Rent konstruktionsmässigt så finns ett antal saker man måste inse.
- Längre slag ger sämre fyllnadsgrad på höga varv.
- Längre slag ger väldiga kolvhastigheter på höga varv.
- Längre slag ger kompaktare motor. Tvärställ en rak sexa i en bil och fundera en stund.
- Längre slag ger lägre avgasvärden (i alla fall lättare att få låga avgasvärden).
- Längre slag ger bättre körbarhet.
Men tittar man på saken från ett annat håll så:
- Korta slag ger lägre motorer = lägre tyngdpunkt på en bil med raka eller V-ställda cylindrar.
- Korta slag innebär högvarviga motorer och lägre vrid vilket innebär lättare transmissioner.
- Korta slag innebär att man kan hålla ner rörliga massan i en motor.
Så skall man konstruera en bilmotor för en svenssonbil så behåller man ett relativt långt slag. Skall man däremot konstruera för max effekt, höga VE tal, lätt drivlina - så gäller korta slag. Typ F1 med 100x40.
Notera att F1 motorer ibland inte är optimerade för max effekt i gällande reglemente, utan det är ibland effektivare att bygga en så låg motor som möjligt för att hålla ner tyngdpunkten.
Mvh
Göran
Senast redigerat av Sharky (17 maj 2005)
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI