vad är en "HK" och vad är vridmoment (NM)

daarktank
11 maj 2005 · 12 Inlägg

det vore fint om någon här inne skulle kunna hjälpa mig med två frågor:

Vad är en HK (hästkraft)?

Och vad är NM (vridmomentet), och hur fungerar det?

Gasen är till höger :)
chrizz Administratör
11 maj 2005 · 11 783 Inlägg

hk är ett gammalt mått på effekt. Det kan definieras som den effekt det krävs för att lyfta 75 kg en meter på en sekund. (då tyngdkraftaccelerationen är 9.82m/s^2)

Nm är en enhet för arbete eller vridmoment i t.ex. bilmotorsammanhang. 1 Nm är vridkraften på en axel då en 1 m lång hävstång påverkas av en kraft på 1 N vid andra änden.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
daarktank
11 maj 2005 · 12 Inlägg

tack chrizz
bra svarat. men lite invecklat.
jag ska utreda begreppen då kanske det bli enklare..

Gasen är till höger :)
Snabbare
11 maj 2005 · 153 Inlägg

jag är inte heller helt klar på hk/nm.
Säg att en bil har 200 hk och 300Nm och en annan har 200 hk och 500Nm. Vad blir skillnaden rent körmässigt?
Axar den med mer Nm fortare, ökar toppfarten eller vad händer? :S

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest
Daniel
11 maj 2005 · 671 Inlägg

Snabbare skrev:
jag är inte heller helt klar på hk/nm.
Säg att en bil har 200 hk och 300Nm och en annan har 200 hk och 500Nm. Vad blir skillnaden rent körmässigt?
Axar den med mer Nm fortare, ökar toppfarten eller vad händer? :S

Ax och toppfart beror på växellådan och storleken på hjulen. Tyngden på bilen har en viss betydelse också.

Men om vi säger att det är exakt samma bil fast med olika vrid så kommer den med mer vrid att axelerera snabbare och ha högre toppfart om den inte varvar ur.

Lite generellt kan man säga att effekt = varv * vrid

Senast redigerat av Daniel (11 maj 2005)

ludde__mannen draminbil.nu
11 maj 2005 · 1 382 Inlägg

så du menar att hästkrafterna inte är till någon nytta eller va? ( eller rättare sagt vad spelar som för roll)

Sharky
12 maj 2005 · 10 287 Inlägg

1 Miljon Nm i sig gör ingen glad. 1 Miljon Hkr däremot är 1Miljon Hkr oavsett vrid och kan förflytta Chrizz exempel gånger 1 miljon.

En annan populär myt är "nothing beats cubic inches". Effekt i en motor beror inte på slagvolym - den beror på kolvyta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Daniel
12 maj 2005 · 671 Inlägg

Sharky skrev:
1 Miljon Nm i sig gör ingen glad. 1 Miljon Hkr däremot är 1Miljon Hkr oavsett vrid och kan förflytta Chrizz exempel gånger 1 miljon.

En annan populär myt är "nothing beats cubic inches". Effekt i en motor beror inte på slagvolym - den beror på kolvyta.

/Göran

Fast 1 Miljon Hk och 0Nm gör ju inte heller någon nytta.
Precis som kolvytan inte gör någon nytta utan slaglängd.

CrazyLord
12 maj 2005 · 46 Inlägg

känner mig smått road ;-)

Sharky
12 maj 2005 · 10 287 Inlägg

Rent definitionsmässigt så kan du inte ha effekt utan vridmoment. Det skrev du själv i och med formeln i ditt tidigare inlägg.

Har du effekt så har du alltid ett vridmoment. Och 10000Nm vid 1 rad/s genererar lägre effekt än 100Nm vid 1000 rad/s. Och det är det senare alternativet som således genererar högre effekt och därmed kommer att förmå att flytta något snabbare.

"Givna bil diskussionen" är en begränsning av den generella frågan och inte ens i "Snabbare"´s fråga så går det att ge en entydigt svar då det beror på vart , och hur, dessa tänkta 500Nm infinner sig.

Accelerationen kommer av tillgänglig effektintegral mellan växlingspunkterna.


Och mitt påstående om kolvyta skall ses ur det perspektivet att många vill stroka motorer för att få större slagvolym och därmed mera effekt. I en given motor så är detta kanske enda vägen att gå men ur generell motorteknisk synpunkt så skall man öka kolvytan för att kunna genererar mera effekt så effektivt som möjligt.

/Göran

Senast redigerat av Sharky (12 maj 2005)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
CrazyLord
12 maj 2005 · 46 Inlägg

man måste bara älska GORAN *skratt*

Härligt med kunnigt folk också

R.Eriksson
12 maj 2005 · 5 Inlägg

"Vrid" är igentligen en produkt av cylindervolymen och har ingenting med att föra en bil framåt, enbart effekten för ett fordon framåt och effektregistret är det intressanta, dvs hur mycket effekt man har inom sitt varvtalsband.

Stefan1973
12 maj 2005 · 305 Inlägg

Viktiga grund regler är Cylindervolym  med slaglängd  helst rätt så stor volym och slaglängd som  det har skrivits här innan .
nackdelar är  du får inga monstervarv .
Men vad ska du med det till .
Ta en Bentley Turbo R som exempel  varvtals stopp vid 4500 varv (du behöver knappt aldrig komma över 3000 någon gång. finns ej anledning. effekten kommer på toppnivå redan vid 2000 varv
över 300 HK och över 800 NM i vrid . och ej nån uppvriden turbo heller . det är 0.4 bar orginal .
Och med detta flyttar du över 2500 kilogram bil 0-100 km/t på ca 6.5 sek med automatlåda och inga monstervarv. detta va ca 10-20 årsedan .

smile

crillelundh
12 maj 2005 · 100 Inlägg

för att förenkla disskutionen lite kan man upprepa ett "gammalt" talesätt

"HK är hur fort du kör en i en mur, Nm är hur långt muren flyttar sig när du kört in i den "  smile



R.Eriksson skrev:
"Vrid" är igentligen en produkt av cylindervolymen och har ingenting med att föra en bil framåt, enbart effekten för ett fordon framåt och effektregistret är det intressanta, dvs hur mycket effekt man har inom sitt varvtalsband.

?? har vrid i min men inte har jag några cylindrar för det big_smile

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
Redbull Moderator+
12 maj 2005 · 1 081 Inlägg

CrazyLord skrev:
känner mig smått road ;-)

CrazyLord skrev:
man måste bara älska GORAN *skratt*

Härligt med kunnigt folk också

Jag vet inte vad du menar med dina inlägg riktigt, men svara själv om du har något att tillföra.

mvh

Vem jag?
firrebirre Raketforskare
17 maj 2005 · 28 Inlägg

Så för att dra en parallell:

är det rätt av motorjournalister att tala om "det fantastiska vridet"?

Jag anser att effekt är ett bra sätt att mäta och jämföra med! Vi kan jämföra 2 extremer: en högvarvande F1-motor och en lågvarvande lastbilsdiesel. Kan dessa jämföras på ett rättvist sätt? Effektkurva, säger jag. Vad säger ni andra? Den här diskussionen först på ett otal bilsajter och är alltid intressant.

Enlighten me! smile

Sharky
17 maj 2005 · 10 287 Inlägg

Rent konstruktionsmässigt så finns ett antal saker man måste inse.

- Längre slag ger sämre fyllnadsgrad på höga varv.
- Längre slag ger väldiga kolvhastigheter på höga varv.
- Längre slag ger kompaktare motor. Tvärställ en rak sexa i en bil och fundera en stund.
- Längre slag ger lägre avgasvärden (i alla fall lättare att få låga avgasvärden).
- Längre slag ger bättre körbarhet.

Men tittar man på saken från ett annat håll så:

- Korta slag ger lägre motorer = lägre tyngdpunkt på en bil med raka eller V-ställda cylindrar.
- Korta slag innebär högvarviga motorer och lägre vrid vilket innebär lättare transmissioner.
- Korta slag innebär att man kan hålla ner rörliga massan i en motor.

Så skall man konstruera en bilmotor för en svenssonbil så behåller man ett relativt långt slag. Skall man däremot konstruera för max effekt, höga VE tal, lätt drivlina - så gäller korta slag. Typ F1 med 100x40.

Notera att F1 motorer ibland inte är optimerade för max effekt i gällande reglemente, utan det är ibland effektivare att bygga en så låg motor som möjligt för att hålla ner tyngdpunkten.

Mvh
Göran

Senast redigerat av Sharky (17 maj 2005)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
hideand
18 maj 2009 · 1 Inlägg

hej smilecool

okej. ska försöka att förklara på ett enkelt sätt.

Nm, skulle man kunna säga talar om hur starka hästarna i din bil är.

man kan ha 400 hk i sin bil, men om hästarna inte är tillräckligt starka så orkar inte bilen driva så bra.
alltså hästarna måste komma upp i fart innan dom ger någon större effekt. // varvtalet.

men har man högt vridmoment/ (Nm) så orkar hästarna mer och kommer snabbt upp i fart.. Men de kanske inte är riktigt lika snabba och rappa i hög fart som de andra hästarna.

så med högt vrid så kommer bilen att axa mer och komma upp i fart fort men den är nog inte lika snabb och kvick.. som dom andra bilarna i hög fart.

Man kanske kan tänka det som Bodybuilders, de har stora muskler som syns. Men de är inte så starka som de ser ut(Hk). Sen tar man t.ex. Magnus Samuelsson, han är inte så uppumpad. Men han har riktig råstyrka (NM)

tack och hej gamla tjej! smile

John87 Stolt Volvoägare
18 maj 2009 · 4 913 Inlägg

Börja med att dra upp en fyra år gammal tråd.
Bra start!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang