Förslag: - Gör det dyrare att "ta bilen"

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2011 · 13 774 Inlägg

joysam skrev:
Growe

Vilka är de verkliga problemen då?

Även om vi bortser från ev växthuseffekt finns det många andra negativa effekter med biltrafiken.

Det är möjligt att Sverige bara står för 0,4% av utsläppen.
Hur stor del av befolkningen står vi för?

Varför låta bli att göra något i väntan på utvecklingen när vi istället kan leda den?

Varför vara en negativ, konservativ bakåtsträvare istället för en progressiv nytänkare?

ska ge ett svar när jag orkar

men det enda jag kan svara snabbt på är om
det där med negativ,konsarvativ..ja det kan man undra varför ni inte kan tänka så ?
då skulle ni faktist göra någon nytta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2011 · 13 774 Inlägg

Wicca skrev:

joysam skrev:
Growe

Vilka är de verkliga problemen då?

Även om vi bortser från ev växthuseffekt finns det många andra negativa effekter med biltrafiken.

Det är möjligt att Sverige bara står för 0,4% av utsläppen.
Hur stor del av befolkningen står vi för?

Varför låta bli att göra något i väntan på utvecklingen när vi istället kan leda den?

Varför vara en negativ, konservativ bakåtsträvare istället för en progressiv nytänkare?

Absolut, jag håller med i det du skriver här. Vi borde inte sätta oss ner och vänta på att resten av världen ska "komma ikapp". Men å andra sidan finns det andra och viktigare delar av miljöfrågan som jag tycker är viktigare än att få folk att köra mindre bil. Bland annat matproduktion och elproduktion.

Problemet är att det troligen är politiskt självmord att föreslå något i stil med köttskatt, och att satsa mer på miljövänlig elframställning är en utgift, medans ökade punktskatter är en inkomst.

det handlar väll inte om att vänta in utan att göra något åt problemet utanför sveriges gränser

med andra ord göra någon nytta
istället för att krångla till det för alla här hemma och inte göra någon som helst påverkan

skatta på kött av vilken anledning? för att kossorna fiser eller?

du vet väll att kossorna fes långt innan bilarna fanns oxå

dom lär inte vara mer problem nu mot förr och förr var allt så bra
så det finns ingen anledning att bli någon vegan för grönsaker kanske oxå har känslor ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zovix Maskinbefäl
6 september 2011 · 1 038 Inlägg

Ja... Det blir bara vansinnigare och mer dåraktigt.

Den nya religionen heter klimathot och i stället för 1100- talets rädsla för synder är rädslan idag CO2-hotet ivrigt påhejjat av präster och "FNs klimatpanel". Precis som kyrkan på 1100-talet kan synder botas med pålagor. Betala mer och du går fri.

Det är tyvärr bara att acceptera att världen ändras. Finns väldigt lite vi kan göra åt det.

Kör hårt.. Kalla mig hädare, icke troende mm. Tyvärr är jag bara logisk.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Putteliten
6 september 2011 · 9 085 Inlägg

Rquired skrev:
"Sänk förväntningarna på tågtrafiken i vinter. Det är Trafikverkets budskap till tågresenärerna efter två vintrar med förseningar, inställda tåg och bristande information."

Här har vi lösningen på spårtrafiken i vinter enligt trafikverket, och så undrar trädkramare på fullaste allvar varför folk pendlar med bil?

Hahaha! Det är ju bara ett stort skämt! Å med det där citatet hoppas dom på att få flera passagerare? Gör ju i alla fall att jag kommer fortsätta ta bilen om jag ska någonstans.

Wicca
6 september 2011 · 886 Inlägg

Growe skrev:
det handlar väll inte om att vänta in utan att göra något åt problemet utanför sveriges gränser

med andra ord göra någon nytta
istället för att krångla till det för alla här hemma och inte göra någon som helst påverkan

skatta på kött av vilken anledning? för att kossorna fiser eller?

du vet väll att kossorna fes långt innan bilarna fanns oxå

dom lär inte vara mer problem nu mot förr och förr var allt så bra
så det finns ingen anledning att bli någon vegan för grönsaker kanske oxå har känslor ;-)

Nej, det handlar inte bara om att korna fiser(inte i första han iaf), själv är jag lite smått tveksam till hela växthusgaseffekten, även om jag långt ifrån säger att det skulle vara totalt skitsnack. Det handlar om att kött är ett resursslöeri mångt och mycket. Det är egentligen främst själva jordbruket(alltså odling av växter) som är den största boven. Sen matar vi djuren med odlade växter, dem tar vara på en bråkdel av den energin och sedan äter vi djuret.

Vi har några nuvarande och kommande problem med jordbruket:

*Jorden urlakas, vilket kräver kemikalier, som förorenar jorden och vattnet
*Klimatförändringar hotar skörden(Klimatet förändras, sen om det är pga oss säger jag inte)
*ogräs och ohyra blir resistent mot kemikalier
*övergödning av sjöar/hav
*Befolkningsökning gör det svårt att fixa mat.(inom 50 år kommer det att vara väldigt svårt att föda jordens befolkning om vi fortsätter som, nu. Vad händer då, krig?)
*Ökande oljepriser ökar matpriser
*Folk bor i städer, jordbruk långt därifrån. Transporter går på fossila bränslen(Miljömässigt, vet inte, närmiljömässigt dåligt och vi har inte hur mycket som helst)
*Trädavverkning för jordbruk minskar upptagandet av CO2.
*70% av världens färskvatten används och förorenas av jordbruk.

För mer info, läs boken "The Vertical Farm" Av Dr. Dicksom Despommier. Där finns också lösningen på problemet. wink

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Andromeda Rumpmas
6 september 2011 · 3 860 Inlägg

Det har kommit så många nya svar, så jag skulle vilja be om att få fortsätta debattera med Joysam imorgon istället. Orkar inte just nu.

SJ är för övrigt för roliga. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle kunna göra mitt jobb hemifrån lol

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Emilius Avstängd
7 september 2011 · 1 714 Inlägg

Först och främst, detta är garaget.org, inte kolonilotten.org,
vad gör alla äckliga miljönissar här egentligen?

Hade jag möjlighet skulle jag köpa en cadillac och svetsa på en cadillac uppochner på taket på den,
sedan köra med båda igång samtidigt för att så mycket som möjligt bidra till att öka förpestningen av detta miljöpiss i ren protest.

Den här regeringen borde skämmas att dem håller på och pressa ut sista kronan ur bilisterna bara för dem inte kan göra landet rikt på något annat sätt, då deras beslut och ideer år efter år kasserar den svenska ekonomin.

Om Sverige vill göra något för miljön så borde dem sänka bensinskatten markant,
och på så sätt få folket med sig, för att sedan TRYCKA PÅ DEM RIKTIGA BOVARNA,
HAR USA MER BILAR? HAR USA BILLIGARE BENSIN?

För helskotta, jag vill inte höra mer skit om onödiga resor i sverige,
vi borde vara stolta med vad vi redan står ut med i form av bensinskatt,
när vi egentligen bara är en fis i havet jämfört med övriga världen.

Om jag vill ta bilen till jobbet trots att det tar lika lång tid som en rutten buss,
ja då vill jag göra det med stolthet då jag tankar samma bil till ett pris av 14.38kr litern,
och vill inte höra nån lirare berätta för mig om att jag gör någon "onödig resa"

Senast redigerat av Emilius (7 september 2011)

IceEyes Varningar: För många..
7 september 2011 · 2 552 Inlägg

Naturliga klimatvariationer förnekar jag inte. Problemet ligger i tron att människan kan påverka klimatet i någon extrem utsträckning genom att sänka koldioxidutsläppen. I mitt tycke är det en hybris utan motsvarighet.

Min teori är att "klimathotet" och människans inverkan över den till stor del är en illasinnad bluff och konspiration skapad av etablissemanget i vinstgivande och maktvinnande syfte.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2011 · 13 774 Inlägg

zovix skrev:
Ja... Det blir bara vansinnigare och mer dåraktigt.

Den nya religionen heter klimathot och i stället för 1100- talets rädsla för synder är rädslan idag CO2-hotet ivrigt påhejjat av präster och "FNs klimatpanel". Precis som kyrkan på 1100-talet kan synder botas med pålagor. Betala mer och du går fri.

Det är tyvärr bara att acceptera att världen ändras. Finns väldigt lite vi kan göra åt det.

Kör hårt.. Kalla mig hädare, icke troende mm. Tyvärr är jag bara logisk.

Mvh Magnus

exakt det är lite av grejen att det ska tjatas sönder totalt när dom hittar en ny grej
bara ett nytt sätt att höja skatten

att vi ska vara rädda om miljön tycker jag helt klart
men sen vad som räknas som miljö eller inte är en fråga värd att ställa

är miljöförstning att stå på tongång med bilar
eller att man dumpar kemikalier i folks dricks och tvätt vatten?

det är synd att inte dom som ska bry sig så förbannat om miljön inte öppnar ögonen och ser dom verkliga problemen istället för att stirra sig blinda på dom påhittade problemen


bara det här med att isen smälter pga varmare klimat som beror på att vi släpper ut co2

när det är bevisat att istider har kommit och gått under en lång tid av jordens liv

att bilarna ska göras snålare tycker nog alla just för att inte oljan ska ta slut
men det ska vara för just att oljan inte ska ta slut

inte att det är så farligt för miljön

vi får hoppas att alla så kallade miljövänner vaknar upp och faktist behandlar naturen med den resepkt som behövs
istället för att bry sig om sin egen natur utanför sitt hus

jag hoppas att dom inser att det är det enda riktiga att bygga kärnkraftverk och tvinga kolkraftverken att stängas
och att kärnkraftverken stängs den dagen det finns ett annat alternativ som är bra för alla

samma sak med bilarna låt bli att skatta ihjäl bilägarna och låt utvecklingen ha sin gång så kommer problemet att lösa sig förr eller senare
utan att folk tvingas sluta jobba och leva på bidrag
och låta oss ha så mycket fritid som man bara kan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hool
7 september 2011 · 1 067 Inlägg

Batiklena och Svenne banan är jävligt snabba att hoppa på oss bilister i allmänhet och bilentusiaster i synnerhet..

Dock så.. 

Tömmer de målarflötet i dass.
Kör en gammal motorgräsklippare som inte är servad sedan 1974 då den köptes och SPYYYYYYYYYR ut avgaser.
Flyger på charter till thailand för att det är varmt.
Tvättar bilen på gatan trots att all skit bara går rätt ut i naturen..

osv osv osv..

Jävla liv men själva ser de inga problem med vad de gör.. Men banne dig om du kör en bil tillverkad före 2000 och som har mer än 34.4 hästkrafter och inte går på fulbrännd rapssprit..  0_o

Jante, slentrian och mode = soppa..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
OSkar000
7 september 2011 · 198 Inlägg

Kul utveckling på denna tråd... eller hur man nu ska se det.

Om man nu bortser från kollektivtrafik som ett alternativ, som i nuvarande form fungerar dåligt för de flesta. Vissa kan möjligen samåka om man har turen att bo åt samma håll som nån kollega men det är långt ifrån alla. Visst, kan man få till nån form av attraktiv samåkningsform (bil, buss, tåg etc) där man i princip kan kliva på utanför ytterdörren och sen landa på jobbet i rätt tid så är det bra, men det lär knappast hända .Möjligen om företagen och arbetsgivarna går in och startar egna busslinjer (det förekommer) eller kör tågtrafik i regi.

Vad man då borde göra är..
Gör det attraktivare att åka miljövänligt. Ingen skatt på miljöklassade bilar är en bra början. Plocka bort bilskatten helt och lägg den på bränslet istället vore ännu bättre, det är först då man får nån form av rättvisa i skattesystemet för bilar.

Se sen till att folk som idag åker gamla bilar får förutsättningar att köpa nyare miljövänligare bilar istället för att harva runt i gammalt skrot. Man behöver inte vara något mattegeni för att räkna ut att det lönar sig ganska fort att byta från en bil som drar runt litern milen till en som drar knappt hälften och dessutom är fabriksny och därmed förhoppningsvis felfri och har garanti från tillverkaren. Förmånliga lån eller annan form av finansiering, höjd skrotningspremie, skattefritt som nämnt ovan. Vad som helst bara det blir överkomliga pengar för att byta bil och dessutom något man kan räkna hem på ett par års tid. Ytterligare en vinst i detta borde vara att få bort en hel del mindre säkra bilar från vägarna och dessutom skapa ett och annat arbetstillfälle.


Nöjesåkningen är ju inte lika kostnadskänslig som såna saker som man måste göra för att ta sig till jobb, skola, dagis, matbutik och så vidare. För min egen del så kvittar det egentligen om det kostar 15 eller 18kr litern för en nöjestur, enda skillnaden i längden är att högerfoten kanske blir lite lättare ibland.

Observera nu att jag INTE är  någon form av miljötomte eller annat ufo som en del verkar tro. Jag vill ha förutsättningar att kunna köra kul bil på helgerna och lediga stunder även i framtiden, men de förutsättningarna blir sämre och sämre ju längre folk envisas med att bränna upp den oljan vi har på att ta sig till och från jobbet i veckorna.

Niklas1987 NO
7 september 2011 · 2 182 Inlägg

Haha, ingen som kommer ihåg att miljöpartiet ville höja priset på dieseln för bönder? De kunde ju ta ett extra varv på åkern med traktorn enbart för nöjes skull lol

Sverige ska alltid vara bror duktig, å öppnar ofta käften innan hjärnan formulerat klart en sammanhängande å genomförbar plan wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Wicca
7 september 2011 · 886 Inlägg

OSkar000:

Det är sant som du säger, det behövs morötter snarare än piskor. Men det är svårt att komma på en morot som inte minskar på skatteflödet in till staten. Höga skrotpremier, skattelättnader, kollektivtrafiksubventioner eller satsningar kostar pengar för staten. Pengar dem inte har, eller hellre lägger på någonting annat.

Piska fungerar inte lika bra, men det fungerar oftast till viss del iaf, och samtidigt får staten in mer pengar. Det är en kompromiss dem gärna gör, och det enda sättet som faktiskt fungerar.

Du kan se det som en vågskål. Ska du ge bort pengar åt ett håll så måste du få in(eller spara in) pengar från ett annat. Den här regeringen har sänkt vissa skatter, men samtidigt har dem sålt ut statliga bolag osv för att få råd med det. Det finns helt enkelt inte något annat sätt att lösa det på.

Så om vi vill se morötter för miljön, kan vi vara säkra på att det kommer en reaktion någon annan stans, kanske köttskatt, sockerskatt, höjd skatt på tobak, alkohol osv. Ekvationen måste gå jämt ut i slutet på dagen, det finns som sagt inget annat.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Emilius Avstängd
8 september 2011 · 1 714 Inlägg

Wicca skrev:
OSkar000:

Det är sant som du säger, det behövs morötter snarare än piskor. Men det är svårt att komma på en morot som inte minskar på skatteflödet in till staten. Höga skrotpremier, skattelättnader, kollektivtrafiksubventioner eller satsningar kostar pengar för staten. Pengar dem inte har, eller hellre lägger på någonting annat.

Piska fungerar inte lika bra, men det fungerar oftast till viss del iaf, och samtidigt får staten in mer pengar. Det är en kompromiss dem gärna gör, och det enda sättet som faktiskt fungerar.

Du kan se det som en vågskål. Ska du ge bort pengar åt ett håll så måste du få in(eller spara in) pengar från ett annat. Den här regeringen har sänkt vissa skatter, men samtidigt har dem sålt ut statliga bolag osv för att få råd med det. Det finns helt enkelt inte något annat sätt att lösa det på.

Så om vi vill se morötter för miljön, kan vi vara säkra på att det kommer en reaktion någon annan stans, kanske köttskatt, sockerskatt, höjd skatt på tobak, alkohol osv. Ekvationen måste gå jämt ut i slutet på dagen, det finns som sagt inget annat.

Och därför är det nu dags att dem lägger ner detta tjafset om bilismen,
för det är inte där det ska hämtas pengar. Det borde finnas andra sätt att tjäna in skattepengar,
och även bättre på miljön, detta är helt enkelt fel.

Höj skatten på alkohol, på vilket sätt gynnar alkohol dagens samhälle om man ser på saken på så sätt?
Är det kanske möjligt att alkohol är ett mera onödigt nöje än bilåkning?

Phaetoon
8 september 2011 · 8 156 Inlägg

Ett litet problem i sammanhanget är att riksdagspolitiker har för bra ekonomi för att på riktigt behöva bry sig om en sådan här fråga. De får ersättningar för resor ändå och de har råd att åka taxi.
Det finns en hel del ledamöter som har taxiräkningar som landar på över 40 000 kr per år. Sen finns det ju en säkerhetspolicy där vissa riksdagsledamöter hänvisas till taxi av Säpo, men det är en annan sak.

T.ex Miljöpartiets Mikaela Valtersson. Bor man 300 meter från pendeln så behöver man väl inte ta taxi?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13054021.ab

En gammal lista på V och Mp:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10193605.ab

Höjdarna 2006 januari-augusti, bland annat Peter Eriksson Mp.
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article10998918.ab

Höjdarna 2007:
http://mobil.svt.se/2.62019/1.918475/os … rik_918475

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Wicca
8 september 2011 · 886 Inlägg

Emilius skrev:
Och därför är det nu dags att dem lägger ner detta tjafset om bilismen,
för det är inte där det ska hämtas pengar. Det borde finnas andra sätt att tjäna in skattepengar,
och även bättre på miljön, detta är helt enkelt fel.

Höj skatten på alkohol, på vilket sätt gynnar alkohol dagens samhälle om man ser på saken på så sätt?
Är det kanske möjligt att alkohol är ett mera onödigt nöje än bilåkning?

Ja, jag håller med totalt! Därför skulle jag hellre se en skatt på kött eller socker. En person i Sverige äter i genomsnitt 84 kilo kött om året. En krona per kilo i köttskatt skulle ge över 700 miljoner kronor till statskassan per år, och kosta genomsnittspersonen 84 kr mer om året.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Ragge88
8 september 2011 · 104 Inlägg

Sverige är ett fritt land å dom snälla politikerna vill bara hjälpa oss att slippa fatta egna beslut, tänka, bestämma när vi ska skita osv... å givetvis ska dom ha månadslöner som en vanlig arbetare inte får ihop på ett helt år.

ärligt talat dom lär kn*lla oss i flera år till om det inte händer något radikalt t.ex samla alla bilägare å parkera utanför riksdagen så dom inte kommer in, och det lär ju inte hända.

Hool
8 september 2011 · 1 067 Inlägg

Tillverkningen av nya bilar kräver en hel del energi och framkallar en del del utsläpp.. 

Kan vara snällare för miljön att köra en fräsch äldre bil ist för att köpa en ny.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2011 · 13 774 Inlägg

Hool skrev:
Tillverkningen av nya bilar kräver en hel del energi och framkallar en del del utsläpp.. 

Kan vara snällare för miljön att köra en fräsch äldre bil ist för att köpa en ny.

japp tar ganska lång tid innan en "miljöbil" som är ny lönar sig om man tänker på miljön

en gammal bil är redan tillverkad så köper man en beg bil så återvinner man bilen
och på det sättet sparar mycket av miljön

framför allt om man köper utländska bilar där miljön blir ännu mer lidande då transporten blir en stor del

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
azid Det som inte dödar gör ont
8 september 2011 · 2 668 Inlägg

http://www.garaget.org/video/109970


Sålänge attetyden i världspolislandet är som i klippet så känns det som att mer skatter hos oss inte gör ett skit för miljön

Finns förövrigt 4 klipp till om denna bil på endast 430hk eller vad det var, och stilen på reklamerna är att slå miljökämparna på käften, för det är löjligt om det inte finns power.

Senast redigerat av azid (8 september 2011)

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang