3971
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 353 699 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#1341
nyllet skrev:
massa bilder smile så jag vet hur jag ska lösa det hehe blir perfekt

Ska försöka smile


Ser inga större skillnader förutom hjälpfjäder, sen justerar du höjden bak genom att släppa/spänna fjädern? Ska nog gå ändå på något vis smile

nyllet skrev:

så såg min gamla d2 ut typ med

http://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-2348896cebc9f5a431142d2c4bc519bc.jpg


Men detta var den gamla varianten dom nyare D2 har dom tagit bort hjälp fjädern

Ser ut att vara rätt lika funkiees xyz bak.


4 442 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#1342
Fundering:

Dämpningsvägen är 10cm kortare på coilsen, ska man verkligen ha original bumpstopp?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-86e2d6ccd6e079206105d872a6fb0e2f.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


2 564 Inlägg
15 juli 2014
#1343
JKDesign skrev:
Fundering:

Dämpningsvägen är 10cm kortare på coilsen, ska man verkligen ha original bumpstopp?
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-86e2d6ccd6e079206105d872a6fb0e2f.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

ring mikael på MR tuning kolla han verkar ju vara väldigt trevlig smile har du skruvat ut den max ?
Senast redigerat av nyllet (15 juli 2014)

tack till:
www.MBSCA.com

4 442 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#1344
nyllet skrev:
JKDesign skrev:
Fundering:

Dämpningsvägen är 10cm kortare på coilsen, ska man verkligen ha original bumpstopp?
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-86e2d6ccd6e079206105d872a6fb0e2f.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

ring mikael på MR tuning kolla han verkar ju vara väldigt trevlig smile har du skruvat ut den max ?

Funderar nästan på det, dämpar stången kan man väl inte justera?

Och använder man org bumpstopp får man inte på dammskyddet hmm

Ringde micke och han trodde inte man skulle flytta över genomslagsgummit utan endast använda själva topplagringen.

Dock så går det ändå inte att skruva ihop fjäderbenet som det är original. Får klura vidare på detta
Senast redigerat av JKDesign (15 juli 2014)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 juli 2014
#1345
Nej orginal genomslagsgummit får du kasta. Vad är det som inte funkar när du ska dra ihop den i tornet då?


4 442 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#1346
Funkiee skrev:
Nej orginal genomslagsgummit får du kasta. Vad är det som inte funkar när du ska dra ihop den i tornet då?

Original sitter det en gummibussning med en stor "bricka" på insidan i tornet och en med bricka på utsidan, den som skall sitta på insidan kommer man aldrig få fast då det är så kort. Och sätter man inget på insidan av tornet kommer inget hålla fast dämparen, den kommer då hänga löst när bilen fjädrar ihop.

Dock tror jag vet hur ja ska lösa det men måste räkna lite smile ska lägga upp bild


4 442 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#1347
Allt det här + fjädertornets topp mittimellan gummina
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-edd8e8d434d401c9f4858eafb1de7e0a.jpg

Skall få plats på denna ytan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3e563a824414ea106259403ee360f76d.jpg

Sen är hela fjäderbenet typ maxat, går inte sänka mycket mer om inte fjädern sätter sig flera cm.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


4 442 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#1348
Såhär långt nedskruvad är den när man kan sätta ihop allt = inte mkt justeringsmöjlighet kvar. Dock lär fjädern sätta sig lite och man kan spänna upp den lite extra
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0115adde46e0e5798a13d0e72c5ab377.jpg

Skulle man vilja sänka mer så är nog svaret hör då den a hylsan är lite lång i min mening
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-68b2f4a5410668b5d0fa74a9c6b94a55.jpg

Går faktiskt att kapa bort så man kan sänka 3cm ytterligare
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b0ab1589f476cca2a585981c1982dcd7.jpg

Men först ska jag få ihop det som det ska vara så får vi se vilken höjd bilen har!

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


356 Inlägg
15 juli 2014
#1349
Följer tråden slaviskt, men är förbannat dålig på att kommentera! Allt du gjort ser riktigt bra ut måste jag säga, du får fin stil på de! Riktigt nyfiken på hur de blir med coiloversena, har tänkt köpa dem själv i ett par månader nu!
Keep it up! smile

4 442 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#1350
jappsen skrev:
Följer tråden slaviskt, men är förbannat dålig på att kommentera! Allt du gjort ser riktigt bra ut måste jag säga, du får fin stil på de! Riktigt nyfiken på hur de blir med coiloversena, har tänkt köpa dem själv i ett par månader nu!
Keep it up! smile

Trevligt! Tackar för din kommentar!

Jag är också sjukt sugen på coilsen nu smile


4 442 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#1351
Nu har jag fått ihop ett coiloverben bak.

Tada!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6afceef1f4cbbd54bd7a84dbb0b89a70.jpg

Ska visa hur jag gick tillväga!

Strax.....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 juli 2014
#1352
du kommer inte behöva kapa för min är långt ifrån böttsänkt o den är låg smile


4 442 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#1353
Obs! Detta är bara hur jag gjorde, finns säkert andra sätt.

Oem topplagring på yellowspeed coilovers:

Började med att plocka isär allt så endast dämparen + dammskydd och genomslagsgummi( sitter redan på coilsen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6fea781b77c7f862a4de0ff9689e90c2.jpg

Trädde på fjädern
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-00247bcd8b6fcccb00b9848fed84ca25.jpg

Sedan brickan som sitter original på ett fjäderben
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3718573f43b40583154cd4ef8a0c2ea3.jpg

Här gjorde jag en special, tog 10mm solid gummimatta ist för den något högre bussningen som sitter original
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-182d77bd46c50322fd4c0dbb7d5c49e7.jpg

Sedan trä på konsolen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-27a718cd7178afffb10f552c5cbb8fde.jpg

Original gummibussning + brickan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2fbd3d44cde5e1f7df476c6ada8d2f97.jpg

Sedan skruva ihop lagom hårt så allt hålls på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0e68d429d092ca1fc854b18a7c9ddf60.jpg

Vände på coilen och skruvade förspänningen till 5cm så det är lika spänning på bägge sidorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ae25a2118bfd8b78d33d532e43ccc4fb.jpg

Sist skruvade ja på låsmuttern i toppen och satte hylsan med 1,5cm mellanrum
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-72d85da389454d9a0ea227ad98646798.jpg


Oem genomslagsgummi används ej.

Nu i efterhand så ser det ut som man skulle kunna använda originalgummi där jag satte 10mm gummi. Dock blir coilen några mm längre då smile


Montering på bilen kommer så fort jag får tillfälle....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


4 442 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#1354
Funkiee skrev:
du kommer inte behöva kapa för min är långt ifrån böttsänkt o den är låg smile

Hoppas det är samma för mig wink


95 Inlägg
16 juli 2014
#1355
Ser förjävla fint ut det där du!

Väntar med spänning på montering!

4 442 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#1356
-Norgren- skrev:
Ser förjävla fint ut det där du!

Väntar med spänning på montering!

Tack så mycket, ska bli spännande att se hur det känns med coils och hur det ser ut smile


202 Inlägg
16 juli 2014
#1357
Ser ju ut att rulla på detta!

Tycker dock att du ska köra på samma variant som jag hade idag på jobbet wink

http://i57.tinypic.com/2vjbynq.jpg

4 442 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#1358
to0b skrev:
Ser ju ut att rulla på detta!

Tycker dock att du ska köra på samma variant som jag hade idag på jobbet wink

http://i57.tinypic.com/2vjbynq.jpg

Perfekt racing stuk wink


2 564 Inlägg
16 juli 2014
#1359
så här blev min förra 9-5 med coilovers på smile

https://www1.garaget.org/archive/9/8845/269991/269991-2789982.jpg

tack till:
www.MBSCA.com

4 442 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#1360
nyllet skrev:
så här blev min förra 9-5 med coilovers på smile

http://www1.garaget.org/archive/9/8845/269991/269991-2789982.jpg

Gillas! Det är så det skall se ut!

Ska bli så skönt att kunna justera så den inte ser så trött ut i röven smile
Senast redigerat av JKDesign (16 juli 2014)



Sök