2553
Sök

Volvo 244 -75 Vinter-/experimentbilen

Denna bil kommer köras året om samt experimenteras lite med :)

6 203 Visningar
Uppdaterades senast igår 19:27
5 898 Inlägg
11 oktober
Trådstartare
#21
-Felix- skrev:
kul att fler än jag vill åka med 200 istället för 230 smile

Tack!

Jo jag gillar 2L rödblock bättre, dom känns mycket varvvilligare än 2,3L pga den mindre massan i kolvarna smile
Bara skicka på mer laddtryck för att kompensera för skillnaden på 330cc motorvolym tongue


5 898 Inlägg
12 oktober
Trådstartare
#22
Bytt gasvajer och monterat 940-intercoolerslangar och rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6c3e27b9cc5e4cfcf085bde4826afead.jpg

Allt passar förutom vid turbon då jag har med V70R-turbo och där pekar utloppet i konstig vinkel när dom monteras på rödblock. Blir att knåpa ihop något special där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-02f76c9a054fcc2cf0d1a2cb5a756470.jpg


5 898 Inlägg
19 oktober
Trådstartare
#23
Beställde nya intercooler-fästen och gummin från Klracing i söndags som jag fick i veckan, kapade av dom och ett par 240-kylarfästen och tig-svetsade ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-261e92b70ff9ba5bc4bd8c7dab36de71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8886c709450fe8bd7f083d62977b20a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e4f3a6a4fe386dea96bd215689eec674.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2ba09b0222c4a4cbe78fb467c7a68835.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-79d29e5c8b2971aea682bc84b76af51f.jpg

Blästrade så mycket av fästena som gick lätt, pulverlacken på dom nya fästena var riktigt stadig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-49e8c886f3b9e197c503835de3dee2dd.jpg

Pulverlackade fästena, blev bra resultat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a3e991c8d24a89bf7f2c119f5d3735b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-72500967d1575d0d5d0ce1bf374ef5ab.jpg

Monterade mina modifierade fästen men blev tvungen att böja dom för att få vinkeln rätt. Sen var kylaren ändå glapp i gummit så fick klippa en soppaslang och trycka på kylaren både uppe och nere för att den skulle klämmas fast ordentligt.
Nu sitter kylare och intercooler på plats i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-379d6b39952f5d9f3e3bc013e91aa080.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-18bd3af1ae0755610175a67d1d7a6fc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8f8bcaf30db9bace1cc7ececa9ca5357.jpg

Jag blev även tvungen att banka till förstärkningen i huven för att det högra kylarfästet skulle gå fritt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e24e6467b71b4f03f107b9096709b839.jpg

Slangarna till expansionskärlet passade rätt på men fick använda 240-kylarslangar som jag sen kapade till rätt längd för att koppla ihop motor med kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-08f9801fa86fb97d2656e2ef17623f3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-908c0f6af772429118debfce24f775fe.jpg

Kopplade ihop turbon med intercoolern med hjälp av en 54mm 30° rostfri avgasböj och en snäv 90° tryckslang
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-126ffda4288ec2a33c2b44ce84a45cc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-84bae158984d0f48d80c96e05d252f16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3a8ed5d893cb9a496efdb7b20c907b0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d9552d99e36141e261871a07fc2edc26.jpg


Sen blev det dock ett bakslag, tänkte att jag passar på att känna på turbon innan jag knåpar dit ett luftfilter och upptäckte då att turbon är rejält glapp inåt-utåt.
Så V70R-turbon är skrot, tyckte nog inte om att köras en sommar på 1,6bar laddtryck när motorn satt i kompisens 244 tongue
Får då istället bli att kasta på en kina-GT30 med inbyggd wastegate som brorsan har liggandes.


5 898 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#24
Fick bort dom avbrutna pinnbultarna ur originalgrenröret med hjälp av ett 6mm frässtål i pelarborren och borrade sen upp hålen till 8,5mm och gängade M10x1,5.
Portade även upp hålet så det matchar T3-adapter jag köpt från jspec.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-36f3e101ef7d35b13754d2925cea0f1c.jpg

Meckade bort V70R-turbon med grenrör och monterade mitt nya grenrör och testmonterade en kina-GT30 (Maxpeedingrods RB25 uppgraderingsturbo med intern wastegate), var väldigt nöjd med en exakt likadan turbo jag körde på en B230F i min Volvo 360 för några år sedan.
Oljereturen passade efter jag slipade monteringshålen ovala och oljematningen passade den också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3b5d409c2ee12b947696b3814b4c68a8.jpg

Hade ingen downpipefläns så knåpade ihop en egen av ett 10mm tjockt plattjärn. Gjorde en mall av maskeringstejp och klistrade fast samt ritade av på stålbiten och grovkapade med tigersågen och borrade sen upp dom stora hålen med en hålsåg och skruvhålen med vanliga borrar.
Klämde ihop ett 3" rör ovalt och kapade ut en liten bit 44mm avgasrör för att koppla ihop wastegatehålet med 3" röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-324bd57182fbaaf5e33fcc7f1971e005.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-25daa86cea017cec4a65b2400d517fd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6eb0072eb438dc52351623dddd3c38ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c16f15b98307c43c37c44d3077942f85.jpg

Skruvade fast turbon och punktade ihop början av downpipen
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-48200525b27c9435cbbdf6df2da1a261.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7fd740592b701431302c5e407f1cbc04.jpg

Volvo 940 tryckrör och slangar passade nu även på turbosidan, fick bara trycka på slangarna så långt det gick på tryckröret så passade det klockrent
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-974f163d8ee88dbd13e4b824964ec2e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9b72fec3182036e0cf36af544305899d.jpg

Monterade VW laddtrycksventil
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-03bfee2ed51aad1bea8430469b87bce7.jpg

Monterade VW flexfuel-sensor
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c7250bd1ed675a475ec2e3a6a2b730f9.jpg

Monterade BJP Race Syltec 1/8npt insugstempgivare
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-878988a34e1073a606a2601f43498a32.jpg

Monterat VW wastedspark-spole
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6dd6d74afc49f0bc75bfcff036f4c034.jpg


Och som ni kanske ser på bilderna så har kablarna till motorstyrningen magiskt hamnat på plats smile
Det är tack vare min bror som monterade och kopplade in sitt egendesignade och egenbyggda speeduino under tiden jag skötte det mekaniska big_smile
Vi hann tyvärr inte få bilen provstartad i helgen, men förhoppningsvis nästa helg.
Senast redigerat av simlar (för 10 timmar sedan)



Sök