Programmet begär även 1550mg/c som mest typ. Och denna grafen är ju ingen faktisk bänkning, men ändå en fingervisning....

Mitt steg 1 e85 begär 1100mg/c och det är bara 225hp. Men å andra sidan GT17 agg

Grattis till bes!

1550 tom? Väldigt långt ifrån Rcys 1250 med samma effekt.. hmm

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
jojje81 George
2 oktober 2017 · 1 956 Inlägg

Fast måste ändå säga att vad den begär å vad den får kan va helt olika.. kunde du se att du fick begärd luftmassa hela vägen Jk?

Vill minnas att min peakade nästan tom 1900 för att sedan tappa ner till 1700.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
3 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Fast måste ändå säga att vad den begär å vad den får kan va helt olika.. kunde du se att du fick begärd luftmassa hela vägen Jk?

Vill minnas att min peakade nästan tom 1900 för att sedan tappa ner till 1700.

Den gick djävulskt bra ett tag, men kan inte säga att den fick exakt begärda värdet faktiskt. Men den laddade 1,5bar för att dala ner till 1,4 typ.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
3 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

9-3an såldes på 22timmar till utsatt pris.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bb17bd7024a7a67b457c594ae217e469.jpg

Kommer att sakna den en del för det var en jäkligt komplett bil!

Men nu börjar jakten efter en ersättare...

Har sneglat på 9-5 ng och lexus rx... någon med erfarenheter?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Montecarlo
3 oktober 2017 · 444 Inlägg

Skönt att den såldes så snabbt. Ska bli kul att se vad det blir istället.

jojje81 George
3 oktober 2017 · 1 956 Inlägg

Fan va härligt när det går så smidigt!

Sålde min 9-5a för ett par dagar sen över fb.. gick på 2h till utsatt pris..

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
3 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Fan va härligt när det går så smidigt!

Sålde min 9-5a för ett par dagar sen över fb.. gick på 2h till utsatt pris..

Ja absolut!

Jasså du släppte den till slut smile får man fråga vad priset blev för den?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
jojje81 George
3 oktober 2017 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
Fan va härligt när det går så smidigt!

Sålde min 9-5a för ett par dagar sen över fb.. gick på 2h till utsatt pris..

Ja absolut!

Jasså du släppte den till slut smile får man fråga vad priset blev för den?

30k men en dålig koppling å lite annat smått.
Det var en sorgens dag sad ... men jag har inte tid att skruva me brukisen också.

Så nu har jag letat bil sen dess utan att hitta ngt som matcha saaben till vettigt pris sad

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
3 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
Fan va härligt när det går så smidigt!

Sålde min 9-5a för ett par dagar sen över fb.. gick på 2h till utsatt pris..

Ja absolut!

Jasså du släppte den till slut smile får man fråga vad priset blev för den?

30k men en dålig koppling å lite annat smått.
Det var en sorgens dag sad ... men jag har inte tid att skruva me brukisen också.

Så nu har jag letat bil sen dess utan att hitta ngt som matcha saaben till vettigt pris sad

Fan det tar emot att sälja det man en gång lagt ner sån tid och pengar på, men ibland måste man bara gå vidare.

Ne jag har samma dilemma nu att hitta en efterträdare som är vettig

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
3 oktober 2017 · 1 956 Inlägg

Ja så är det ju. Vad fick du för din bil?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
wBes
3 oktober 2017 · 405 Inlägg

9-5NG är ju en fruktansvärt vacker bil, men som sann SAAB-kramare kommer du dessvärre bli grymt besviken. På tok för mycket barnsjukdomar som aldrig löstes och SAAB-känslan finns tyvärr inte där på samma sätt. Är det en större bil du är på jakt efter får du nöja dig med en OG9-5 Kombi eller byta märke.. "/

Den dagen jag byter märke på heltid lutar det åt Lexus, BMW eller MB, bakhjulsdrift är det enda jag saknar egentligen..

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
3 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Ja så är det ju. Vad fick du för din bil?

69k vilket jag anser vara rimligt för just min även om det är flertalet 9-3or som går för struntsummor. Men 9-3 aero biopower är en bra combo wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
3 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
9-5NG är ju en fruktansvärt vacker bil, men som sann SAAB-kramare kommer du dessvärre bli grymt besviken. På tok för mycket barnsjukdomar som aldrig löstes och SAAB-känslan finns tyvärr inte där på samma sätt. Är det en större bil du är på jakt efter får du nöja dig med en OG9-5 Kombi eller byta märke.. "/

Den dagen jag byter märke på heltid lutar det åt Lexus, BMW eller MB, bakhjulsdrift är det enda jag saknar egentligen..

Tack för input! Ja har ju kört 9-5 NG innan och man åker skönt osv men det är något som inte riktigt stämmer... håller med!

Kan bli en 9-5 biopower sc och plocka på lite godis och köra tillsvidare. Men helt klart sugen att testa Lexus

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
amazinjoey
3 oktober 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

wBes skrev:
9-5NG är ju en fruktansvärt vacker bil, men som sann SAAB-kramare kommer du dessvärre bli grymt besviken. På tok för mycket barnsjukdomar som aldrig löstes och SAAB-känslan finns tyvärr inte där på samma sätt. Är det en större bil du är på jakt efter får du nöja dig med en OG9-5 Kombi eller byta märke.. "/

Den dagen jag byter märke på heltid lutar det åt Lexus, BMW eller MB, bakhjulsdrift är det enda jag saknar egentligen..

Tack för input! Ja har ju kört 9-5 NG innan och man åker skönt osv men det är något som inte riktigt stämmer... håller med!

Kan bli en 9-5 biopower sc och plocka på lite godis och köra tillsvidare. Men helt klart sugen att testa Lexus

9-5NG är en fin bil men måste ses som en beta bil med många problem!  Lexus är väldigt fina bilar, kört både RX400h och GS400h. RX400h är dock tråkigt att köra, klumpig att parkera , hårda säten och drog mer än min 9-5a, fick runt 400-500km per tankning. Personligen hade jag sagt att kolla på en Passat B7 TDI , billig i drift,rätt få problem och trimmar lätt till 200+ hk  medans den drar 0.5

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang