Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

jonesono Personal- och beteendevetare
22 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

BoraV6 skrev:

jonesono skrev:
Tack och lov för att garaget.org inte är något vidare representativ källa á la Temo, Sifo osv. Säkerligen är bortåt 95 % som skrivit i denna tråden män, samma siffra när det gäller åldern på de som skriver här (ungefär mellan 18-25 år) och även i stort befolkas garaget.org mest av män i dessa åldrar. Det är väldigt tydligt att män i dessa åldrar "dras" åt höger i större utsträckning än andra kategorier människor. Någon tidning (kommer tyvärr ej ihåg vilken, men har läst och hört det på radio) gjorde en undersökning om vilka sd:s anhängare är och merparten var yngre män (som inte vet bättre skulle jag vilja lägga till där). Känner att jag har en HEL del att göra och skriva här i tråden innan fler lockas in i detta giriga blåa fördärv men tid finnes inte just nu... så jag återkommer (innan valet iaf)! smile

Så bara för att man röstar lite åt höger så är man nazist?
Då är alltså du kommunist då eller?
.

Nej för tusan, det var verkligen inte så jag menade! Jag skulle ha gjort en styckeindelning i texten inser jag nu. Jag menade att män i åldern 18-25 år väldigt gärna röstar åt höger.. det innefattar  centern, fp, kd, m osv och rakt höger ut (även till främlingsfientliga partier). Så röstar du på moderaterna eller något sånt är du verkligen inte rasist eller nazist, lika lite som jag skulle vara kommunist om jag röstade på mp, s eller v (v med viss tveksamhet ibland iaf).

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Linuz
22 augusti 2006 · 21 Inlägg

Jag lägger min röst på Sd.

Senast redigerat av Linuz (22 augusti 2006)

Hellre en spark på vinden än en på pungen.
peternb84
23 augusti 2006 · 199 Inlägg

Founder skrev:

Fimpha skrev:
Jag är inte alls insatt, så det blir antagligen en blank röst. Om inte jag röstar på Piratpartiet smile
Kanske väljer Sossarna, men aldrig Moderaterna. Hatar deras förslag att man ska behöva betala sina sjukhusbesök själv. Varför ska folk med mindre pengar få sämre vård? USCH nej aldrig... Hoppas starkt på att dom inte vinner...

Och du menar att du inte redan nu betalar för dina sjukhusbesök genom skatt? skillnaden är ju den att du betalar för det du använder o inte det som alla andra använder...

Varför ska jag som tex aldrig åker buss eller tåg betala skatt så att andra kan få åka billigare?

Varför ska jag som tex betalar för min privata sjukvård behöva betala mer skatt så andra får billigare sjukvård?

Varför ska man betala för sådant man aldrig använder?

Föreställ dig detta, du och din familj är ute och åker bil och är med i en trafikolycka. Alla i din familj skadas men ni får inte läkarvård för att du har inte de 100.00-tals kronor det kostar att vårda dig.
Om du inte tror det kan överstiga sådana summor att få läkarvård, kan du fundera på vad det kostar vid exempelvis en dykolycka utomlands som kräver tryckkammare och kanske specialtransport med flyg hem från västindien?

Kanske extremt fall men det är anledningen till att jag vill betala skatt för att få sjukvård trots att jag var på sjukhus för 2½ år sen sist.

Röstar varken S, V eller MP för den delen, det blir alliansen någonstans. Annars hade nog S varit okej om de hade vägrat samarbetat med V och MP.

Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

peternb84 skrev:

Founder skrev:

Fimpha skrev:
Jag är inte alls insatt, så det blir antagligen en blank röst. Om inte jag röstar på Piratpartiet smile
Kanske väljer Sossarna, men aldrig Moderaterna. Hatar deras förslag att man ska behöva betala sina sjukhusbesök själv. Varför ska folk med mindre pengar få sämre vård? USCH nej aldrig... Hoppas starkt på att dom inte vinner...

Och du menar att du inte redan nu betalar för dina sjukhusbesök genom skatt? skillnaden är ju den att du betalar för det du använder o inte det som alla andra använder...

Varför ska jag som tex aldrig åker buss eller tåg betala skatt så att andra kan få åka billigare?

Varför ska jag som tex betalar för min privata sjukvård behöva betala mer skatt så andra får billigare sjukvård?

Varför ska man betala för sådant man aldrig använder?

Föreställ dig detta, du och din familj är ute och åker bil och är med i en trafikolycka. Alla i din familj skadas men ni får inte läkarvård för att du har inte de 100.00-tals kronor det kostar att vårda dig.
Om du inte tror det kan överstiga sådana summor att få läkarvård, kan du fundera på vad det kostar vid exempelvis en dykolycka utomlands som kräver tryckkammare och kanske specialtransport med flyg hem från västindien?

Kanske extremt fall men det är anledningen till att jag vill betala skatt för att få sjukvård trots att jag var på sjukhus för 2½ år sen sist.

Röstar varken S, V eller MP för den delen, det blir alliansen någonstans. Annars hade nog S varit okej om de hade vägrat samarbetat med V och MP.

Jag både tror och vet att det kan överstiga sådana summor, en kompis föräldrar fick sälja sitt hus när grabben körde av vägen när bilen va trimmad och han va berusad, försäkringarna vägrade täcka kostnaderna, inte heller då hjälpte det att dom betalat skatt för sjukvården i alla dessa år... så tro mig jag vet vad det kan kosta...

Poängen ju självklart att man ersätter skatten med någon form av försäkring för att minska utgifterna rent administrativt för staten och på så sätt minskar skatten som man betalar... detta skapar även nya jobb som inte är offentliga utan privata jobb som genererar nya pengar till staten...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Phaetoon
23 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Toresson skrev:
men förklara för mig om du vet varför det ska bli lättare att sparka personal som är under 25 år
jobbar en under 25 år sämre än en som e 26.
26 åringen kan va kass på d han gör också förslaget gälller ju bara upp till 25.
det är enligt mig bara ett sätt att försöka krossa facket

Jag tycker visserligen att det ska gälla alla. Dagens system diskriminerar ju unga genom principen sist in, först ut. Dom som är yngst och jobbat kortast tid på ett jobb sparkas först av alla. Om man tar bort den ¤%¤## regeln och låta kompetensen avgöra vem som ska bli sparkad så skulle Sverige bli avsevärt mycket bättre. Sen att ungdomsavtalen bara gäller ungdomar beror på att det ungefär 200 000 ungdomar som är arbetslösa. Det här är ett sätt att ge dom en konkurrensfördel så att dom kan få in en fot på arbetsmarknaden. Rätten till ett arbete står över arbetsrätten i det här fallet. Sen att det diskriminerar äldre, det kan jag hålla med om. Men ungdomar har länge blivit diskriminerade på arbetsmarknaden pga LAS, så att ge ungdomar den här fördelen tycker jag inte är fel.

Som jag skrev i ett inlägg ovan så är vänsterns beskrivning av en arbetsgivare fel. Arbetsgivare är inte per automatik onda, sadistiska och giriga.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Phaetoon skrev:

Toresson skrev:
men förklara för mig om du vet varför det ska bli lättare att sparka personal som är under 25 år
jobbar en under 25 år sämre än en som e 26.
26 åringen kan va kass på d han gör också förslaget gälller ju bara upp till 25.
det är enligt mig bara ett sätt att försöka krossa facket

Jag tycker visserligen att det ska gälla alla. Dagens system diskriminerar ju unga genom principen sist in, först ut. Dom som är yngst och jobbat kortast tid på ett jobb sparkas först av alla. Om man tar bort den ¤%¤## regeln och låta kompetensen avgöra vem som ska bli sparkad så skulle Sverige bli avsevärt mycket bättre. Sen att ungdomsavtalen bara gäller ungdomar beror på att det ungefär 200 000 ungdomar som är arbetslösa. Det här är ett sätt att ge dom en konkurrensfördel så att dom kan få in en fot på arbetsmarknaden. Rätten till ett arbete står över arbetsrätten i det här fallet. Sen att det diskriminerar äldre, det kan jag hålla med om. Men ungdomar har länge blivit diskriminerade på arbetsmarknaden pga LAS, så att ge ungdomar den här fördelen tycker jag inte är fel.

Som jag skrev i ett inlägg ovan så är vänsterns beskrivning av en arbetsgivare fel. Arbetsgivare är inte per automatik onda, sadistiska och giriga.

Jag håller med dig  men jag tycker att vem som får jobb ska styras av kompetens, inte av ålder... Då kan en äldre även vara bättre än en yngre. I min bransh är det så att den slutar utbilda sig eller faller in i sina "gamla vanor" är den som förr eller senare kommer att märka att man inte längre är kompetent och då blir utan jobb. Man måste idagen samhälla följa med i utvecklingen och konstant vidareutbilda sig efter de förutsättningar som råder, detta gäller alla yrken. På så vis kan även en äldre vara lika kompetent och dessutom ha erfarenhet i ryggen vid sökning av ett jobb där även yngre söker... Livet är ett enda stort lärande, tyvärr är det väldigt många som glömt av detta...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Phaetoon
23 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Founder skrev:
Jag håller med dig  men jag tycker att vem som får jobb ska styras av kompetens, inte av ålder... Då kan en äldre även vara bättre än en yngre. I min bransh är det så att den slutar utbilda sig eller faller in i sina "gamla vanor" är den som förr eller senare kommer att märka att man inte längre är kompetent och då blir utan jobb. Man måste idagen samhälla följa med i utvecklingen och konstant vidareutbilda sig efter de förutsättningar som råder, detta gäller alla yrken. På så vis kan även en äldre vara lika kompetent och dessutom ha erfarenhet i ryggen vid sökning av ett jobb där även yngre söker... Livet är ett enda stort lärande, tyvärr är det väldigt många som glömt av detta...

Det håller jag också med om. Skulle helst vilja närma mig den danska modellen. Där har dom ju minskat arbetslösheten till en nivå som ligger på hälften av vad den svenska gör. Fler jobbar, färre går på bidrag, vilket leder till att dom få som behöver bidrag får det bättre.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Phaetoon skrev:

Founder skrev:
Jag håller med dig  men jag tycker att vem som får jobb ska styras av kompetens, inte av ålder... Då kan en äldre även vara bättre än en yngre. I min bransh är det så att den slutar utbilda sig eller faller in i sina "gamla vanor" är den som förr eller senare kommer att märka att man inte längre är kompetent och då blir utan jobb. Man måste idagen samhälla följa med i utvecklingen och konstant vidareutbilda sig efter de förutsättningar som råder, detta gäller alla yrken. På så vis kan även en äldre vara lika kompetent och dessutom ha erfarenhet i ryggen vid sökning av ett jobb där även yngre söker... Livet är ett enda stort lärande, tyvärr är det väldigt många som glömt av detta...

Det håller jag också med om. Skulle helst vilja närma mig den danska modellen. Där har dom ju minskat arbetslösheten till en nivå som ligger på hälften av vad den svenska gör. Fler jobbar, färre går på bidrag, vilket leder till att dom få som behöver bidrag får det bättre.

Oj det va inte dåligt... vet du hur dom har gått tillväga? Såg ett program om irland som har en arbetslöshet på ca 1% och detta hade dom uppnått genom att extremt sänka skatter och utgifterna för industrier och företag. Tonvis med företag hade flyttat till landet inom loppet av några år och efter det har det mer eller mindre varit frid o fröjd...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
MrMonsterZ SmartRepair.se
23 augusti 2006 · 130 Inlägg

all den här sk*ten om att rika skulle få bättre vård än dom lägre avlönade...
Vet ni om ordet "spara" om du skulle lägga undan 33% själv på ett konto som du kan använda vid ev. sjukhusbesök m.m så betalar du ju för den vård du använder istället så ska man sitta och betala skatt som andra samhällsparasiter ska ta del av istället...

Nä, nu har svensson blivit så bekväm i situationen, så det skulle ju vara för jobbigt att börja planera ett sparande till ev. sjukdom med...

Jag skiter fullständigt i om det blir ett klassamhälle då du f*n kan bli vad du vill om du bara anstränger dig tillräckligt...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
Slovenian
23 augusti 2006 · 482 Inlägg

MrMonsterZ skrev:
Jag skiter fullständigt i om det blir ett klassamhälle då du f*n kan bli vad du vill om du bara anstränger dig tillräckligt...

Nepp det kan du inte. För att "bli ngt" behöver du kontakter som kan hjälpa dig lite på vägen då de nämner dig lite här och var. Så nej, du kan inte bli vad du vill, inte utan kontakter.

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
MrMonsterZ SmartRepair.se
23 augusti 2006 · 130 Inlägg

Slovenian skrev:

MrMonsterZ skrev:
Jag skiter fullständigt i om det blir ett klassamhälle då du f*n kan bli vad du vill om du bara anstränger dig tillräckligt...

Nepp det kan du inte. För att "bli ngt" behöver du kontakter som kan hjälpa dig lite på vägen då de nämner dig lite här och var. Så nej, du kan inte bli vad du vill, inte utan kontakter.

Och vem kan skapa dom kontakterna då...!?

Jo... en själv!

Vill du bli nått bli det då... Sitt inte hemma och tyck synd om dig själv...
Då kommer du absolut ingenstans...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

MrMonsterZ skrev:

Slovenian skrev:

MrMonsterZ skrev:
Jag skiter fullständigt i om det blir ett klassamhälle då du f*n kan bli vad du vill om du bara anstränger dig tillräckligt...

Nepp det kan du inte. För att "bli ngt" behöver du kontakter som kan hjälpa dig lite på vägen då de nämner dig lite här och var. Så nej, du kan inte bli vad du vill, inte utan kontakter.

Och vem kan skapa dom kontakterna då...!?

Jo... en själv!

Vill du bli nått bli det då... Sitt inte hemma och tyck synd om dig själv...
Då kommer du absolut ingenstans...

Jag håller fullständigt med dig, samhället idag är så väl utvecklat så vem som helst kan bli vad man vill i stort sett om man bara satsar mcyket själv på det. Själv har jag snart förverkligat min mitt drömyrke och det är fan inte tack vare någon annan som det har hänt.

Det finns ingen som bara "har" kontakter, man skapar dom själv...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Izual
23 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

* Rensat tråden från totalt onödiga inlägg och trams*

Här diskuteras det, inga personangrepp ang vad man vill rösta på.

abe-gbg
23 augusti 2006 · 83 Inlägg

Jag kommer att rösta Blått, exakt parti är inte avgjort än men de blir nog FP eller KD. spelar inte större roll iom att dom alla ingår samma allians...
Den fackliga debatten hållar jag mig utanför pga att det inte existerar något fack i mina arbetskretsar (scenbyggare och ljus tekniker).
Jag tycker att den danska modellen som många här har diskuterat verkar vara bra, att arbeta är ingen ren rättighet utan även en skyldighet att visa att man är värd jobbet.
och med den danska modellen så blir folk mer peppade att jobba...

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

abe-gbg skrev:
Jag kommer att rösta Blått, exakt parti är inte avgjort än men de blir nog FP eller KD. spelar inte större roll iom att dom alla ingår samma allians...
Den fackliga debatten hållar jag mig utanför pga att det inte existerar något fack i mina arbetskretsar (scenbyggare och ljus tekniker).
Jag tycker att den danska modellen som många här har diskuterat verkar vara bra, att arbeta är ingen ren rättighet utan även en skyldighet att visa att man är värd jobbet.
och med den danska modellen så blir folk mer peppade att jobba...

Har du någon mer info på hur den danska modellen är, jag har inte hört talas om den tidigare, vore intressant att veta mer...

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
GrebyAxel
23 augusti 2006 · 524 Inlägg

Röstar på C, Tycker inte om alla bidrag som alla kan få. Lata jävlar som bara söker sånt istället för att jobba. De e en jävla skillnad om man inte kan jobba men kan man så ska man,,

precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

GrebyAxel skrev:
Röstar på C, Tycker inte om alla bidrag som alla kan få. Lata jävlar som bara söker sånt istället för att jobba. De e en jävla skillnad om man inte kan jobba men kan man så ska man,,

helt rätt

Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Lyssnade på Alliansens valmanifest och jag måste säga att som bil intresserad gillade jag speciellt att man får ett engångsbidrag på 10'000 kr om man köper en miljöbil, vore kanon om det även innefattar ombyggnation till miljöbil...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
jonesono Personal- och beteendevetare
23 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

MrMonsterZ skrev:
all den här sk*ten om att rika skulle få bättre vård än dom lägre avlönade...
Vet ni om ordet "spara" om du skulle lägga undan 33% själv på ett konto som du kan använda vid ev. sjukhusbesök m.m så betalar du ju för den vård du använder istället så ska man sitta och betala skatt som andra samhällsparasiter ska ta del av istället...

Nä, nu har svensson blivit så bekväm i situationen, så det skulle ju vara för jobbigt att börja planera ett sparande till ev. sjukdom med...

Jag skiter fullständigt i om det blir ett klassamhälle då du f*n kan bli vad du vill om du bara anstränger dig tillräckligt...

Jättebra inlägg du.. förneka klassamhället, då finns det väl inte?! Eller?
Jisses, har du glömt att de som har det dåligt ställt kanske inte gärna kan spara pengar pga att de måste använda sina pengar för att kunna överleva på existensminimum!!??
Visst är det hemskt att betala skatt när man kan göra fler hemlösa och få fler att bli avvikande och hamna utanför samhället... det som inte syns, det finns inte... nej, men seriöst lägg ner!
Och nej, det går inte alls att bli vad du vill om man bara anstränger sig! Har du en inte allt för lyckad ekonomi har det sån frukansvärt stor påverkan på ditt sociala liv, leverne, kontakter (ja jag kan mala på) att du blir begränsad. Det kan och har troligen även påverkan på hur du mår och uppfattar dig själv vilket kanske gör att inte alla är så värst motiverade att satsa allt man har på något de vet inte är ouppnåeligt. Det trodde jag skulle säga sig själv.. men för alla är inte alltid kontakterna kopplade på rätt sätt.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

MrMonsterZ skrev:
all den här sk*ten om att rika skulle få bättre vård än dom lägre avlönade...
Vet ni om ordet "spara" om du skulle lägga undan 33% själv på ett konto som du kan använda vid ev. sjukhusbesök m.m så betalar du ju för den vård du använder istället så ska man sitta och betala skatt som andra samhällsparasiter ska ta del av istället...

Nä, nu har svensson blivit så bekväm i situationen, så det skulle ju vara för jobbigt att börja planera ett sparande till ev. sjukdom med...

Jag skiter fullständigt i om det blir ett klassamhälle då du f*n kan bli vad du vill om du bara anstränger dig tillräckligt...

Jättebra inlägg du.. förneka klassamhället, då finns det väl inte?! Eller?
Jisses, har du glömt att de som har det dåligt ställt kanske inte gärna kan spara pengar pga att de måste använda sina pengar för att kunna överleva på existensminimum!!??
Visst är det hemskt att betala skatt när man kan göra fler hemlösa och få fler att bli avvikande och hamna utanför samhället... det som inte syns, det finns inte... nej, men seriöst lägg ner!
Och nej, det går inte alls att bli vad du vill om man bara anstränger sig! Har du en inte allt för lyckad ekonomi har det sån frukansvärt stor påverkan på ditt sociala liv, leverne, kontakter (ja jag kan mala på) att du blir begränsad. Det kan och har troligen även påverkan på hur du mår och uppfattar dig själv vilket kanske gör att inte alla är så värst motiverade att satsa allt man har på något de vet inte är ouppnåeligt. Det trodde jag skulle säga sig själv.. men för alla är inte alltid kontakterna kopplade på rätt sätt.

Nu tycker jag att du va lite väl hård, vi kanske ska ta o tona ner lite o disskutera mer än argumentera...

Jag ser det som så att varje vuxen människa hamnar själv i det läget man försatt sig i, därför har man ingen annan att skylla på än sig själv. Det finns heller ingen annan som kan fixa till den situation man är i än personen själv. Jag har själv haft dålig ekonomi då jag försatt mig med en väldigt hög levnadsstandrad som jag till slut inte hade råd med, men då får man ta ett steg tillbaka och verkligen rensa upp sin ekonomi, det kan ta flera år men man ska absolut inte skylla det på någon annan.

Poängen är också lite den att jag känner folk som hade precis samma förutsättningar från starten och alla som varit i min ålder har fått samma chans här i livet, vissa har slösat bort den chansen på att supa och skolka när man gick i skolan, dom går numera på social bidrag och dom jag pratat med ångrar att dom inte tog tag i livet redan i skolan, vissa av dom har inte lärt sig än...

Andra har det gått bättre för, dom har läst högskola eller fått fasta jobb som dom trivs med. Poängen är den att de födda på 70-talet o framåt har bara sig själva att skylla om dom har gjort livet surt för sig,... varför ska vi andra betala för deras dumhet?

Jag känner vuxna människor som inte lyckats hålla i ett enda fast jobb på 20-25 år, vad är problemet? nej dom orkar inte att jobba och när dom väl inser vad som krävs av dom så blir dom sjukskrivna på grund av det ena eller andra. Det finns farligt många sådana människor här i Sverige.

Sedan finns det ju självklart dom som kommer ifrån familjer som är splittrade eller att föräldrarna är alkoholiserade eller det ena eller det andra... dom måste det finnas ett skyddsnät för. Men vi som har kämpat för att lyckas här i livet eller som fortfarande gör det, vi ska inte behöva betala för våra gamla vänner som tyckte att det va coolare att supa o skolka sig igenom skolan... kan det ligga något i det jag säger?

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang