Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

BoraV6
20 augusti 2006 · 677 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det är hemskt att Vänstern skyller på att det var högern som byggde upp statsskulden.
Klart att högern var tvungen att låna en massa för att rädda den svenska välfärden efter att Socialdemokraterna misskött ekonomin under slutet av 80-talet (man kan inte trycka nya pengar och samtidigt ignorera inflationen...). Efter högerregeringens fall '94 så lånade den nya regeringen ytterligare en halv biljon. Det värsta är att dom senaste åren av högkonjunktur (och S-styre) så har man bara lånat mer och mer, istället för att betala tillbaka på statsskulden...
Man pratar om utgifter hit och dit. Bara räntan på våran statsskuld ligger på över 50 miljarder per år. Om man slår ut statsskulden på alla Sveriges invånare så hamnar skulden på 135 000 per person.

Statens lånebehov i juni blev 1,1 miljarder kronor (d.v.s. ett budgetunderskott).
(enligt Riksgäldskontoret)
Detta borde inte ske i en högkonjunktur, speciellt inte nu när staten gör miljardvinster på det höga bensinpriset...

Nuvarande statsskuld ligger på 1 217 miljarder kronor om någon är intresserad!


Här finns diagram som visar hur den utvecklats under åren.
http://www.rgk.se/

Senast redigerat av BoraV6 (20 augusti 2006)

Phaetoon
20 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

BoraV6 skrev:
Nuvarande statsskuld ligger på 1 217 miljarder kronor om någon är intresserad!


Här finns diagram som visar hur den utvecklats under åren.
http://www.rgk.se/

Det är där jag tagit min information ifrån... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Nallen_sthlm Direktör
20 augusti 2006 · 305 Inlägg

Intressant tråd det här....... Verkar som många kommer rösta på moderaterna här..... själv har jag försökt hänga med lite i politiken utan att lyckats allt för bra tongue Men av min uppfattning så ser jag inte att sossarna lyckats få sverige framåt under hela tiden som dom suttit vid makten.... Dessutom så har göran persson gått ut med att han vill höja skatten med ca 3% och det blir mycket pengar per år....... se bara i sthlm som dom kastade bort 3 miljarder på bil tullar..... helt sjukt att skatte pengarna inte går till bättre ända mål än så...... Moderaterna har kämpat mot sossarna i alla år och jag tänker ge dom en ärlig chans att visa vad dom går för då vi knappast kan få det sämre än hur det ser ut i dag med sjukvård skatter och äldre omsorg.......

Speed limit are only for pussy
Founder
20 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Intressant tråd det här....... Verkar som många kommer rösta på moderaterna här..... själv har jag försökt hänga med lite i politiken utan att lyckats allt för bra tongue Men av min uppfattning så ser jag inte att sossarna lyckats få sverige framåt under hela tiden som dom suttit vid makten.... Dessutom så har göran persson gått ut med att han vill höja skatten med ca 3% och det blir mycket pengar per år....... se bara i sthlm som dom kastade bort 3 miljarder på bil tullar..... helt sjukt att skatte pengarna inte går till bättre ända mål än så...... Moderaterna har kämpat mot sossarna i alla år och jag tänker ge dom en ärlig chans att visa vad dom går för då vi knappast kan få det sämre än hur det ser ut i dag med sjukvård skatter och äldre omsorg.......

Såg siffror på att man kunde anställa 200 sjuksköterskor i 5 år för samma pengar... det sätter lite perspektiv på hur mycket dom la ner på "försöket"...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Nallen_sthlm Direktör
20 augusti 2006 · 305 Inlägg

Founder skrev:

Nallen_sthlm skrev:
Intressant tråd det här....... Verkar som många kommer rösta på moderaterna här..... själv har jag försökt hänga med lite i politiken utan att lyckats allt för bra tongue Men av min uppfattning så ser jag inte att sossarna lyckats få sverige framåt under hela tiden som dom suttit vid makten.... Dessutom så har göran persson gått ut med att han vill höja skatten med ca 3% och det blir mycket pengar per år....... se bara i sthlm som dom kastade bort 3 miljarder på bil tullar..... helt sjukt att skatte pengarna inte går till bättre ända mål än så...... Moderaterna har kämpat mot sossarna i alla år och jag tänker ge dom en ärlig chans att visa vad dom går för då vi knappast kan få det sämre än hur det ser ut i dag med sjukvård skatter och äldre omsorg.......

Såg siffror på att man kunde anställa 200 sjuksköterskor i 5 år för samma pengar... det sätter lite perspektiv på hur mycket dom la ner på "försöket"...

Det som irriterar mig mest är att om man nu vill ha bort trafiken ifrån stan så kunde man ju satt upp plåt skyltar som medelar mellan vilka tider man får köra vart och hur men att kasta bort skatte pengarna på det sätet är sjukt......

Speed limit are only for pussy
Phaetoon
21 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Dom har ju lyckats med att minska trafiken i Sthlm. Så lite nytta har det väl ändå varit.
Lite synd att dom dragit ner i vägunderhållet i övriga Sverige för att finansiera försöket i Sthlm.

Iaf. Nu när dom ändå byggt upp skiten så kan man väl lika gärna ha det kvar?
Tycker förvisso att dom valt ett konstigt system. Bättre att göra som i London där man debiterar bilägare beroende på hur långt man kört i city.


Tänk om dom kunde lagt dom 3 miljarderna på att underlättat för folk att konvertera sina bensinbilar till etanolbilar? Då hade ju miljön i hela Sverige blivit bättre, right?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Founder
21 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Dom flesta Svenskar är ruskigt lata och fast låsta där dom bor, helst ska man tjäna grymt, ha krypavstånd till jobbet, aldrig behöva jobba över, få ledigt när man vill och hur ofta man vill, 5 veckors semester om inte mer och i bästa fall tjänstebil... Det bästa vore om man går ner på 35 timmars arbetsvecka med samma lön... Sedan att behöva flytta till en annan stad för att få jobb, det är nära inpå otänkbart...

I asien jobbar man standard 60 timmar i veckan, oftast 12 timmar per dag i 5 dagar eller ibland 8 timmar i 6 dagar, sällan man är ledig på lördagar. Övertid ifrågasätts sällan... Månadslönen är ungefär den samma som vi har...

Skatten är dock ca 10-15% dvs halva mot Sverige. Samma sak för företagen...

Och så frågar man sig i Sverige varför företag flyttar utomlands? Jag tror att svaret finns här ovan wink

Senast redigerat av Founder (21 augusti 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
MiaHuskeyHills
21 augusti 2006 · 32 Inlägg

På M (som i M-paket hi hi hi)!

Have it!
carpan
21 augusti 2006 · 120 Inlägg

Röstar blått... M

R_Weber
21 augusti 2006 ·

Founder skrev:
I asien jobbar man standard 60 timmar i veckan, oftast 12 timmar per dag i 5 dagar eller ibland 8 timmar i 6 dagar, sällan man är ledig på lördagar. Övertid ifrågasätts sällan... Månadslönen är ungefär den samma som vi har...

Skatten är dock ca 10-15% dvs halva mot Sverige. Samma sak för företagen...

Och så frågar man sig i Sverige varför företag flyttar utomlands? Jag tror att svaret finns här ovan wink

Det beror snarare på att arbetarna i dessa länder inte har något val eftersom dem blir avskedade om dem inte kan jobba jämt och ständigt. Dessutom är lönerna bra mycket lägre än i Sverige och västvärlden.
Med andra ord: Den ultimata situationen för multinationella företag med ständig vinsttörst...
Detta är globaliseringens mörka baksida.

Det har även varit så här i Sverige, men det förbättrades i början av 1900-talet tack vare att det bildades fackföreningar som stod på sig. Samtidigt bildades ett parti vid namn Allmänna valmansförbundet som ville förhindra denna förbättring, det partiet heter numera Moderaterna...

dusty Living in the fastlane
21 augusti 2006 · 2 616 Inlägg

det får bli Nya moderaterna gillar deras åsikter

Toresson
21 augusti 2006 · 38 Inlägg

sossarna så klart..
det är ett riktigt arbetarparti,
Och är inte ett parti som låtsas vara nåt annat än vad dom är som tillexempel "NYA MODERATERNA"  som lockar röster genom att låtsas vara ett arbetarparti, jo dom e ju för arbete till sämre löner och villkor, det skapar säkert fler jobb genom att det blir lättar att sparka sina personal.

Senast redigerat av Toresson (21 augusti 2006)

A_nders
21 augusti 2006 · 259 Inlägg

Det blir blått för mig med, Moderaterna

BMW 530 Xd (2007)
Audi S6-R "M5 for breakfast" (1995)
onej84
21 augusti 2006 · 1 854 Inlägg

Inte alls insatt men det blir nog S..

Germax
21 augusti 2006 · 12 086 Inlägg

Är förvånad över alla högeranhängare, skål för det!

BoraV6
21 augusti 2006 · 677 Inlägg

Hm, undrar om opinonsundersökningarna har rätt för en gångs skull!?

Trodde hur som helst det skulle bli mer av en debatt här. Men det verkar mest vara samma åsikter och dom som inte tycker samma yttrar sig inte. Lite trist. Man får alltid ny syn på saker och ting av debatter, om man inte är helt insnöad förstås.

Toresson
21 augusti 2006 · 38 Inlägg

alliansen vill ju sänka skatterna och slopa arbetsgivaravgiften och.
skatterna betalar sjukvården mm.
arbetsgivaravgift går bland annat till våran pension det berör oss alla här inne dom flesta här inne lär bli gamla en dag. och dom vill försvaga fackets inflytande och med ett svagare fack får arbetaren sämre vilkor och bland annat sämre lön och försämrade arbetstider. det kanske rent av blir som i usa där dom som inte har högt uppsatta och/eller välbetalda jobb får ta sig 2 st arbeten för att ens ha råd med hyra och matt på bordet. det låter ju underbart. dom vill även sänka bensinskatten som inte alla vet kommer trafikförsäkringen att fördubblas det låter ju också jätte bra eftersom att trafikförsäkring då ska täcka allt det som skatten på bensinskatten idag täcker.

RÖSTA RÄTT RÖSTA RÖTT!!

Senast redigerat av Toresson (21 augusti 2006)

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
21 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

Toresson skrev:
sossarna så klart..
det är ett riktigt arbetarparti,
Och är inte ett parti som låtsas vara nåt annat än vad dom är som tillexempel "NYA MODERATERNA"  som lockar röster genom att låtsas vara ett arbetarparti, jo dom e ju för arbete till sämre löner och villkor, det skapar säkert fler jobb genom att det blir lättar att sparka sina personal.

lättare att sparka sin personal? är det något fel med det? tycker det verkar mycket vettigt, varför ska man jobba kvar om man inte sköter sig pga en lag? eller om man suger på det man gör? borde inte rätt man vara på rätt plats och vara en tillgång för företaget? kan lova dig att du inte blir sparkad om du sköter dig och är en tillgång...

sen vet jag att mamma lediga, sjukskrivna mm. inte bör bli sparkade med en gång.. men det är bara en bieffekt och i det stora hela gör det mer nytta än skada anser jag.

Moderaterna tror jag att det blir, blått iaf. så trött på sossarna och deras bihang(vänstern och miljöpartiet)

man lever bara en gång så lev väl!
Turbo_Erik
21 augusti 2006 · 526 Inlägg

Sossarna... Dels för att hindra Moderaterna att ta makten och dels för att jag jobbar och bor i ett hyreshus. Och inte drar nytta av deras förslag om sänkt fastighetsskatt.. men det förslaget blev ju mer pinsamt än uppskattat smile...

Phaetoon
21 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Om det vore lättare att sparka personer så kanske det äntligen är kompetensen för ett jobb som gör att man får stanna på ett jobb? Som det är nu så diskrimineras alla unga med ny fräsch kompetens bara för att dom inte jobbat tillräckligt länge på ett företag. Den delen av LAS borde skrotas. Med rätt personal på rätt plats så kan företagen expandera och anställa mer personal, vilket leder till mer skatteintäkter och färre arbetslösa, vilket i sin tur leder till att dom svaga i samhället får det bättre...
Dessutom så ger den delen av LAS en falsk säkerhet. Många personer sjukskriver sig från sitt jobb för att dom är så trötta på det som dom håller på med. Men dom vet också att om dom säger upp sig, vilket dom ofta vill göra, så har dom ingen som helst anställningstrygghet sen på sitt nya jobb. Om dom nu ens får ett nytt jobb. Inte undra på att så många i Sverige är sjukskrivna...

Tycker att vi borde göra som Danmark. Där har dom halverat arbetslösheten. Det är visserligen väldigt lätt att få sparken, men också betydligt lättare att få ett nytt jobb. Det är det landet i världen där folk oftast själva säger upp sig själva och byter jobb flest gånger i sin karriär. Det har fått arbetsgivarna att börja ta hand om sin personal. Att lära upp en ny person på ett jobb är inte gratis, så därför har klimatet på arbetsplatserna blivit mycket bättre. Man värnar om sina anställda på ett helt annat sätt nu.

I Danmark så får man en låg a-kassa i ett år, efter det så får man klara sig på andra bidrag. Men då har man redan hittat ett nytt jobb typ. Staten står bara för en grundförsäkring, så vill man kunna leva gott på sin a-kassa så får man skaffa sig en privat försäkring. Men det är inte speciellt många som gjort det. Det är bättre att använda dom pengarna till annat, eftersom det är relativt enkelt att skaffa ett nytt jobb. Jag har ganska så många vänner som flyttat till Danmark för att skaffa jobb.

Hellre en anställning utan än anställningstrygghet än arbetslös med en stenhård arbetsrätt.
Vad hjälper den anställningstryggheten om jag ändå inte får en anställning? Rätten till arbete betyder mer än arbetsrätten för mig. Hellre en fot inne på arbetsmarknaden, än två fötter utanför och bidragsberoende.

Problemet med vänsterns syn på företag är att dom tror att alla arbetsgivare är onda.
Dom ser inte att arbetsgivare också är människor.

Alliansen vill verkligen inte avskaffa arbetsgivaravgifterna.
Men varför ska ett företag bestraffas med extra avgifter när man anställer någon?
Varje anställd blir ju en ren vinst för staten ändå? I dom flesta andra industriländer har man ungefär hälften så stora arbetsgivaravgifter...

Det som Alliansen vill är att företag ska få slippa avgifterna om dom anställer någon långtidsarbetslös. Allt för att bryta bidragsberoendet som lätt uppkommer om man lever för länge på bidrag. Efter ett tag så vänjer man sig att leva på existensminimum...

Tycker att alla som tänker rösta på M bara för att dom är trötta på S ska tänka om.
M och S är bland dom mer lika partierna när det gäller företagsamhet, centralisering och liknande. Tycker att man ska snegla lite på dom liberalare partierna. Mer makt åt människan.
Dessutom behövs det en motpol till M inom Alliansen.
Nu är jag ju inte direkt objektiv, men men... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang