Hybrid_ skrev:
Förhoppningsvis rättar den till sig nu när den börjar starta då det blir kallare ute. Kör du (TS) kortare sträckor? Det dödar värmaren snabbt då även den inte hinner bränna ut sig ordentligt. En regel är att kör värmaren lika lång tid som du ska köra bilen sen (max 20 minuter brukar räcka gott). Då orkar batteriet.
Om värmaren lägger av i vinter får du problem på riktigt. Då kommer bilen inte blir varm och obefintlig värme = Fukt, immar igen.
Tackar alla för råd/vink...
Förlåt att jag inte springer ner dörren hos verkstaden, men här er rapport från i morse...Startar bilen och går ut för att skrapa fönster. Det är ca 0 gr C och isiga rutor.
Innan 1-2 minuter börjar det ryka från under bilen - båda sidorna och rumlande ljud som jag innbillar mej är dieselvärmaren.
För att repetera:
Jag har meny för "Park-värmare directstart on/off".
Och menyer för timer-start, meny1 och meny2 tror jag...
Alla står på OFF.
Jag skrapar is 4-5 minuter kanskje och det börjar ryka mindre.
Kör 6-8 minuter, bara utförbacke 2-3 km.
Släppar av två ungdomar vid skolan och hör rumlande ljudet igen lite. Värför startar värmaren när jag stannar bilen (inte motorn)?
Kör hem igen, bara uppöver backe, och ser ingen rök under turen.
Hemma på gådsplatsen stannar jeg motorn direkt och hör inget ljud från nån värmare (skall den inte kyla sig ner nån minuter?)
Då jag inte hör nån ljud, startar jag "parkvärmare direct - ON-läge".
Hör så tickande rytmiskt ljud (värmarpumpen) typ 1-2 ggr pr sek och hastigheten ökar något efter 30-45 sek tror jag, så startar värmaren och röken kommer...
Jag hade dörren öppen så bilen fylls med dieselrök, jag startar motorn och kör 5 minuters rund...
Kommer hem och stannar, men hör ingen värmare.
Innan jag kom hem första gången visade motortemp midt på skalaen (normalt tror jag...?).
A) Kan rumlande ljudet va nåt annat?
B) Skal det ryka på båda sidorna från värmaren?
C) Förstår inte helt skilnaden på tillsatsvärmare och parkvärmare (är det nån som bara kan värma motorn och inte kupen...?)
Detta är en S40 mod 2007, så har nog köpt katten i säcken tror jag...(kostar vel snabbt 10-20 k att fixa....vem vet....NB! Detta är Norge)
Kunde man slängd in en kinavärmare du....