Vad är det med volvo som ni gillar

Andromeda Rumpmas
3 september 2011 · 3 860 Inlägg

Swec skrev:
Enda nackdelen med Volvo må vara att framvagnen gärna tar lite stryk men det har alla bilar problem med idag känns det som.

Man spekulerade ju i om just det att alla bilmärken får högre andel underkända framvagnar vid första besiktningen berodde på lägre kvalité generellt.

Jag tror svaret bör sökas i sämre underhåll av vägarna med fler potthål och skador som följd, samt kommunpolitikernas perversa böjelser för farthinder.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
LordLife
3 september 2011 · 998 Inlägg

Andromeda skrev:

Swec skrev:
Enda nackdelen med Volvo må vara att framvagnen gärna tar lite stryk men det har alla bilar problem med idag känns det som.

Man spekulerade ju i om just det att alla bilmärken får högre andel underkända framvagnar vid första besiktningen berodde på lägre kvalité generellt.

Jag tror svaret bör sökas i sämre underhåll av vägarna med fler potthål och skador som följd, samt kommunpolitikernas perversa böjelser för farthinder.

hahaha. bästa jag läst på länge lol

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Rquired Allmänt envis
3 september 2011 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Swec skrev:
Enda nackdelen med Volvo må vara att framvagnen gärna tar lite stryk men det har alla bilar problem med idag känns det som.

Man spekulerade ju i om just det att alla bilmärken får högre andel underkända framvagnar vid första besiktningen berodde på lägre kvalité generellt.

Jag tror svaret bör sökas i sämre underhåll av vägarna med fler potthål och skador som följd, samt kommunpolitikernas perversa böjelser för farthinder.

Jag tror du är något på spåren, staten borde tillsätta en utredning för att se om det finns något samband. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
4 september 2011 · 4 637 Inlägg

"Lätt meckat?" Nja, folk gnäller t o m på lampbyte...
Kvaliten? Finns bättre bilar jämfört med de flesta Volvomodeller o s v.
Volvo = en generellt vettig bil men äckligt överskattad.

Senast redigerat av Navkapsel (4 september 2011)

DusanMandick Random Hero
4 september 2011 · 4 047 Inlägg

tkd_rille skrev:

Bjornn skrev:
Volvos designer.
Deras kvalitetstänkande med tex kopparbromsrör, galvanisering, aluminiumplåtdelar, och nu på V70II rostfri baklucka.
Volvo är speciella med låg vindruteram som inte så många tillverkare använder vilket innebär bättre översyn för föraren.
Säkerhetstänkande och de är även teknikutvecklare tex Lambdastyrd katalysatorrening, därför står det Lambda i fronten på alla sena 80tals bilar. Givetvis deras mest kända uppfinningar som 3punkts rullbälte och laminerat glas.
Volvo har varit ledande säkehetsutveckare för personbilar i massor med år.
Självklart gillar jag deras långa medellivslängd som jag tror ligger på ungefär 20år (vissa nyare lågbudgetmodeller och andra tillverkares motorer drar ner den).
Men kvalitetsmodellerna blir veteranbilar utan problem om de vårdas.

De tar fram förbättrade reservdelar även till äldre bilmodeller. Tex är 7/900 seriens tankamatur nu rostfri, men när bilarna tillverkades då var de i stål.
Volvo 760 GLE förbättrade tändkablar.
Bra kombibilar och bra reservdelspriser.

De med översyn funderar jag lite på. Nu har jag inte kört den nya modellen av v70. Den jag kör är en 07. Och visst ser man bra ut rakt fram. Men de här A-stolparna är ju en riktig fälla, de är på tok för tjocka tyvärr så att de hindrar en viss sikt man önskat att man hade ibland. Och de är inte gnäll på de viset. Har kört 25 tusen mil med den jag har och tyvärr så irriteras man ofta av den.

v50 har också det problemet, det är en jäkla stolpe till att vara jobbig!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Nybergrobin
5 september 2011 · 2 381 Inlägg

Visst är det så att framvagnen är dålig på moderna bilar men troligen är det förarens egna fel. Ett bra exempel på misshandel av framvagn som många förare praktiserar är att ha fina (breda) fälgar och sedan vrida om ratten när bilen står still. En bil med servo slaktar framvagnen medan bilen utan servo klarar den ganska bra.



Ang volvo så tycker jag det är en rolig ungdomsbil som verka funka i alla väder och kurvor. Rent generellt har jag inte så mycket att säga av volvo förutom att jag älskar dess värme och låga andrahandsvärde

Enjimmieextra
5 september 2011 · 146 Inlägg

Bjornn skrev:
Volvos designer.
Deras kvalitetstänkande med tex kopparbromsrör, galvanisering, aluminiumplåtdelar, och nu på V70II rostfri baklucka.
Volvo är speciella med låg vindruteram som inte så många tillverkare använder vilket innebär bättre översyn för föraren.
Säkerhetstänkande och de är även teknikutvecklare tex Lambdastyrd katalysatorrening, därför står det Lambda i fronten på alla sena 80tals bilar. Utan detta hade ej avgasreningen varit så effektiv som den är idag.
Givetvis deras mest kända uppfinningar som 3punkts rullbälte och laminerat glas.

Det senaste revulotionerande säkerhetsystemet är framtaget i sammarbete med SAAB och det är Wiplasch skyddet.
Volvo och SAAB är de enda biltillverkarna i världen som kan erbjuda sina kunder att slippa Wiplaschskador vid olycka.
(Wiplachskada är en allvarlig vanlig och livslång nackskada som uppkommer vid påkörning bakifrån kallas även pisksnärtskada. Kan även leda till döden vid allvarligare påkörning)
Volvo har varit ledande säkehetsutveckare för personbilar i massor med år, bla därför är det en populär familjebil.

Självklart gillar jag deras långa medellivslängd som jag tror ligger på ungefär 20år (vissa lågbudgetmodeller tex 3/400serien och S/V40 och andra tillverkares motorer drar ner den).
Men kvalitetsmodellerna blir veteranbilar utan problem om de vårdas och inte hamnar i händerna på människor som sågar av ljuddämparen, sprätter överallt, aldrig tvättar bilen, hoppar på den och aldrig tänker köpa nån reservdel om det inte får besiktningsanmärkning.

De tar fram förbättrade reservdelar även till äldre bilmodeller. Tex är 7/900 seriens tankamatur nu rostfri, men när bilarna tillverkades då var de i stål.
Volvo 760 GLE förbättrade tändkablar.
Bra kombibilar och bra reservdelspriser.
Gillar även bilarna eftersom jag är ifrån Blekinge, länet där Volvo startades och den första Volvofabriken finns.

vilka motorer tänker du på? för d24:an och äldre d5:an tycker jag de flesta volvo killar snackar bra om, även om de är vag motorer

karlitoo
5 september 2011 · 263 Inlägg

850 R tackar vi volvo för smile

Nä men att nyare volvobilar inte duger håller jag inte med om. T.ex nya V60 är en kanonbil raktigenom. R-Designen är så sjuuukt läcker, och stort motorutbud där den snålaste drar runt 0.4 liter milen..

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
BOLIN_
5 september 2011 · 2 763 Inlägg

Enjimmieextra skrev:

Bjornn skrev:
Volvos designer.
Deras kvalitetstänkande med tex kopparbromsrör, galvanisering, aluminiumplåtdelar, och nu på V70II rostfri baklucka.
Volvo är speciella med låg vindruteram som inte så många tillverkare använder vilket innebär bättre översyn för föraren.
Säkerhetstänkande och de är även teknikutvecklare tex Lambdastyrd katalysatorrening, därför står det Lambda i fronten på alla sena 80tals bilar. Utan detta hade ej avgasreningen varit så effektiv som den är idag.
Givetvis deras mest kända uppfinningar som 3punkts rullbälte och laminerat glas.

Det senaste revulotionerande säkerhetsystemet är framtaget i sammarbete med SAAB och det är Wiplasch skyddet.
Volvo och SAAB är de enda biltillverkarna i världen som kan erbjuda sina kunder att slippa Wiplaschskador vid olycka.
(Wiplachskada är en allvarlig vanlig och livslång nackskada som uppkommer vid påkörning bakifrån kallas även pisksnärtskada. Kan även leda till döden vid allvarligare påkörning)
Volvo har varit ledande säkehetsutveckare för personbilar i massor med år, bla därför är det en populär familjebil.

Självklart gillar jag deras långa medellivslängd som jag tror ligger på ungefär 20år (vissa lågbudgetmodeller tex 3/400serien och S/V40 och andra tillverkares motorer drar ner den).
Men kvalitetsmodellerna blir veteranbilar utan problem om de vårdas och inte hamnar i händerna på människor som sågar av ljuddämparen, sprätter överallt, aldrig tvättar bilen, hoppar på den och aldrig tänker köpa nån reservdel om det inte får besiktningsanmärkning.

De tar fram förbättrade reservdelar även till äldre bilmodeller. Tex är 7/900 seriens tankamatur nu rostfri, men när bilarna tillverkades då var de i stål.
Volvo 760 GLE förbättrade tändkablar.
Bra kombibilar och bra reservdelspriser.
Gillar även bilarna eftersom jag är ifrån Blekinge, länet där Volvo startades och den första Volvofabriken finns.

vilka motorer tänker du på? för d24:an och äldre d5:an tycker jag de flesta volvo killar snackar bra om, även om de är vag motorer

Sen när blev Volvos D5 en VAG motor?

Volvo - For Life
Enjimmieextra
5 september 2011 · 146 Inlägg

Sen när blev Volvos D5 en VAG motor?

äldre d5:an som sitter i 850 och äldre v70 menar jag då.

källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
         
taget ur länken: "Till 2001 års modell kompletterades motorutbudet med två femcylindriga bensin-sugmotorerna på 2.4 liter med 170 respektive 140 hk samt en köpt diesel-turbomotor från VAG (Audi/Volkswagen)"

står ju bara tdi på dessa bilar men om man kollar motorn är "D5252 T"

BOLIN_
5 september 2011 · 2 763 Inlägg

Enjimmieextra skrev:

Sen när blev Volvos D5 en VAG motor?

äldre d5:an som sitter i 850 och äldre v70 menar jag då.

källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
         
taget ur länken: "Till 2001 års modell kompletterades motorutbudet med två femcylindriga bensin-sugmotorerna på 2.4 liter med 170 respektive 140 hk samt en köpt diesel-turbomotor från VAG (Audi/Volkswagen)"

står ju bara tdi på dessa bilar men om man kollar motorn är "D5252 T"

Dock kallades den dieseln aldrig för D5, det var först när man gjorde sin helt egna dieselfemma som de döpte den till D5!

Volvo - For Life
Enjimmieextra
5 september 2011 · 146 Inlägg

därför jag skrev äldre d5an men brode väl sagt D5252 T istället då

dadooo
5 september 2011 · 841 Inlägg

klarrre skrev:
Lätt meckat å bra att lära sig på. Finns en uppsjö med billiga delar. Kvalitén är bra med och dem håller bra om man sköter om dem.
Man kan lasta mycket i dem, speciellt i kombi modellerna och man sitter gott, volvo gör dem bästa bil stolar jag prövat.

Och sen är det ju en grejj lixom. Precis som vissa tycker om Saab eller Nissan tycker andra om Volvo.

då har du nog inte suttit i mercedes ??  för merca gör nog de bästa sätena men visst är de från modell till modell..

Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
BOLIN_
5 september 2011 · 2 763 Inlägg

dadooo skrev:

klarrre skrev:
Lätt meckat å bra att lära sig på. Finns en uppsjö med billiga delar. Kvalitén är bra med och dem håller bra om man sköter om dem.
Man kan lasta mycket i dem, speciellt i kombi modellerna och man sitter gott, volvo gör dem bästa bil stolar jag prövat.

Och sen är det ju en grejj lixom. Precis som vissa tycker om Saab eller Nissan tycker andra om Volvo.

då har du nog inte suttit i mercedes ??  för merca gör nog de bästa sätena men visst är de från modell till modell..

Sen är de olika från person till person om vilka säten som är skönast, jag trivs också bäst i Volvo-stolar, och ja, jag har suttit i olika mercor, dock inte cls och de stora modellerna utan de små vanliga bilarna.

Volvo - For Life
Andromeda Rumpmas
5 september 2011 · 3 860 Inlägg

dadooo skrev:

klarrre skrev:
Lätt meckat å bra att lära sig på. Finns en uppsjö med billiga delar. Kvalitén är bra med och dem håller bra om man sköter om dem.
Man kan lasta mycket i dem, speciellt i kombi modellerna och man sitter gott, volvo gör dem bästa bil stolar jag prövat.

Och sen är det ju en grejj lixom. Precis som vissa tycker om Saab eller Nissan tycker andra om Volvo.

då har du nog inte suttit i mercedes ??  för merca gör nog de bästa sätena men visst är de från modell till modell..

Det där är nog väldigt individuellt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
David_91
5 september 2011 · 221 Inlägg

Mkt bra kvalite, ser bra ut tycker jag, o såklart bakhjulsdriften smile

Rquired Allmänt envis
5 september 2011 · 12 512 Inlägg

Jag gillar tanken bakom de flesta av Volvo´s modeller, att det skall vara en praktisk och säker bil. I övrigt är jag inte särskilt imponerad av dem, dyrare i drift utan att vara lika bra på någon punkt som många andra alternativ, men det är väl därför jag inte kör en Hisinge-traktor heller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Muttley
5 september 2011 ·

Rquired skrev:
Jag gillar tanken bakom de flesta av Volvo´s modeller, att det skall vara en praktisk och säker bil. I övrigt är jag inte särskilt imponerad av dem, dyrare i drift utan att vara lika bra på någon punkt som många andra alternativ, men det är väl därför jag inte kör en Hisinge-traktor heller.

De har tyvärr gått ifrån praktiskt rätt kraftigt på bilarna. V70n som ska vara deras familjebil är riktigt liten. Har ofta problem med kunder som sitter i baksätet att deras knän sitter i kläm och de vill då att man ska flytta fram mer. Men var ska mina knä ta vägen?.  Hela instrumentpanelen kan göras minst 30 cm kortare och därmed få mycket mer utrymme.
Så de är små bilar. Men allt som tillverkas idag vare sig de är bilar kläder eller vad man nu vill, de är till små människor.

Rquired Allmänt envis
5 september 2011 · 12 512 Inlägg

tkd_rille skrev:

Rquired skrev:
Jag gillar tanken bakom de flesta av Volvo´s modeller, att det skall vara en praktisk och säker bil. I övrigt är jag inte särskilt imponerad av dem, dyrare i drift utan att vara lika bra på någon punkt som många andra alternativ, men det är väl därför jag inte kör en Hisinge-traktor heller.

De har tyvärr gått ifrån praktiskt rätt kraftigt på bilarna. V70n som ska vara deras familjebil är riktigt liten. Har ofta problem med kunder som sitter i baksätet att deras knän sitter i kläm och de vill då att man ska flytta fram mer. Men var ska mina knä ta vägen?.  Hela instrumentpanelen kan göras minst 30 cm kortare och därmed få mycket mer utrymme.
Så de är små bilar. Men allt som tillverkas idag vare sig de är bilar kläder eller vad man nu vill, de är till små människor.

Kan hålla med om att baksätet är litet på V70 Mk2 (Är det en sådan du kör?) men jag tycker det är ok på tredje generationens V70, bagaget tycker jag däremot är rejält? Att man känner sig väldigt inbäddad i en Volvo håller jag också med om, jag kan tänka sig att Volvo försöker skapa en känsla av trygghet?

Det sista håller jag däremot inte alls med dig om, jag är relativt liten (Strax under medellängd) och upplever det som enormt svårt att hitta framför allt kläder; Men även många bilar blir svåra att överblicka. V70 är ett utmärkt exempel på detta, är man lång så ser man bra men annars är det en väldigt svår bil att överblicka med höga paneler, tjocka stolpar och så vidare. Usel sikt, men nu lämnade vi ämnet lite... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IX ____________________________________
5 september 2011 · 1 340 Inlägg

NiKeMaN skrev:

240_lover skrev:
Tjena som sagt vad är det som just du tycker är bra med volvo?

Det är vettiga bilar för folk som inte har råd att köpa något ännu vettigare helt enkelt. roll

Hade inte Kamprad en 240?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang