JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 211 424 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
27 november 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

Fint det wink ja absolut blir det T5 kammar också. Dom har jag inte fixat än dock...

Grymt! Ska själv köra B202 kammar på min smile ska även uppgradera till 2.3 medans man ändå håller på så de blir mer bottenvrid

Dom där 700+ hk med org grejer ... tror ni på det?

En og9-3 (alla vet vad det chassit presterar) med 700+ utan hjulspinn med gatdäck från 3an och mätt tid (100-200) på typ 7+sek... jag e tveksam.

Min gör 100-200 på ca 5sek med massa hjulspinn (bakhjulsdrift och R-däck samt jääävligt vettigt chassi) med 830hk som jämförelse.

Jag är ytterst tveksam. Sen är det inte mitt syfte heller, men det är min åsikt.

Men t5 grejer är en nice uppgradering för att billigt och lätt komma över 300hk+

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
27 november 2017 · 1 139 Inlägg

jojje81 skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

Fint det wink ja absolut blir det T5 kammar också. Dom har jag inte fixat än dock...

Grymt! Ska själv köra B202 kammar på min smile ska även uppgradera till 2.3 medans man ändå håller på så de blir mer bottenvrid

Dom där 700+ hk med org grejer ... tror ni på det?

En og9-3 (alla vet vad det chassit presterar) med 700+ utan hjulspinn med gatdäck från 3an och mätt tid (100-200) på typ 7+sek... jag e tveksam.

Min gör 100-200 på ca 5sek med massa hjulspinn (bakhjulsdrift och R-däck samt jääävligt vettigt chassi) med 830hk som jämförelse.

Ganska tveksam där med men verkar vara ett par som har fått ut de så  vem är jag att säga emot smile men det är min personliga åsikt såklart, själv är målet för 370hk/520nm smile

Mangisen
27 november 2017 · 1 034 Inlägg

JKDesign skrev:

Mangisen skrev:

JKDesign skrev:
Update:

Möttes av denna synen när jag gick ut imorse hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fa052afd70575eda14969f9031f5d43e.jpg

Misstänker att rutan är bytt någon gång, värmeslingorna ser annorlunda ut på andra sidan. Hur som helst tror jag att limmet har släppt när jag värmt på rutan, dock konstigt att den släppt efter 4 veckor....

Rengjorde fästytan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-af6bdec8001f1aaa7584d8e602299a2b.jpg
Sen limmade dit listen igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-565791e57c28bfac37354953fdb1789c.jpg

Planerar lite nästa avsnitt och tror det kommer handla lite om framtidsplaner osv..

T7 vs T5 kolv, skilljer ändå en del smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-726ff5daf62cce13f35bfd403f33d925.jpg

Har precis samma dilemma med listen på den rutan, i dessa tider då temperaturen ändras så mycket så blir gummit crazy sad . Vad använder du för lim? Måste ta tag i det i dagarna smile

Trodde jag va ensam om detta bekymmret smile

Köpte detta på öob

https://www.bauhaus.se/monteringslim-pa … gK5nPD_BwE

Verkade funka helt ok, får återkomma hur bra det håller

Tack för tipset, ska prova det smile
Listen  går ej att köpa lös heller utan den sitter limmad på rutan, fick prisförlagera på Ryds,  4900 spänn.. fy fan sad

Gizmojohan
27 november 2017 · 3 295 Inlägg

Ang sidorrutorna bak så är det inte bara värmeslingorn i dom. Det sitter antenn i dom oxå.

JKDesign
27 november 2017 · 4 442 Inlägg

Gizmojohan skrev:
Ang sidorrutorna bak så är det inte bara värmeslingorn i dom. Det sitter antenn i dom oxå.

Helt riktigt! Det var det jag märkte när ja skulle montera den färdigskurna toningsfilmen och antennen satt i vägen smile

Dock inget farligt att den är från annan modell

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
27 november 2017 · 4 442 Inlägg

Om någon har eller känner någon som har B202 kammar så får ni gärna skicka pm.

Saab 900 från 1986-93 om jag fattat rätt. Skall vara dom vassaste originalkammarna.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
27 november 2017 · 4 442 Inlägg

Påbörjat rengörning av kolvar och stakar
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-333ad4cce31118bbc2e60bbc089d1def.jpg
Mr muscle is the shit! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3eb728a4f018ff6528341a194d41a096.jpg

Även köpt hem ett lager med svarta lock till spolarvätskan. Nästan mer regel än undantag att dom är trasiga när man köper en saab. Troligtvis samma på många andra märken också
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c2a583dfc5b22b146940f77504f1d372.jpg

Senast redigerat av JKDesign (28 november 2017)

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
28 november 2017 · 4 442 Inlägg

Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
28 november 2017 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

Det där e inga 2.3or tongue wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
thejimmyboynr1
29 november 2017 · 24 Inlägg

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

de där är 2.0 kolvar ju, inte bättre med 2.3 kanske? smile

JKDesign
29 november 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

Det där e inga 2.3or tongue wink

thejimmyboynr1 skrev:

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

de där är 2.0 kolvar ju, inte bättre med 2.3 kanske? smile

Dom ska ju ner i en 2,0 maskin så jag förstår inte varför det skulle vara dåligt? På vilket sätt är 2,3 kolvarna bättre? Hur ser man på kolven om det är 2,0 eller 2,3?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
thejimmyboynr1
29 november 2017 · 24 Inlägg

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

Det där e inga 2.3or tongue wink

thejimmyboynr1 skrev:

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

de där är 2.0 kolvar ju, inte bättre med 2.3 kanske? smile

Dom ska ju ner i en 2,0 maskin så jag förstår inte varför det skulle vara dåligt? På vilket sätt är 2,3 kolvarna bättre? Hur ser man på kolven om det är 2,0 eller 2,3?

jaha trodde du byggde en 2.3 motor my bad XD dom märkena ur urgröpningarna på kolvarna för ventilerna, de är så man ser skillnaden på 2.0 och 2.3 då 2.3 inte har några för ventilerna

JKDesign
29 november 2017 · 4 442 Inlägg

thejimmyboynr1 skrev:

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

Det där e inga 2.3or tongue wink

thejimmyboynr1 skrev:

de där är 2.0 kolvar ju, inte bättre med 2.3 kanske? smile

Dom ska ju ner i en 2,0 maskin så jag förstår inte varför det skulle vara dåligt? På vilket sätt är 2,3 kolvarna bättre? Hur ser man på kolven om det är 2,0 eller 2,3?

jaha trodde du byggde en 2.3 motor my bad XD dom märkena ur urgröpningarna på kolvarna för ventilerna, de är så man ser skillnaden på 2.0 och 2.3 då 2.3 inte har några för ventilerna

Tack för svaret ändå wink varje dag lär man sig något nytt!

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
jojje81 George
29 november 2017 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

Det där e inga 2.3or tongue wink

thejimmyboynr1 skrev:

JKDesign skrev:
Rengjorda och klara, redo att gå på svarvning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-25b82ffcad219b98fcc149d0272ab132.jpg

de där är 2.0 kolvar ju, inte bättre med 2.3 kanske? smile

Dom ska ju ner i en 2,0 maskin så jag förstår inte varför det skulle vara dåligt? På vilket sätt är 2,3 kolvarna bättre? Hur ser man på kolven om det är 2,0 eller 2,3?

Hehe.. enda dåliga e att det just e 2.0.. man vill ju ha större.. precis som turbon.. den vill man också ha större wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
wBes
29 november 2017 · 405 Inlägg

Äsch, håll dig till 2Liter. Snabbt levererat vridmoment är inget våra älskade lådor tycker om, lägg tiden och pengarna på att flytta upp registret (värre kammar, fjädrar m.m.)

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
29 november 2017 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
Äsch, håll dig till 2Liter. Snabbt levererat vridmoment är inget våra älskade lådor tycker om, lägg tiden och pengarna på att flytta upp registret (värre kammar, fjädrar m.m.)

Nej ja kommer inte byta nu...

Har fixat saabs värsta kammar från b202, specen är relativt nära dom mildaste race kammarna och rätt mycket vassare än dom som sitter i smile

756096 AVGAS duration 254gr. Lyft 8,65

756080 INSUG duration 252gr. Lyft 8.65

Blir helt klart intressant

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
wBes
29 november 2017 · 405 Inlägg

JKDesign skrev:

wBes skrev:
Äsch, håll dig till 2Liter. Snabbt levererat vridmoment är inget våra älskade lådor tycker om, lägg tiden och pengarna på att flytta upp registret (värre kammar, fjädrar m.m.)

Nej ja kommer inte byta nu...

Har fixat saabs värsta kammar från b202, specen är relativt nära dom mildaste race kammarna och rätt mycket vassare än dom som sitter i smile

756096 AVGAS duration 254gr. Lyft 8,65

756080 INSUG duration 252gr. Lyft 8.65

Blir helt klart intressant

Kör samma kammar fast med 2,3Liter maskin samt Aero 06- Turbo, riktigt trevlig kombo.. smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
29 november 2017 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:

JKDesign skrev:

wBes skrev:
Äsch, håll dig till 2Liter. Snabbt levererat vridmoment är inget våra älskade lådor tycker om, lägg tiden och pengarna på att flytta upp registret (värre kammar, fjädrar m.m.)

Nej ja kommer inte byta nu...

Har fixat saabs värsta kammar från b202, specen är relativt nära dom mildaste race kammarna och rätt mycket vassare än dom som sitter i smile

756096 AVGAS duration 254gr. Lyft 8,65

756080 INSUG duration 252gr. Lyft 8.65

Blir helt klart intressant

Kör samma kammar fast med 2,3Liter maskin samt Aero 06- Turbo, riktigt trevlig kombo.. smile

Härligt! Märker du någon skillnad på gången?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
wBes
29 november 2017 · 405 Inlägg

JKDesign skrev:

wBes skrev:

JKDesign skrev:

Nej ja kommer inte byta nu...

Har fixat saabs värsta kammar från b202, specen är relativt nära dom mildaste race kammarna och rätt mycket vassare än dom som sitter i smile

756096 AVGAS duration 254gr. Lyft 8,65

756080 INSUG duration 252gr. Lyft 8.65

Blir helt klart intressant

Kör samma kammar fast med 2,3Liter maskin samt Aero 06- Turbo, riktigt trevlig kombo.. smile

Härligt! Märker du någon skillnad på gången?

Enda jag har att jämföra med är en OG9-3 med 2Liters spis och B205L kammar, börjar skjuta på vid nästan exakt samma varvtal men min maskin kommer betydligt hårdare och dör av 500-600RPM senare. (i övrigt har bilarna i stort sett samma spec)

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
29 november 2017 · 4 442 Inlägg

Ny video uppe för er som vill kika wink

https://youtu.be/uWTLUcDeewc

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang