3531
Sök

Kommer mina basar gå sönder under vinterförvaring?

9 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Jag har en bubbla som är ombyggd till cab. Det är så att det är långt ifrån helt tätt mellan fönster och taket och jag ska även förvara den med ett ?skynke? för ingången på en carport. Jag har en del ljud i bilen och undrar om jag kommer behöva ta ut det för att det inte ska typ komma in kondens i basarna och det ska frysa eller likande? Tack för svar

Fri fart för ett fritt folk!
14 862 Inlägg
för 11 timmar sedan
problemet jag ser är att det finns ju en risk att du fångar fukten.. så fukten blir kvar där under..      så en hel hög med torrbollar och byta dessa under vintern är nog en bra ide..   nu tror jag högtalarna klarar sig bättre än mögliga bälten och stolar och skit.. det skulle oroa mig mer.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 760 Inlägg
för 6 timmar sedan
Du ämnar förvara din VW Cab under ett skärmtak med skynken som väggar - stämmer det?
Fattar jag rätt så tänker du dessutom klä in bilen i skynke?

Avråder på det bestämdaste från att klä in bilen med lufttätt skynke eller liknande.
Först och främst ska du se till att du placerar en stabil presenning under bilen, så att inte markfukten slår upp i underredet.
Att placera bilen under ett skärmtak är klokt, men det får inte vara lufttätt.
Luft måste kunna cirkulera i utrymmet - speciellt om taket är oisolerat av typen enkel plåt eller plast.
Kanalplast kan i någon mån hindra att den kondens som utfälls från enkel plåt eller plast, och som sedan kommer att dropp ner på din sufflett, med ev läckage in i bilen som följd.

Rekommenderar även några "Torrbollar" i kupén.

Störst problem med fukt och kondens kommer du att få från och med februari, när solen börjar värma på ed enkla taket, då får du otroligt fuktigt som kan resultera i mögel i bilen.
Se därför till att rutorna har en springa på några cm i överkant.

Vid behov får du vädra ur "båset" där du har bilen - speciellt om solen ligger ligger på taket.

Lämnar du lite "blåshål" kommer det säker att gå bra.

9 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Du ämnar förvara din VW Cab under ett skärmtak med skynken som väggar - stämmer det?
Fattar jag rätt så tänker du dessutom klä in bilen i skynke?

Avråder på det bestämdaste från att klä in bilen med lufttätt skynke eller liknande.
Först och främst ska du se till att du placerar en stabil presenning under bilen, så att inte markfukten slår upp i underredet.
Att placera bilen under ett skärmtak är klokt, men det får inte vara lufttätt.
Luft måste kunna cirkulera i utrymmet - speciellt om taket är oisolerat av typen enkel plåt eller plast.
Kanalplast kan i någon mån hindra att den kondens som utfälls från enkel plåt eller plast, och som sedan kommer att dropp ner på din sufflett, med ev läckage in i bilen som följd.

Rekommenderar även några "Torrbollar" i kupén.

Störst problem med fukt och kondens kommer du att få från och med februari, när solen börjar värma på ed enkla taket, då får du otroligt fuktigt som kan resultera i mögel i bilen.
Se därför till att rutorna har en springa på några cm i överkant.

Vid behov får du vädra ur "båset" där du har bilen - speciellt om solen ligger ligger på taket.

Lämnar du lite "blåshål" kommer det säker att gå bra.

Tack för svaret.

Tanken är att det är skunken framförallt utåt ur carporten så att det inte ska blåsa in snö sen så ska jag se till att hitta något bra sätt att leda bort kondensen som droppar från plåt taket?

Sök