M20b25 frågetecken ang turbo konvertering

ejjeblackedition
1 september 2011 · 36 Inlägg

Tjenna
Har en bmw 325ix jag håller på å bygger med osv, och har bestämmt mig för att turbokonvertera min m20b25 inom en hyfsad snar framtid,när budgeten finns. Tanken är ett snikbygge, då man inte har överdrivet med cash som 16 åring haha. Har läst ppfs snikturbo guide och även många projekt trådar, men några bitar är jag inte riktigt säker på hur det fungerar osv.

no1
Vilka är fördelarna/nackdelarna med att montera luftmassemätaren på sugsidan respektive trycksidan ?
och om jag då skall montera en öppen dumpventil måste väl den sitta för lmm, annars blir väl bränsle/luft blandningen fel?

no2
Vilken turboaggregat är att före dra om jag vill ha hyfsat snabb spolupp och runt 300 hk ?
Någon av dessa ? Kkk27, Kkk24, td04, T19, T18 osv (tänker inte ha någon kina skit!)

no3
om jag skulle vilja ha en extern wastegate istället för den inbyggda, är det bara att ta bort den gammla wastegaten och  spärra ventilen ? , för att sedan svetsa på ett extra rör på grenröret , till den externa wastegaten ?

no4
jag har ej tänkt att skaffa ett riktigt sprut att mappa med till en början utan tänkt typ 535ans lmm å spridare, samt bredbands lambda. För att sedan reglera bränsletryck med en ställbar btr. Räcker det för runt 300 häst?  eller behöver jag ännu större spridare? , någon som vet hur många cc bmw 535ans spridare flödar ?
(har tänk typ en walbro pump, så borde ju gå att trycka på lite mer tryck på spridarna)

no5
Jag kommer att lämna in kolvarna på svarvning, för att få lägre komp, men är dålig på detta med räkning av komp, räcker det att svarva  2mm på kovlarna obs m20b25 87- , jag kommer även byta topplockspackning ett en mls smile


no6
Den värsta frågan, hur mycket ladd håller toppen för ungefär ?, är det dyrt att lämna in på svetsning ?
och klarar toppen ca 300hk ? vet ej hur mycket ladd de kan bli kanske 0,7- 0,8. hade varit super bra om jag slipper lämna toppen på bearbetning.

Tack i förväg för svar osv, vet att det är många som turbo konverterat M20 motorn, så låt kunskapen flöda! big_smile

mvh blackedition

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
Kekken
5 september 2011 · 54 Inlägg

535ans spridare flödar 211@3bar. Men finns en lista på ppf att läsa om spridare. Skulle rekomendera att inte dra på sig förliten turbo. För då brukar det ha en tendens att inte hålla eftersom mottrycket blir för stort när det börjar varva litegranna.
Tänk oxå på att du måste ha en progresiv BTR om du kör snik. En linjär använder man ju när man kör med sprut.
Du kan även läsa lite på sävarturbo. Inte just bmw men otroligt nyttig information.
Kan även rekomendera en bredbandslambda. En billig försäkring för motorn. Många som laddat skiten ur motorn och inte haft koll på bränslet = Obra.

Lycka till

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
ejjeblackedition
7 september 2011 · 36 Inlägg

okay, kanon bra, tack för informationen wink
mm,detta jag funderade på om man skulle ha bredbansds lambda eller vanlig,
men bredbanden är vell mer exakt å så ?

tack

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
D_Carlsson Bonntrimmare
7 september 2011 · 620 Inlägg

ejjeblackedition skrev:
Tjenna
Har en bmw 325ix jag håller på å bygger med osv, och har bestämmt mig för att turbokonvertera min m20b25 inom en hyfsad snar framtid,när budgeten finns. Tanken är ett snikbygge, då man inte har överdrivet med cash som 16 åring haha. Har läst ppfs snikturbo guide och även många projekt trådar, men några bitar är jag inte riktigt säker på hur det fungerar osv.

no1
Vilka är fördelarna/nackdelarna med att montera luftmassemätaren på sugsidan respektive trycksidan ?
och om jag då skall montera en öppen dumpventil måste väl den sitta för lmm, annars blir väl bränsle/luft blandningen fel?

no2
Vilken turboaggregat är att före dra om jag vill ha hyfsat snabb spolupp och runt 300 hk ?
Någon av dessa ? Kkk27, Kkk24, td04, T19, T18 osv (tänker inte ha någon kina skit!)

no3
om jag skulle vilja ha en extern wastegate istället för den inbyggda, är det bara att ta bort den gammla wastegaten och  spärra ventilen ? , för att sedan svetsa på ett extra rör på grenröret , till den externa wastegaten ?

no4
jag har ej tänkt att skaffa ett riktigt sprut att mappa med till en början utan tänkt typ 535ans lmm å spridare, samt bredbands lambda. För att sedan reglera bränsletryck med en ställbar btr. Räcker det för runt 300 häst?  eller behöver jag ännu större spridare? , någon som vet hur många cc bmw 535ans spridare flödar ?
(har tänk typ en walbro pump, så borde ju gå att trycka på lite mer tryck på spridarna)

no5
Jag kommer att lämna in kolvarna på svarvning, för att få lägre komp, men är dålig på detta med räkning av komp, räcker det att svarva  2mm på kovlarna obs m20b25 87- , jag kommer även byta topplockspackning ett en mls smile


no6
Den värsta frågan, hur mycket ladd håller toppen för ungefär ?, är det dyrt att lämna in på svetsning ?
och klarar toppen ca 300hk ? vet ej hur mycket ladd de kan bli kanske 0,7- 0,8. hade varit super bra om jag slipper lämna toppen på bearbetning.

Tack i förväg för svar osv, vet att det är många som turbo konverterat M20 motorn, så låt kunskapen flöda! big_smile

mvh blackedition

no1 lmm funkar att sätta på bägge ställena du behöver inte oroa dig för öppen dump det är inget problem på ett så gammalt sprut.

no2
k27 eller hx35 köp inte för liten turbo en bmw motor spolar ganska snabbt så du behöver inte oroa dig för sent ladd tryck

no3 jag ser inte vad det skulle vara bra för men annars funkar det att göra som du skrev

No4 535ans spridare räcker till typ 200hk! ta och leta upp röd/bruna spridare ifrån saab turbo dom är på typ 360cc och räcker till 300hk kan rekomendera att du kör på etanol med tanke på den höga tändningen som är i ett sugmotor sprut

no5 och 6 du behöver inte göra något av detta för 300hk oginal packning och topp pallar ca 1kg om bränsle blandningen e rätt!!!
om du nu ska svarva kolvarna så ska du inte svarva mer än upp gjutningarna som är på kolvarna eller inte svarva alls för kompet är inget problem i en sådan maskin!
Mls är sämsta skiten som finns köp inte det verkar funka på jappsare men alla jag vet som har kört det på bmw har haft problem!

Köp coopering packning istället samma pengar MYCKET bättre!

svetsa toppen är nog det motor arbetet som är det första man borde böra på en m20 turbo


MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
ejjeblackedition
8 september 2011 · 36 Inlägg

tack, för all information wink riktigt bra smile

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
D_Carlsson Bonntrimmare
11 september 2011 · 620 Inlägg

Tack själv hoppas det löser sig med turbo mecket. såg att du var ifrån mellerud i thn och vbg trakten finns många verkstäder som kan hjälpa dig med motor arbetena för en billig peng smile

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
ejjeblackedition
14 oktober 2011 · 36 Inlägg

Absolut wink
inte någon som råkar vet hur man gör med tändningen?, bränsle å luft går ju att snika med
men tändningen behöver den backas för att det ej skall spika ? och hur gör man då ?

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
D_Carlsson Bonntrimmare
15 oktober 2011 · 620 Inlägg

ejjeblackedition skrev:
Absolut wink
inte någon som råkar vet hur man gör med tändningen?, bränsle å luft går ju att snika med
men tändningen behöver den backas för att det ej skall spika ? och hur gör man då ?

Man kör på E85 eller installierar ett eftermarknads sprut jag lovar du kommer inte ångra dig det är det bästa trimmet till en bil

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
ejjeblackedition
16 oktober 2011 · 36 Inlägg

Så antingen kan jag köra på e85 å då (måste) jag inte backa tändning för att undvika spikningar
eller så kör man på bf samt skaffar eftermarknads sprut å backar tändning med mera där ?
Låter ju intressant, men vad kostar ett piggy back  eller liknande ?
med dem mest basic grejjerna som tädning bränsle  lmm

Senast redigerat av ejjeblackedition (16 oktober 2011)

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
Fekzen
16 oktober 2011 · 181 Inlägg

Exempel på M20B25 med K27a. http://www.fekzen.se/dyno_e30325i_09bar.pdf
Exempel på Td0416T http://www.fekzen.se/dyno_e30325i_075bar.pdf

I och för sig en del annat gjort med dessa motorer, men kan åtminstonne ge ett hum om hur effektkurvan ser ut på 0,9 respektive 0,75 bar. Båda med grovt mappat originalstyrsystem, "Turbochip".

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (16 oktober 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
D_Carlsson Bonntrimmare
17 oktober 2011 · 620 Inlägg

Köp inget piggyback system köp ett "stand alone" priset är nästan samma och du kan flytta vidare det till vilken bil du vill sen.
turbo chip funkar helt okej du får ju fortfarande labba lite med inspänningen på lmm och soppatryck med bredbands lambda.
har en kompis som har en box med turbo chip till salu 2500kr den är gjord för M20b25 med 630cc spridare och 535lmm kanske z45 turbo kam kommer inte ihåg om den tillkom efter när han monterade Megasquirt.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
ejjeblackedition
18 oktober 2011 · 36 Inlägg

Okay, vad äre som rekomenderas i Standalone ? är ms som gäller ?
Fekzen är det du som gör sådana chip ? har läst att det är du som progar sånna.
Om man köper ett sånt chip å sätta i motornic boxen får man med kablar å grejjer så att man kan programera med laptop själv eller är det förprogramerat efter setup ?

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
D_Carlsson Bonntrimmare
18 oktober 2011 · 620 Inlägg

ejjeblackedition skrev:
Okay, vad äre som rekomenderas i Standalone ? är ms som gäller ?
Fekzen är det du som gör sådana chip ? har läst att det är du som progar sånna.
Om man köper ett sånt chip å sätta i motornic boxen får man med kablar å grejjer så att man kan programera med laptop själv eller är det förprogramerat efter setup ?

Jag kör MS men om jag hade köpt ett nytt sprut i dagsläget hade jag köpt ett VEMS då jag har en kompis som säljer monterar och mappar billigt big_smile

Nej ett chip är ett chip du sätter i ett som är mappat på en höft med ganka breda marginaler du kan ju givetvis köpa grejor för att bränna orginal chip men då är du uppe i mer pengar än vad ett Autronic kostar...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
ejjeblackedition
26 oktober 2011 · 36 Inlägg

Okay, föresten tror du jag skulle kunna köra med en hx35a om jag satsar runt 300hk ? eller är den förstor då ?
visserligen ska ju bilen byggas klart först, men alltid trevligt å smida lite planer haha

Senast redigerat av ejjeblackedition (26 oktober 2011)

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
fredrikwendt Stressad BMW
26 oktober 2011 · 120 Inlägg

lika bra att svetsa toppen också kostar 2000kr och är en billig försäkkring smile mvh

D_Carlsson Bonntrimmare
28 oktober 2011 · 620 Inlägg

ejjeblackedition skrev:
Okay, föresten tror du jag skulle kunna köra med en hx35a om jag satsar runt 300hk ? eller är den förstor då ?
visserligen ska ju bilen byggas klart först, men alltid trevligt å smida lite planer haha

Skulle nog säga att den e lagom du har ladd före 3000rpm iaf

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
ejjeblackedition
28 oktober 2011 · 36 Inlägg

fredrikwent: mm funderar på det, bättre å samla lite cash ett tag till å bygga så de håller, är lite dyrare att rasa en 325ix än en vanlig e30 med haha.
Någon som vet vad ppf tar för svetsning och fräsning ?

D_carlsson: det låter ju kanon bra, hur långt räcker ett sådant agg ungefär ? är ju gött att ha något att växa med hehe wink

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
ejjeblackedition
29 oktober 2011 · 36 Inlägg

Okej, vilka kan utföra ett sådant jobb tro ?

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees
jonas--h
30 oktober 2011 · 52 Inlägg

Tjenna tänkte lite på toppen och tändingen. Jag skulle nog för det första köra e85 mindre risk för spikningar. Av egna erfarenheter så funkar det med etanol i tanken och ladd tryck runt 1 til 1.3 bar ladd med orginal topplockspackning. Sprutet skulle jag nog köpa ett eftermarknads sprut...Av typ megasquirt eller vems. Har ett megasquirt till salu till ett helt okej pris. turbon skulle jag rekomendera en k26/27.Och topplocks packningen köp ingen mls köp en coperring packning från ppf mkt smidigare och funkar helt kanon med e85..wastgate är väll helt upp till dej men skulle nog köra en separat om ja va dej. sista men inte minst svetsa toppen planna sen kastar du på en coperring ingen mls. Mvh jonas. pm vid intresse av megasquirtet

Mercedes Vito "Budisen" (2013)
Audi Rs6 "Familjebilen" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang