Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

Founder
20 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Hur tänker ni rösta och varför? o helst seriösa anledningar till just varför det partiet får din röst, inget för att dom andra är skit m.m. konkreta anledningar smile

Tanken är att det inte ska bli nån smutskastningstråd med att dom vill det o det o därför är dom inget att ha utan snarare anledningar som kanske kan få osäkra väljare att tänka, det där tycker jag oxå är bra, dom ska jag rösta på...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Germax
20 augusti 2006 · 12 086 Inlägg

Jag ska röstar blått (troligen M), sympatiserar helt enkelt med deras politik. Dessutom är jag urless på sossarnas sätt att hantera Sverige.

MeloveGolf Vw trimmare
20 augusti 2006 · 2 995 Inlägg

JapMax skrev:
Jag ska röstar blått (troligen M), sympatiserar helt enkelt med deras politik. Dessutom är jag urless på sossarnas sätt att hantera Sverige.

Jag röstar på m!....trött på sossarna? bara dom senasste 50 åren smile

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Martin 9-3 Fisketokig
20 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

Finns bara Moderaterna att röst på för mig...

Det ska löna sig att jobba och svida som fan att gå på bidrag.

Trött på sveriges inställning att A-kassa är en anställningsform hmm

Bättre lönsamhet för småföretagarna.

Jag fattar inte varför sossarna är så pass poppis endå som det ser ut nu...
Måste vara de som ligger hemma på soffan och drar in 80% av lönen eller tröga typer som håller sig till traditioner...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
940R
20 augusti 2006 · 1 567 Inlägg

SD som vanligt..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
MORT
20 augusti 2006 · 137 Inlägg

Inte bestämt mig ännu.

"Shackle-razzle-futzal-craz"
BoraV6
20 augusti 2006 · 677 Inlägg

Bra tråd!

Blir Moderaterna.

Dock vill jag inte ha ren högerpolitik i Sverige. Vill inte va lilla USA, klassamhälle!
Men Moderaterna kör ju sossepolitik så det kan nog funka.

Är dock emot att de som inte kan jobba ska få det svårt. Alla har inte valt att sitta hemma!
Har för mycket erfarenhet av det för att kunna gå oberörd i den frågan.

Maizer
20 augusti 2006 ·

BoraV6 skrev:
Bra tråd!

Blir Moderaterna.

Dock vill jag inte ha ren högerpolitik i Sverige. Vill inte va lilla USA, klassamhälle!
Men Moderaterna kör ju sossepolitik så det kan nog funka.

Är dock emot att de som inte kan jobba ska få det svårt. Alla har inte valt att sitta hemma!
Har för mycket erfarenhet av det för att kunna gå oberörd i den frågan.

Exakt sådär tänker jag. Dock skulle jag rösta på FP.

Phaetoon
20 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Jag tänker rösta grönt. Fast på Alliansens sida. Dvs Centerpartiet.
Det enda partiet med en hållbar miljöpolitik som inte samtidigt dödar Sverige.
Sen så är C det enda partiet som satsar på småföretagande, iaf enligt mig.

För att inte tala om att dom vill förbättra vägarna här i landet. Det tycks inget av vänsterpartierna vilja göra...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
FireTraXX DFFL
20 augusti 2006 · 9 020 Inlägg

940R skrev:
SD som vanligt..

*raderat*

Jag kommer förmodligen inte rösta eftersom jag är kass på politik, men får väl läsa upp mig lite innan valet. vill inte ha kvar persson ialalfall.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
BoraV6
20 augusti 2006 · 677 Inlägg

FireTraXX skrev:

940R skrev:
SD som vanligt..

Pinamt...



Jag kommer förmodligen inte rösta eftersom jag är kass på politik, men får väl läsa upp mig lite innan valet. vill inte ha kvar persson ialalfall.

Klart du måste rösta! Hellre blankt än inte alls!

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
20 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

FireTraXX skrev:

940R skrev:
SD som vanligt..

*raderat*


Jag kommer förmodligen inte rösta eftersom jag är kass på politik, men får väl läsa upp mig lite innan valet. vill inte ha kvar persson ialalfall.

Nödvändigt att kommentera vad folk röstar på??

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Founder
20 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Själv kommer jag nog att rösta på KD, tycker att dom håller en bra resonabel politik utan överdrivna drömmar som mål. Har varit moderat större delen av mitt liv, men måste även erkänna att miljöpartiets förslag om att slopa registreringsavgiften för att besiktiga om bilen som etanol bil är riktigt bra! det skulle minsa etanol konverteringskostnaden med ca 3-5000 kr...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Nknn
20 augusti 2006 ·

Vet inte hur jag ska rösta ännu, bara att jag ska rösta. är 18 år så det blir första gången. Men man är ju lite kluven, alltså om man läser alla debattartiklar som skrivs så låter ju allt för jävla bra alltså, men det gäller ju o veta vad som funkar i verkligeheten.

Jag har funderat på moderaterna, men har vänt mig lite igen efter jag läste nåns inlägg på ett annat forum. Typ att det inte är dem arbetslösas och sjuksrivnas fel att det är lite med jobb, utan marknadens fel. Och att det är dem som kmr få bekosta den sänkta arbetsgivaravgiften. Sen så har man ju nyss gått ut skolan, och måste plugga vidare för att komplettaera utbildningen, så man är ju itne så erfaren inom arbetslivet. Därför är man lite rädd för att rösta på förändring också.

kung1
20 augusti 2006 · 180 Inlägg

inte alls.. hajjar inget om politik.. litar på er andra som röstar.

br3mpa Silentbob
20 augusti 2006 · 43 Inlägg

moderaterna så klart....

~ Rör min bil och jag stryper din hund ~
Founder
20 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

N0kan skrev:
Vet inte hur jag ska rösta ännu, bara att jag ska rösta. är 18 år så det blir första gången. Men man är ju lite kluven, alltså om man läser alla debattartiklar som skrivs så låter ju allt för jävla bra alltså, men det gäller ju o veta vad som funkar i verkligeheten.

Jag har funderat på moderaterna, men har vänt mig lite igen efter jag läste nåns inlägg på ett annat forum. Typ att det inte är dem arbetslösas och sjuksrivnas fel att det är lite med jobb, utan marknadens fel. Och att det är dem som kmr få bekosta den sänkta arbetsgivaravgiften. Sen så har man ju nyss gått ut skolan, och måste plugga vidare för att komplettaera utbildningen, så man är ju itne så erfaren inom arbetslivet. Därför är man lite rädd för att rösta på förändring också.

Tänk lite så här: allt som finns i sverige som "staten" betalar finansieras med ett sätt: skatt.

Tex statligt anställda eller kommunalt anställda, deras löner betalas av människor som inte har statliga jobb via den skatt dom betalar. Alltså en kommunalt anställd människa för inte in några nya pengar i systemet, dom bara cirkulerar. Med andra ord, desto fler som inte jobbar kommunalt desto mer "nya" pengar kommer in i systemet och desto "rikare" blir staten. Det dom i höger delen av politiken vill göra är att göra sig av med alla statliga bolag och göra dom privata, på det viset kan dom föra in nya pengar i systemet snarare än att staten ska behöva betala ut löner som dom i sin tur till viss del får tillbaka genom skatten som de anställda betalar...

Detta är nykeln i hela landets ekonomi, skulle alla vara statligt eller kommunalt anställda skulle inga nya pengar föras in i systemet och landet skulle kollapsa.

Sedan måste det löna sig att arbeta, ett bra exempel är att jämföra vårat grannland Finland som har i princip samma förutsättningar som Sverige. Dom har en max skatt på 23% alltså ingen som tjänar mer än medel betalar mer än 23% jämfört med Sveriges 33%. Finland har dessutom en total max skatt på 35%, alltså ingen oavsett hur mycket dom tjänar betalar mer än 35%.

Med andra ord lönar det sig för människor att läsa i Finland så att dom kan tjäna mer. I Sverige däremot ökar skatten desto mer man tjänar, så i slutändan lönar det sig inte att läsa och dra på sig tonvis med skulder för att i framtiden tjäna mer pengar. Därför försvinner en stor mängd av våra högutbildade människor bort ifrån Sverige...

I finland kostar det ca 5000 kr i skatt per år att äga en medel stor villa, i Sverige är den siffran 5-8 gånger högre beroende på vart villan ligger. Detta är lite sjukt för att den mängden skatt du betalar på ditt hus i Sverige beror på vad grannen fick sålt sitt hus för och det bestämmer värdet på ditt hus. I finland beräknas skatten på villorna utefter storlek och placering, inte på vad grannes hus är värt.

Jag är själv student och kan säga att skolsystemet rent ekonomiskt, inte minst CSN är bland det mest idiotiska system som finns. Man får inga som helst pengar under sommar eller vintern, verkligen lätt att överleva då? smile Man måste söka sina pengar varje halvår vilket skapar en enormt arbete rent administrativt för CSN vilket visar sig varje år, tonvis med elever får pengarna väldigt för sent och deras studier blir lidande. Sen kan man fråga sig vem som har råd att överleva på 6500:-/månad med dagens kostnader. CSN's lån och bidrag borde anpassas efter vad det faktiskt kostar att leva. Första månadens summa räckte inte ens till mina skolböcker som kostade närmare 8500:- smile

Nu finns det tonvis med grejer man kan rabbla upp här... Tänk på vad som är viktigt för just dig, vad är det du behöver och vad gynnar dig och så röstar du därefter.

Men lita inte på vad politiker säger utan gå in och se efter själv. En sak som jag tycker är väldigt intressant är Sveriges statsskuld som ingen nämner något om, faktum är att Sverige om några år ligger väldigt illa till om regeringen som sitter idag fortsätter låna lika mycket pengar som dom gjort under dom senaste 10 åren... www.rgk.se är en bra sida som visar precis vad sveriges statsskuld ligger på...

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Phaetoon
20 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Det är hemskt att Vänstern skyller på att det var högern som byggde upp statsskulden.
Klart att högern var tvungen att låna en massa för att rädda den svenska välfärden efter att Socialdemokraterna misskött ekonomin under slutet av 80-talet (man kan inte trycka nya pengar och samtidigt ignorera inflationen...). Efter högerregeringens fall '94 så lånade den nya regeringen ytterligare en halv biljon. Det värsta är att dom senaste åren av högkonjunktur (och S-styre) så har man bara lånat mer och mer, istället för att betala tillbaka på statsskulden...
Man pratar om utgifter hit och dit. Bara räntan på våran statsskuld ligger på över 50 miljarder per år. Om man slår ut statsskulden på alla Sveriges invånare så hamnar skulden på 135 000 per person.

Statens lånebehov i juni blev 1,1 miljarder kronor (d.v.s. ett budgetunderskott).
(enligt Riksgäldskontoret)
Detta borde inte ske i en högkonjunktur, speciellt inte nu när staten gör miljardvinster på det höga bensinpriset...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MrMonsterZ SmartRepair.se
20 augusti 2006 · 130 Inlägg

Det är ju sjukt att våran välfärd är så pass belånad som den är...
Fri sjukvård m.m... Men sen ska det dras in på personal i dem yrkena istället...

Nä, jag säger som Vodafone... ALLT RÖTT BLIR BLÅTT!!!! big_smile

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang