JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 211 424 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
29 november 2017 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:

JKDesign skrev:

wBes skrev:

Kör samma kammar fast med 2,3Liter maskin samt Aero 06- Turbo, riktigt trevlig kombo.. smile

Härligt! Märker du någon skillnad på gången?

Enda jag har att jämföra med är en OG9-3 med 2Liters spis och B205L kammar, börjar skjuta på vid nästan exakt samma varvtal men min maskin kommer betydligt hårdare och dör av 500-600RPM senare. (i övrigt har bilarna i stort sett samma spec)

Låter bra det wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
amazinjoey
29 november 2017 · 1 139 Inlägg

Kul att du ska köra samma turbo som mig! smile köpte faktiskt en likadan dock anpassad för 9-5ans grenrör från mamba smile  Funderar dock på köra t19 efter fått råd smile

jojje81 George
30 november 2017 · 1 956 Inlägg

Kul video!

Tips: Knacka inte ut kolvbulten för att eliminera risk för repor etc.
Värm kolven så trillar bulten ut självmant smile
Jag har tom kokat kolvar i vatten när jag saknade alternativ värmekälla

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
30 november 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Kul video!

Tips: Knacka inte ut kolvbulten för att eliminera risk för repor etc.
Värm kolven så trillar bulten ut självmant smile
Jag har tom kokat kolvar i vatten när jag saknade alternativ värmekälla

Mycket bra tips! Som sagt, man lär sig hela tiden.

Värmer du i dom vid montering också?

Anväder du något spec fett/olja i lagerbanorna till vevlagren vid montering? Överfallen till kamaxlarna?

Senast redigerat av JKDesign (30 november 2017)

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
30 november 2017 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:
Kul att du ska köra samma turbo som mig! smile köpte faktiskt en likadan dock anpassad för 9-5ans grenrör från mamba smile  Funderar dock på köra t19 efter fått råd smile

19t är ju bolt on men gt28an är ju större in/ut lopp smile blir nog bra vilket som.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
30 november 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:
Kul att du ska köra samma turbo som mig! smile köpte faktiskt en likadan dock anpassad för 9-5ans grenrör från mamba smile  Funderar dock på köra t19 efter fått råd smile

19t är ju bolt on men gt28an är ju större in/ut lopp smile blir nog bra vilket som.

Jadå det blir det! smile Denna var det som jag köpte,  100% bolt on om man har 06-> kobran smile

Köptes för 400 USD under en rea

https://www.ebay.com/itm/MAMBA-SAAB-9-3 … mp;vxp=mtr

Senast redigerat av amazinjoey (30 november 2017)

JKDesign
30 november 2017 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:
Kul att du ska köra samma turbo som mig! smile köpte faktiskt en likadan dock anpassad för 9-5ans grenrör från mamba smile  Funderar dock på köra t19 efter fått råd smile

19t är ju bolt on men gt28an är ju större in/ut lopp smile blir nog bra vilket som.

Jadå det blir det! smile Denna var det som jag köpte,  100% bolt on om man har 06-> kobran smile

Köptes för 400 USD under en rea

https://www.ebay.com/itm/MAMBA-SAAB-9-3 … mp;vxp=mtr

Jävligt bra pris om det va exakt den!

Dessutom kullagrad så det lär ju vara mycket bättre kvalitet!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
30 november 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

19t är ju bolt on men gt28an är ju större in/ut lopp smile blir nog bra vilket som.

Jadå det blir det! smile Denna var det som jag köpte,  100% bolt on om man har 06-> kobran smile

Köptes för 400 USD under en rea

https://www.ebay.com/itm/MAMBA-SAAB-9-3 … mp;vxp=mtr

Jävligt bra pris om det va exakt den!

Dessutom kullagrad så det lär ju vara mycket bättre kvalitet!

Exakt denna smile  Kan hojta till ifall det dyker upp igen för det priset! smile Mamba av lite bättre kvalité/samma än kinguwara och skapades av ena delägarna där smile

JKDesign
30 november 2017 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

Jadå det blir det! smile Denna var det som jag köpte,  100% bolt on om man har 06-> kobran smile

Köptes för 400 USD under en rea

https://www.ebay.com/itm/MAMBA-SAAB-9-3 … mp;vxp=mtr

Jävligt bra pris om det va exakt den!

Dessutom kullagrad så det lär ju vara mycket bättre kvalitet!

Exakt denna smile  Kan hojta till ifall det dyker upp igen för det priset! smile Mamba av lite bättre kvalité/samma än kinguwara och skapades av ena delägarna där smile

Exakt! Har köpt kinugawa och mamba delar löst innan, har funkat bra.

Kommer testa med den jag har till att börja med, eventuellt bygga om till kullagrad och billet hjul.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
30 november 2017 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
Kul video!

Tips: Knacka inte ut kolvbulten för att eliminera risk för repor etc.
Värm kolven så trillar bulten ut självmant smile
Jag har tom kokat kolvar i vatten när jag saknade alternativ värmekälla

Mycket bra tips! Som sagt, man lär sig hela tiden.

Värmer du i dom vid montering också?

Anväder du något spec fett/olja i lagerbanorna till vevlagren vid montering? Överfallen till kamaxlarna?

Ja samma vid montering om dom är tröga.
Oftast är det den brända oljefilmen på kolvbulten som gör dom tröga.

Jag använder Red Line Assembly Lube. En röd pasta är det.. kolla på min tråd så hittar du.
Använder det på alla lagerytor.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
karlmag
30 november 2017 · 78 Inlägg

Du kanske redan har tänkt göra en video om ämnet men hur svårt är proceduren att demontera och montera i nya kolvar etc när motorn sitter i bilen?

JKDesign
30 november 2017 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:
Du kanske redan har tänkt göra en video om ämnet men hur svårt är proceduren att demontera och montera i nya kolvar etc när motorn sitter i bilen?

Absolut kommer montering och hela den biten när det är dags! Det är inte jättesvårt, finns här i tråden bilder på när jag bytt till T5 kolvar/stakar i tidigare aero.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
30 november 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
Kul video!

Tips: Knacka inte ut kolvbulten för att eliminera risk för repor etc.
Värm kolven så trillar bulten ut självmant smile
Jag har tom kokat kolvar i vatten när jag saknade alternativ värmekälla

Mycket bra tips! Som sagt, man lär sig hela tiden.

Värmer du i dom vid montering också?

Anväder du något spec fett/olja i lagerbanorna till vevlagren vid montering? Överfallen till kamaxlarna?

Ja samma vid montering om dom är tröga.
Oftast är det den brända oljefilmen på kolvbulten som gör dom tröga.

Jag använder Red Line Assembly Lube. En röd pasta är det.. kolla på min tråd så hittar du.
Använder det på alla lagerytor.

Tack, ska införskaffa det. Sist monterade jag med lite motorolja på lagerlägena, funkade det med. Dock kändes det inte optimalt

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
karlmag
30 november 2017 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:

karlmag skrev:
Du kanske redan har tänkt göra en video om ämnet men hur svårt är proceduren att demontera och montera i nya kolvar etc när motorn sitter i bilen?

Absolut kommer montering och hela den biten när det är dags! Det är inte jättesvårt, finns här i tråden bilder på när jag bytt till T5 kolvar/stakar i tidigare aero.

Tack för svar, ser fram emot det då jag kanske har planer på fixa kolvar själv så smile

Senast redigerat av karlmag (30 november 2017)

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
1 december 2017 · 435 Inlägg

JKDesign skrev:
Haha kolfiber bomber vore någonting smile

Åter till projektet.

Med mycket idéer i huvudet påbörjade jag ett nytt facelift till bilen.

Såhär såg grillen ut innan

http://i.imgur.com/oVyIx.jpg

Isär plockad och slipad. Samt kapade bort mitten ribban.

http://i.imgur.com/j962I.jpg

Sedan kan man ju tro att den ska lackas i någon häftig färg? Nja skulle inte tro det smile

http://i.imgur.com/MY1NV.jpg

Inslagen som ett paket på julaftons morgon.

http://i.imgur.com/RzR7g.jpg

På plats tillsammans med resten. Tyckte det blev lite mer aggresivt utseende utan mitten ribban.

http://i.imgur.com/070PW.jpg

Efter att ha rensat bilen på emblem så hade jag kvar SAAB bokstäverna från bagage luckan, så dom fastnade i grillen istället. LED slingor kopplades in på parkeringsljuset med en brytare så det går att stänga av dom smile Och fronten folierades för en liten annorlunda look. Även hålen där LED slingorna sitter är inklädda med kolfiber, dock syns det inte så bra på denna bilden. Vad tycks?

http://i.imgur.com/ArSWE.jpg

Nog med kolfiber för en liten stund nu wink

Var på ikea med frugan och fick se ett LED kit som man kan byta färg på.
Ett måste att ha under dotterns säng smile

http://i.imgur.com/TGAWD.jpg

Sedan måste man ju vårda bilen och det kan jag säga att det gör man inte på något bättre sätt en med meguiars produkter.

http://i.imgur.com/KOmel.jpg

Låter bilderna tala för sig själva

http://i.imgur.com/VyXAm.jpg

http://i.imgur.com/gm4oL.jpg

http://i.imgur.com/TWDcm.jpg

Och som dom flesta vet är första tvätten efter ny vaxad bil magisk. SHINYYYY!

http://i.imgur.com/3AJBs.jpg

På den bilden syns även dom mörka sidoblinkersen som är Lamin-x toningsfilm. Galet bra för lamporna runt bilen, synd bara att man inte har xenon ljus. Med toning på halogen lampor så kan man lika gärna köra utan lampor.

Sådär då var vi ikapp med så som bilen står idag.
Det som står näst på tur är:

* 3" twinpipe bygge ( ska bli riktigt skoj att höra hur 6an låter med ordentligt avgassystem )

* Kolfiber på dom ställen där det är lämpligt. har inte rört någonting inne i bilen än smile

* Senare till vintern skall fälgarna blästrar och lackas svarta. Klarlacken har släppt något djävulskt och det var ingenting jag kunde få ut på garanti då det hade gått 1 ½ månad över garanti perioden.
Själv ser jag det som ett solklart fabrikationsfel men men..

http://i.imgur.com/Wr5ot.jpg

Dock så vill jag ha svarta så det ger mig bara en anledning till att göra det smile

* Sänkning blir det förmodligen, men inte föräns till våren. Känns dumt att sänka ner den i snön wink


See you soon...

Gillar kolfibervinyl jag med, funderat lite på att klä in grillen i sådan som du gjort, samt lägga in alu-mesh honeycomb galler bakom . Dels grillen, sedan likadant med plasten i frontspoilern smile

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
JKDesign
1 december 2017 · 4 442 Inlägg

Någon som har bra koll på viktning av kolvar och stakar.

Vad jag läst så är det inte lika känsligt på raka motorer.

Är det godkänt att vikta kolv ihop med staken och justera vikten genom att slipa bort lite gods i botten på staken? Handlar ju i värsta fall om något/några gram.

Hade det varit en V motor hade man behövt väga allt separat och balansera, nu kanske det inte är riktigt lika noga?

Sist bytte jag ju bara rätt av och var ju inget som direkt var märkbart....

Senast redigerat av JKDesign (1 december 2017)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
1 december 2017 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:
Någon som har bra koll på viktning av kolvar och stakar.

Vad jag läst så är det inte lika känsligt på raka motorer.

Är det godkänt att vikta kolv ihop med staken och justera vikten genom att slipa bort lite gods i botten på staken? Handlar ju i värsta fall om något/några gram.

Hade det varit en V motor hade man behövt väga allt separat och balansera, nu kanske det inte är riktigt lika noga?

Sist bytte jag ju bara rätt av och var ju inget som direkt var märkbart....

Det är alltid bra att vikta. Men vikta separat. Hemma kan du inte vikta dom ihop då det är spec maskiner till det.

Kolven viktar du utan ringar genom att borra små hål där kolvbulten går in.. på undersidan. Svårt att förklara.

Staken viktar du genom att slipa på storänden på sidorna och lilländen på toppen.
Ring nån dag om du vill så kan jag förklara smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
1 december 2017 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Någon som har bra koll på viktning av kolvar och stakar.

Vad jag läst så är det inte lika känsligt på raka motorer.

Är det godkänt att vikta kolv ihop med staken och justera vikten genom att slipa bort lite gods i botten på staken? Handlar ju i värsta fall om något/några gram.

Hade det varit en V motor hade man behövt väga allt separat och balansera, nu kanske det inte är riktigt lika noga?

Sist bytte jag ju bara rätt av och var ju inget som direkt var märkbart....

Det är alltid bra att vikta. Men vikta separat. Hemma kan du inte vikta dom ihop då det är spec maskiner till det.

Kolven viktar du utan ringar genom att borra små hål där kolvbulten går in.. på undersidan. Svårt att förklara.

Staken viktar du genom att slipa på storänden på sidorna och lilländen på toppen.
Ring nån dag om du vill så kan jag förklara smile

Tror faktiskt jag fattade beskrivningen! Men kan ringa någon dag ändå wink

Väger man alla separat och anpassar efter lättaste eller väger man både kolv och stake och pusslar ihop vikterna så dom blir så lika som möjligt ihop?

Såg nu att man utgår från den lättaste wink

Senast redigerat av JKDesign (1 december 2017)

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
jojje81 George
1 december 2017 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Någon som har bra koll på viktning av kolvar och stakar.

Vad jag läst så är det inte lika känsligt på raka motorer.

Är det godkänt att vikta kolv ihop med staken och justera vikten genom att slipa bort lite gods i botten på staken? Handlar ju i värsta fall om något/några gram.

Hade det varit en V motor hade man behövt väga allt separat och balansera, nu kanske det inte är riktigt lika noga?

Sist bytte jag ju bara rätt av och var ju inget som direkt var märkbart....

Det är alltid bra att vikta. Men vikta separat. Hemma kan du inte vikta dom ihop då det är spec maskiner till det.

Kolven viktar du utan ringar genom att borra små hål där kolvbulten går in.. på undersidan. Svårt att förklara.

Staken viktar du genom att slipa på storänden på sidorna och lilländen på toppen.
Ring nån dag om du vill så kan jag förklara smile

Tror faktiskt jag fattade beskrivningen! Men kan ringa någon dag ändå wink

Väger man alla separat och anpassar efter lättaste eller väger man både kolv och stake och pusslar ihop vikterna så dom blir så lika som möjligt ihop?

Såg nu att man utgår från den lättaste wink

Ja man utgår från det lättaste smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
2 december 2017 · 4 442 Inlägg

Update:

Har fått kolvarna svarvade 1,1mm *tummen upp*, Men! För det finns alltid ett men.

Sist gång jag monterade T5 kolvar så vände jag dom åt fel håll vid montering så dom tog i kylningsmunstycket
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-47b98fecffa4b76e37d2a2860fdf602d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-27ba6f7adeab2ea70fd25432e0babcf3.jpg

Kolvarna jag köpte nu saknar helt uttaget för kylningen. Dock ska det funka ändå, enligt
http://forum.saabturboclub.com/showthre … ssa-kolvar

Någon som gjort liknande operation och kapat upp ett uttag i kolven?


Duschade av bilen det värsta saltet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ecfeba2337a8fd6051a3acf8398c300f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-583ec5c8be040c7868d539b29acefc6d.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang