5141
Sök

Volvo S40 - Dieselvärmare startar av sig själva...? Varför?

33 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#1
Jag har kollat display-menyerna.
Menar alt är slagit OFF. Dessa timer-settings osv. (automatic/direct start osv).

Finns någon orsak till at detta skal starta automatiskt då?

Haft bilen sen mai/juni kanske. Har  bara upplevd att värmaren startar 3-4 ggr (jag tror det måste va värmaren).
Den bråkar unormalt och det luktar dieselrøk i kupe.

För 2 år tilbaka hadde jag en V70 och när jag förstod hur mycket den belastar batteriet slutade jag använda Webastoen, i alla fall dagligen.

Någon tips?

Finns någon automatik som kollar temperatur och startar Webasto?
Har varit mellan 1 och +5 grader C för det mesta.

206 Inlägg
6 oktober
#2
När det är kallt startar dieselvärmaren för att värma motorn.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 812 Inlägg
6 oktober
#3
The-GOAT skrev:
När det är kallt startar dieselvärmaren för att värma motorn.

Stämmer, men den funktionen har gått stt avaktivera i dom bilar med bränslevärmare jag haft.

206 Inlägg
6 oktober
#4
Mossan1 skrev:
The-GOAT skrev:
När det är kallt startar dieselvärmaren för att värma motorn.

Stämmer, men den funktionen har gått stt avaktivera i dom bilar med bränslevärmare jag haft.

I en del bilar är det möjligt att stänga av driften utav värmaren till fullo och i andra bilar går det inte alls.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

33 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#5
Aha, så det
Törs nån gissa på var dessa settings kan finnas?
( S40 2.0D  2007)
I menyn eller nogåt direkt på värmaren?

* Voff voff *
11 051 Inlägg
7 oktober
#6
Jag tror att den finns i menyn när bilen är avstängd, så är det iaf på V70 av samma generation.

Men varför ska du stänga av den? Värmaren drar, när bilen är igång, försumbart med ström. Du sparar sannolikt mer på batteriet om du slår av halvljusen... Dessutom gör den underverk vad det gäller att få upp temperaturen i motorn (och kupén) vilket gör att du sparar både i slitage och bränsle (en kall motor drar mer och din motor kommer inte upp i rätt temp när det är kallt utan värmaren).

Du kan nog lugnt lita på att den som tillverkat bilen faktiskt hade koll på varför värmaren startar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

33 Inlägg
7 oktober
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Jag tror att den finns i menyn när bilen är avstängd, så är det iaf på V70 av samma generation.
Men varför ska du stänga av den? Värmaren drar, när bilen är igång, försumbart med ström. Du sparar sannolikt mer på batteriet om du slår av halvljusen... Dessutom gör den underverk vad det gäller att få upp temperaturen i motorn (och kupén) vilket gör att du sparar både i slitage och bränsle (en kall motor drar mer och din motor kommer inte upp i rätt temp när det är kallt utan värmaren).
Du kan nog lugnt lita på att den som tillverkat bilen faktiskt hade koll på varför värmaren startar.

Tack för tips. Jag vet att när motorn är avstängd så finns menyer som "Direkt på" (nu), och andra timer-settings för daglig automatik on/off.
Skal kolla en gång till, men kan inte minnas något mer.

Problemet är att webastoen tydligen har fel.
Har upplevd bråk och rök några gånger dom senaste 2-3 veckorna, när det börjat bli kallare.

Forummoderator
18 346 Inlägg
7 oktober
#8
Förhoppningsvis rättar den till sig nu när den börjar starta då det blir kallare ute. Kör du (TS) kortare sträckor? Det dödar värmaren snabbt då även den inte hinner bränna ut sig ordentligt. En regel är att kör värmaren lika lång tid som du ska köra bilen sen (max 20 minuter brukar räcka gott). Då orkar batteriet.

Om värmaren lägger av i vinter får du problem på riktigt. Då kommer bilen inte blir varm och obefintlig värme = Fukt, immar igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

33 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#9
Hybrid_ skrev:
Förhoppningsvis rättar den till sig nu när den börjar starta då det blir kallare ute. Kör du (TS) kortare sträckor? Det dödar värmaren snabbt då även den inte hinner bränna ut sig ordentligt. En regel är att kör värmaren lika lång tid som du ska köra bilen sen (max 20 minuter brukar räcka gott). Då orkar batteriet.

Om värmaren lägger av i vinter får du problem på riktigt. Då kommer bilen inte blir varm och obefintlig värme = Fukt, immar igen.

Tackar alla för råd/vink...
Förlåt att jag inte springer ner dörren hos verkstaden, men här er rapport från i morse...

Startar bilen och går ut för att skrapa fönster. Det är ca 0 gr C och isiga rutor.
Innan 1-2 minuter börjar det ryka från under bilen - båda sidorna och rumlande ljud som jag innbillar mej är dieselvärmaren.

För att repetera:
Jag har meny för "Park-värmare directstart on/off".
Och menyer för timer-start, meny1 och meny2 tror jag...
Alla står på OFF.

Jag skrapar is 4-5 minuter kanskje och det börjar ryka mindre.

Kör 6-8 minuter, bara utförbacke 2-3 km.
Släppar av två ungdomar vid skolan och hör rumlande ljudet igen lite. Värför startar värmaren när jag stannar bilen (inte motorn)?

Kör hem igen, bara uppöver backe, och ser ingen rök under turen.
Hemma på gådsplatsen stannar jeg motorn direkt och hör inget ljud från nån värmare (skall den inte kyla sig ner nån minuter?)
Då jag inte hör nån ljud, startar jag "parkvärmare direct - ON-läge".
Hör så tickande rytmiskt ljud (värmarpumpen) typ 1-2 ggr pr sek och hastigheten ökar något efter 30-45 sek tror jag, så startar värmaren och röken kommer...

Jag hade dörren öppen så bilen fylls med dieselrök, jag startar motorn och kör 5 minuters rund...
Kommer hem och stannar, men hör ingen värmare.

Innan jag kom hem första gången visade motortemp midt på skalaen (normalt tror jag...?).

A) Kan rumlande ljudet va nåt annat?
B) Skal det ryka på båda sidorna från värmaren?

C) Förstår inte helt skilnaden på tillsatsvärmare och parkvärmare (är det nån som bara kan värma motorn och inte kupen...?)

Detta är en S40  mod 2007, så har nog köpt katten i säcken tror jag...
(kostar vel snabbt 10-20 k att fixa....vem vet....NB!  Detta är Norge)
Kunde man slängd in en kinavärmare du....  smile
Senast redigerat av mci (för 8 timmar sedan)

206 Inlägg
för 3 timmar sedan
#10
Värmaren startar när motorn går på tomgång för att hålla uppe motortemperaturen.

Att den ryker kan bero på dåligt glödstift eller skräp i värmarens avgasrör (hände med en V70II jag körde, det var skräp i värmarens avgasrör och det rök samt luktade mycket avgaser) exempelvis.

Tillsatsvärmaren är inte styrd av någon timer du själv kan ställa in utan den startar vid behov, medans parkeringsvärmaren kan du styra själv med timer/direktstart.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.


Sök