JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 206 545 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
21 januari 2018 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Nytt litet videoklipp

https://youtu.be/xy0Wlr1701g

Vad röstar ni på gällande sportbromsskivor:

1.Borrade
2.Slitsade
3.Nuddborrade
4.Borrade och slitsade

Röstar på borrade!

Hatar att verka som nån slags allvetande polis kompis men jag måste .. förlåt sad
Kopparpasta ska man inte ha i närheten av aluminiumok då koppar är mer ädelt och aluminiumet agerar som en offeranod... det är alltså om det kommer i kontakt med alut.. vet att det e lätt att få pastan lite överallt och råka kladda.
Använd tex alupasta eller en metallfri pasta.
Biltema har en bra fraktiskt som jag brukar använda. Tål 1400 grader. Vit/orange tub.

Din kunskap är varmt välkommen!
Själv har jag inte haft mycket erfarenhet av alu ok, kanske därav bristande kunskapen.

Tack för tipset, en sån biltema tub är ju ett måste vid montering!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Glasspinnen
21 januari 2018 · 14 Inlägg

Om man bara utgår från det estetiska tycker jag borrade och slitsade eller bara borrade ser riktigt bra ut! Samtidigt vill jag tacka för dom grymma Youtube klippen du har kommit med!!

JKDesign
21 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Glasspinnen skrev:
Om man bara utgår från det estetiska tycker jag borrade och slitsade eller bara borrade ser riktigt bra ut! Samtidigt vill jag tacka för dom grymma Youtube klippen du har kommit med!!

Håller med!

Stort tack för kommentaren! Gör det extra roligt att fortsätta wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Joel_Wiklund
21 januari 2018 · 413 Inlägg

Jag röstar slitsat, för om du ska köra riktigt hårt med bilen så finns en risk att det spricker från hål till hål, eftersom det är försvagningar i skivan. Moderna belägg utvecklar inte alls samma mängd gas vid bromsning som gamla, så därför behöver du inte ha hålen som evakuering för dessa.
Jag valde slitsade för att de borde få med lite kylluft mot beläggen, och de har inte överhettat så det verkar fungera smile

Men om du inte ska köra bana med lång livslängd så tar du det som är snyggast enligt dig! big_smile

Audi A6 Allroad "Wiklund" (2004)
Saab 9-5 "Line.R" (2005)
JKDesign
21 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Joel_Wiklund skrev:
Jag röstar slitsat, för om du ska köra riktigt hårt med bilen så finns en risk att det spricker från hål till hål, eftersom det är försvagningar i skivan. Moderna belägg utvecklar inte alls samma mängd gas vid bromsning som gamla, så därför behöver du inte ha hålen som evakuering för dessa.
Jag valde slitsade för att de borde få med lite kylluft mot beläggen, och de har inte överhettat så det verkar fungera smile

Men om du inte ska köra bana med lång livslängd så tar du det som är snyggast enligt dig! big_smile

Jag går i dom tankarna....Om ja fattat det rätt så är borrade skivor svagare dels för att det just är hål igenom skivan. Sen är det mycket pga den termiska belastningen, vid hårdkörning kommer skivan alltid vara kallare/svalna snabbare vid hålen och detta kan göra att den spricker. Sen är ju frågan vart gränsen går innan det spricker?

Men jag är ju tyvärr mycket för att det skall se snyggt ut... tankarna är att köra borrat med enklare belägg eller slitsat/nuddborrat med vassare belägg. Är ju lätt att säga nu att man inte skall köra bana för att sedan om några månader vilja köra bana.. hmmm, knivig situation.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
karlmag
21 januari 2018 · 78 Inlägg

slitsat eller slitsat och borrade tycker jag ser snyggast ut smile

volvoglracing
21 januari 2018 · 531 Inlägg

Ja lägger en röst för slitsat och borrat. Skulle ju vara bra om du får tag på skivor som endast är nuddborrade i kombination med slits då har borde du ha en relativt stabil men ändå snygg skiva. Riktigt roligt att kolla på dina videoklipp, förgyller vardagen när man får aviseringar om dem. big_smile

JKDesign
21 januari 2018 · 4 442 Inlägg

volvoglracing skrev:
Ja lägger en röst för slitsat och borrat. Skulle ju vara bra om du får tag på skivor som endast är nuddborrade i kombination med slits då har borde du ha en relativt stabil men ändå snygg skiva. Riktigt roligt att kolla på dina videoklipp, förgyller vardagen när man får aviseringar om dem. big_smile

Tack för din åsikt! Gillar att förgylla andras vardag wink

Ja nuddborrat i kombination med slitsat borde bli rätt optimalt, vet att EBC har det på sina sportskivor.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Joel_Wiklund
22 januari 2018 · 413 Inlägg

Jag kör ju med sportskivor från Gtech (tror att det är EBC), och yellowstuff klossar från EBC. Det fungerar riktigt bra! Rekommenderar! Inte lyckats överhetta dem trots bandagar, endast kokat bromsvätskan wink

Sikta på slitsade och nuddborrade, då har du snygghet och maximalt med livslängd smile

Audi A6 Allroad "Wiklund" (2004)
Saab 9-5 "Line.R" (2005)
amazinjoey
22 januari 2018 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

volvoglracing skrev:
Ja lägger en röst för slitsat och borrat. Skulle ju vara bra om du får tag på skivor som endast är nuddborrade i kombination med slits då har borde du ha en relativt stabil men ändå snygg skiva. Riktigt roligt att kolla på dina videoklipp, förgyller vardagen när man får aviseringar om dem. big_smile

Tack för din åsikt! Gillar att förgylla andras vardag wink

Ja nuddborrat i kombination med slitsat borde bli rätt optimalt, vet att EBC har det på sina sportskivor.

Getech fram kör jag, Speedpart bak smile speedparts har rea på 300mm ventil slitsade för 699kr för 2st skivor smile

https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- … 756-b.html

Senast redigerat av amazinjoey (22 januari 2018)

JKDesign
22 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Joel_Wiklund skrev:
Jag kör ju med sportskivor från Gtech (tror att det är EBC), och yellowstuff klossar från EBC. Det fungerar riktigt bra! Rekommenderar! Inte lyckats överhetta dem trots bandagar, endast kokat bromsvätskan wink

Sikta på slitsade och nuddborrade, då har du snygghet och maximalt med livslängd smile

Kul att höra åsikter om yellowstuff, är inne på dom själv men sen har jag läst och sett folk som kört med dom och inte varit alls nöjda.

Läst en del bra om Carbotech xp8 och ferrodo ds2500. Men vet som sagt inte riktigt vad jag ska satsa på för nivå. I dagsläget är inte bana aktuellt, men man vet aldrig. smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Joel_Wiklund
22 januari 2018 · 413 Inlägg

JKDesign skrev:

Joel_Wiklund skrev:
Jag kör ju med sportskivor från Gtech (tror att det är EBC), och yellowstuff klossar från EBC. Det fungerar riktigt bra! Rekommenderar! Inte lyckats överhetta dem trots bandagar, endast kokat bromsvätskan wink

Sikta på slitsade och nuddborrade, då har du snygghet och maximalt med livslängd smile

Kul att höra åsikter om yellowstuff, är inne på dom själv men sen har jag läst och sett folk som kört med dom och inte varit alls nöjda.

Läst en del bra om Carbotech xp8 och ferrodo ds2500. Men vet som sagt inte riktigt vad jag ska satsa på för nivå. I dagsläget är inte bana aktuellt, men man vet aldrig. smile

Du kan ju börja med ett par "lättare" belägg som biter bättre än original men kanske inte klarar så mycket mer värme än original. För ju mer race vänliga bromsar man dunkar på kräver de nästan alltid att man har värme i dem innan de biter smile

Saab 9-5 "Line.R" (2005)
Audi A6 Allroad "Wiklund" (2004)
JKDesign
22 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Helt off topic:

Man kollar ju blocket rätt frekvent för skoj skull, stackare som bytt bränslepump på en 9-5a för 6000:-!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed9d430d2316af24f29ff7f0bf05e3ef.jpg

Senast redigerat av JKDesign (22 januari 2018)

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
22 januari 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Helt off topic:

Man kollar ju blocket rätt frekvent för skoj skull, stackare som bytt bränslepump på en 9-5a för 6000:-!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed9d430d2316af24f29ff7f0bf05e3ef.jpg

Bränslepumpen är ju en av de lättare sakerna att byta tyckte jag i somras iaf.
Värsta är att han lät stolt i annonsen som att "köp min bil den har ju en pump som e bytt för 6k!". Men betyder ju inte att pumpen e bra för det liksom. big_smile

amazinjoey
22 januari 2018 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:
Helt off topic:

Man kollar ju blocket rätt frekvent för skoj skull, stackare som bytt bränslepump på en 9-5a för 6000:-!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed9d430d2316af24f29ff7f0bf05e3ef.jpg

Jädrans dyrt! har han kvitto på de dock e frågan? finns folk ljuger smile  Dieselpump hade jag förstått de priset men inte bensin...Även med att droppa tanken som man gör 05->10 så kostar de inte så mkt smile

JKDesign
22 januari 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Helt off topic:

Man kollar ju blocket rätt frekvent för skoj skull, stackare som bytt bränslepump på en 9-5a för 6000:-!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed9d430d2316af24f29ff7f0bf05e3ef.jpg

Bränslepumpen är ju en av de lättare sakerna att byta tyckte jag i somras iaf.
Värsta är att han lät stolt i annonsen som att "köp min bil den har ju en pump som e bytt för 6k!". Men betyder ju inte att pumpen e bra för det liksom. big_smile

Ja det är ju ett byte man gör på en fikarast och pumpen kostar ju inte ens i närheten av dom summorna. Hade varit kul att veta vilken ”firma” som lurat denna mannen så brutalt.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
22 januari 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Helt off topic:

Man kollar ju blocket rätt frekvent för skoj skull, stackare som bytt bränslepump på en 9-5a för 6000:-!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed9d430d2316af24f29ff7f0bf05e3ef.jpg

Jädrans dyrt! har han kvitto på de dock e frågan? finns folk ljuger smile  Dieselpump hade jag förstått de priset men inte bensin...Även med att droppa tanken som man gör 05->10 så kostar de inte så mkt smile

Ofan behöver man släppa ner tanken på 05 och uppåt? Det hade jag inte räknat med hmm

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
22 januari 2018 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Helt off topic:

Man kollar ju blocket rätt frekvent för skoj skull, stackare som bytt bränslepump på en 9-5a för 6000:-!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed9d430d2316af24f29ff7f0bf05e3ef.jpg

Jädrans dyrt! har han kvitto på de dock e frågan? finns folk ljuger smile  Dieselpump hade jag förstått de priset men inte bensin...Även med att droppa tanken som man gör 05->10 så kostar de inte så mkt smile

Ofan behöver man släppa ner tanken på 05 och uppåt? Det hade jag inte räknat med hmm

Japp! smile Som din och min dvs 05 biopower så behövs tanken tas ner smile lite mekigt, vet dock folk som kör org biopower pump med 370hk smile

https://www.garaget.org/?car=298047

Senast redigerat av amazinjoey (22 januari 2018)

JKDesign
22 januari 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

Jädrans dyrt! har han kvitto på de dock e frågan? finns folk ljuger smile  Dieselpump hade jag förstått de priset men inte bensin...Även med att droppa tanken som man gör 05->10 så kostar de inte så mkt smile

Ofan behöver man släppa ner tanken på 05 och uppåt? Det hade jag inte räknat med hmm

Japp! smile Som din och min dvs 05 biopower så behövs tanken tas ner smile lite mekigt, vet dock folk som kör org biopower pump med 370hk smile

https://www.garaget.org/?car=298047

Min är tillverkar 2005-09 och ser ut som ja kan plocka pumpen som vanligt ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7997238d36154f3b7bee62649bba2729.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
22 januari 2018 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Ofan behöver man släppa ner tanken på 05 och uppåt? Det hade jag inte räknat med hmm

Japp! smile Som din och min dvs 05 biopower så behövs tanken tas ner smile lite mekigt, vet dock folk som kör org biopower pump med 370hk smile

https://www.garaget.org/?car=298047

Min är tillverkar 2005-09 och ser ut som ja kan plocka pumpen som vanligt ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7997238d36154f3b7bee62649bba2729.jpg

Kan du lyfta på den? :o Det gick inte på min och alla jag har frågat har sagt att man ska droppa tanken...Ska kolla ikväll när jag kmr hem igen!!

Edit lyfte den:
https://i.imgur.com/vIwHFmX.jpg



Frågan är hur man tar loss den för ser ingen låsring...

Senast redigerat av amazinjoey (22 januari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang