5226
Sök

Hjälp med avgassystem.

20 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Tjena! Blir körkort för mig om ett halvår och har skaffat mig en bil.. Men lite småfix finns det och den saknar bakre ljuddämpare.. Men blir på tok för dyrt för mig att köpa ett nytt.. Så istället ska jag dra ett vanligt avgasrör istället. Men, Den främre ljuddämparen hänger i ett snöre under bilen.. Hur får man fast den? Är det tillåtet att köra med raka rör istället för ljudämpare? Bilen jag har är en gammal jetta från 1986 med en 1.6liters motor... Tack på förhand // Dennis

Forummoderator
26 617 Inlägg
30 augusti 2011
Åk till exempel till Mekonomen och köp klamrar till avgassystemet, och häng upp efter behov. Finns olika modeller av klamrar och metallband.
Är man bara lite finurlig så går det att hitta på bra lösningar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

747 Inlägg
30 augusti 2011
På ett halvår hinner du fixa ett jobb och laga det ordentligt wink

/ Toni Larsson

20 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Ska det vara nån tätning mellan skarvarna ? Har inköpt ett rakt rör och några böjda rör som jag ska skarva ihop.. Min far påstår att det räcker med vanliga slangklämmor.. Stämmer det?

Forummoderator
26 617 Inlägg
31 augusti 2011
snusdennis skrev:
Ska det vara nån tätning mellan skarvarna ? Har inköpt ett rakt rör och några böjda rör som jag ska skarva ihop.. Min far påstår att det räcker med vanliga slangklämmor.. Stämmer det?

Räcker med klammrar, ja.

20 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Monterade dit det idag.. Fick det inte riktigt tätt mellan främre ljuddämparen och det raka röret.. Men får kolla igen i morgon.. Annars får man väll ha någon packningsmassa mellan...

Forummoderator
26 617 Inlägg
31 augusti 2011
snusdennis skrev:
Monterade dit det idag.. Fick det inte riktigt tätt mellan främre ljuddämparen och det raka röret.. Men får kolla igen i morgon.. Annars får man väll ha någon packningsmassa mellan...

Eller dra åt muttrarna på klammern hårt som bara fan..ursäkta uttrycket.

20 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Jopp ska prova det först.. Men man kan ju inte dra åt för hårt heller då blir ju muttrarna förstörda.. Men packningsmassa är plan B!

20 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Blir det någon prestations skillnad om man kör med ett rakt rör istället för ljuddämpare? Eller är det ingen skillnad?

20 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
AirOne skrev:
snusdennis skrev:

Eller dra åt muttrarna på klammern hårt som bara fan..ursäkta uttrycket.

Då tappar man avgassystem sen när skiten skjuter ^^ Min polare fick springa och hämta sitt på vägen en gång.. Dom tål inte så mycket dom där!

Flyger det av om man drar åt för hårt? Eller om det läcker? Blir lite förvirrad.. Man vill ju inte att det flyger av när man kör.. Blir väldigt pinsamt isåfall..

20 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Ber om ursäkt.. Menade avgasklämmor smile

20 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Fick inte tätt idag.. Tänkte köpa avgaspasta men det kommer inte hålla länge enligt min far.. Så imorgon blir det svetsning!

Forummoderator
26 617 Inlägg
1 september 2011
snusdennis skrev:
Fick inte tätt idag.. Tänkte köpa avgaspasta men det kommer inte hålla länge enligt min far.. Så imorgon blir det svetsning!

Svetsning är det optimalaste.
Men klammrar funkar annars också. Hade det på sportsystemet på Hondan, och det höll även när besiktningsmannen fastnade i domkraften när han skulle ut på provtur..

20 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Har en till fråga.. Min mor har alltid sagt att om man inte har körkort får man inte sitta i en bil med nycklarna i.. Stämmer det? I mina öron låter det helt sjukt och har inte hittat nått på nätet som det står att man inte får göra det.. Man måste ju få starta och höra hur det låter när man monterat dit ett avgasrör..

1 298 Inlägg
2 september 2011
snusdennis skrev:
Har en till fråga.. Min mor har alltid sagt att om man inte har körkort får man inte sitta i en bil med nycklarna i.. Stämmer det? I mina öron låter det helt sjukt och har inte hittat nått på nätet som det står att man inte får göra det.. Man måste ju få starta och höra hur det låter när man monterat dit ett avgasrör..

Ser ingen anledning till att du inte skulle få göra det. Så det är bara ut att torrköra som bara den!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

20 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Okej,, Har några fler frågor.. Min bil har då 72hästar som den är nu.. Kan man få mer hästar utan att påverka bränsleförbrukningen? Har somsagt rakt rör nu.. Och kanske ett sportluftfilter kan göra det lite mer fräs i motorn?

20 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Fick ändå inte tätt vid avgasröret :S Vad finns det för alternativ nu då? Har använt monteringspasta men funkar inte alls.. Är det någon skillnad på monteringspasta och lagningspasta?

1 298 Inlägg
2 september 2011
Skulle du inte svetsa nu då? Isåfall får du svetsa bättre!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

20 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
På ett sånt där skarvrör så är det ju små glipor eller vad man nu ska kalla det.. De svetsade jag för då de inte villa nypas in riktigt.. Men läcker ändå någonstans.. Finns det något annat packningsmaterial man kan ha?

1 298 Inlägg
2 september 2011
Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar.
Det finns en slags folie man kan köpa på biltema och mekonomen som jag tror det sitter något klister/klet på som man lindar över en läckande skarv etc. Har lagat ett jobbigt hål med sånt på en bil jag hade. Ett billigt såkallat "försäljningsknep" som förmodligen inte håller i all evighet men värt att prova.

Sök