Skick på turbo

Mister_Sunken
31 augusti 2011 · 41 Inlägg

Hejsan jag har en saab 9-3. hur kan man ta reda på i vilket skick som turbon är i? hur långt kan en turbo gå innan man måste byta den?

Volvo S80 (1999)
Johnsen
31 augusti 2011 · 426 Inlägg

Mister_Sunken skrev:
Hejsan jag har en saab 9-3. hur kan man ta reda på i vilket skick som turbon är i? hur långt kan en turbo gå innan man måste byta den?

Väldigt svårt att ta reda på skicket på en turbo, och precis lika svårt att säga hur långt en turbo går. Allt beror precis på hur den är körd, många start/stopp i samband med snabba accelerationer och "ungdomskörning" sliter ju givetvis mer på en turbo än om den gått "mest landsvägsmil".
Min turbo rasade vid ca 20k mil och då var bilen ganska hårt körd och även trimmad. Enda sättet som jag vet hur man kan kolla hur en turbo mår är att känna om impellrarna glappar axiellt på den genomgående axeln genom turbon, dock behöver man skruva bort lite för att komma åt och testa:) det ska inte glappa alls på axeln!!

/ Johnsen

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Mister_Sunken
31 augusti 2011 · 41 Inlägg

okej okej tack för det.

jag köpte bilen för inte så länge sen den har gått 23,5 och jag vet inte om den är bytt och vet inte hur bilen är körd innan min ägo.

Volvo S80 (1999)
SLG
31 augusti 2011 · 498 Inlägg

Tror du turbon är kass på bilen eller ville du bara ha lite info?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Johnsen
31 augusti 2011 · 426 Inlägg

Mister_Sunken skrev:
okej okej tack för det.

jag köpte bilen för inte så länge sen den har gått 23,5 och jag vet inte om den är bytt och vet inte hur bilen är körd innan min ägo.

Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket faktiskt! Symptom på att turbon börjar ge sig är att bilen börjar blåryka, skenande laddtryck, glapp på axeln och synbart trasiga impellrar i turbon (som man som sagt behöver skruva bort lite för att komma åt) Så länge du inte har något av det så är det bara tuta och köra smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Mister_Sunken
31 augusti 2011 · 41 Inlägg

SLG skrev:
Tror du turbon är kass på bilen eller ville du bara ha lite info?

ville mest bara ha info så man kan kolla hur den är om, känns bättre att byta innan den rasar.

Volvo S80 (1999)
Mister_Sunken
31 augusti 2011 · 41 Inlägg

Johnsen skrev:

Mister_Sunken skrev:
okej okej tack för det.

jag köpte bilen för inte så länge sen den har gått 23,5 och jag vet inte om den är bytt och vet inte hur bilen är körd innan min ägo.

Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket faktiskt! Symptom på att turbon börjar ge sig är att bilen börjar blåryka, skenande laddtryck, glapp på axeln och synbart trasiga impellrar i turbon (som man som sagt behöver skruva bort lite för att komma åt) Så länge du inte har något av det så är det bara tuta och köra smile

det låter bra det smile

Volvo S80 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang