Vilken bil bäst till Folkrace ?

Danne_1977
3 september 2011 · 3 292 Inlägg

Funderar lite på att bygga en folkracebil, men vet inte vad som är bäst att utgå ifrån, Volvo, Saab 900 (nyare modellen), Opel Astra, BMW E28, BMW E34, ja vad skulle funka bäst  ?

För och nackdelar med fram och bakhjulsdrivet ?

Lätt bil mycket hästar.. eller tung bil och mycket hästar.. ja kombinationerna är väl många men vad är bäst ?

Alla tips jag kan få ang val av bil som ska bli folkrace tar jag gärna emot...

big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
klawd22 Bilälskare
3 september 2011 · 283 Inlägg

jag hade valt en saab 900 eller 9000 2.3.. 150 hk original å tömd på allt går dem riktigt bra..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
G-sson
3 september 2011 · 612 Inlägg

Framhjulsdrivet går generellt snabbt i kurvorna ute på banan, men bakhjulsdrivet brukar komma iväg bättre i starten. Ska man bara åka tre varv så kan det vara svårt att ta igen det man förlorar på en dålig start, om man å andra sidan inte kan hantera en bakhjulsdriven bil kommer man snart bli omkörd av en saab 99 i första kurvan när man glider ut lite för långt...

Sedan får man inse att man KOMMER ge bilen mycket stryk. Kontakt med andra bilar, ojämnheter på banan, stålräcken och annat som bilen inte är byggd för att tåla. En modern bil är oftast byggd av ganska tunn plåt, så efter en sammandrabbling med någon stabil 60/70-talsbil finns det en klar risk att man inte kommer längre.

En bil som är ovanlig på banan har ett par extra nackdelar, ingen vet vilka ombyggnader dom behöver för att fungera bra (om det ens går få dom att fungera bra), och när man behöver reservdelar kommer man inte kunna låna/köpa av andra som har med till sina egna bilar som det brukar gå göra om man åker saab 99/svansmotor-VW/Volvo 240.
Uddabilar har en fördel också, folk vill inte köpa dom av ovanstående anledningar. Större chans att få behålla bilen alltså.

Danne_1977
3 september 2011 · 3 292 Inlägg

klawd22 skrev:
jag hade valt en saab 900 eller 9000 2.3.. 150 hk original å tömd på allt går dem riktigt bra..

Jag förstår att saab kan gå riktigt bra när den är tom på det mesta.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
3 september 2011 · 3 292 Inlägg

G-sson skrev:
Framhjulsdrivet går generellt snabbt i kurvorna ute på banan, men bakhjulsdrivet brukar komma iväg bättre i starten. Ska man bara åka tre varv så kan det vara svårt att ta igen det man förlorar på en dålig start, om man å andra sidan inte kan hantera en bakhjulsdriven bil kommer man snart bli omkörd av en saab 99 i första kurvan när man glider ut lite för långt...

Sedan får man inse att man KOMMER ge bilen mycket stryk. Kontakt med andra bilar, ojämnheter på banan, stålräcken och annat som bilen inte är byggd för att tåla. En modern bil är oftast byggd av ganska tunn plåt, så efter en sammandrabbling med någon stabil 60/70-talsbil finns det en klar risk att man inte kommer längre.

En bil som är ovanlig på banan har ett par extra nackdelar, ingen vet vilka ombyggnader dom behöver för att fungera bra (om det ens går få dom att fungera bra), och när man behöver reservdelar kommer man inte kunna låna/köpa av andra som har med till sina egna bilar som det brukar gå göra om man åker saab 99/svansmotor-VW/Volvo 240.
Uddabilar har en fördel också, folk vill inte köpa dom av ovanstående anledningar. Större chans att få behålla bilen alltså.

Detta var en riktigt bra beskrivning tycker jag..   ja bakhjulsdrivet är ju kanske bra i starten, och framhjulsdrivet i kurvorna.. svårt val tycker jag, vet om en Saab 900 -95 med relativt ny vagnsbok som jag kan få för några tusen.. alltså färdigbyggd, dock lätt knack i motorn men en helt komplett Saab 900 - 96 medföljer i köpet... som man kan ta motorn ifrån om man vill.. big_smile

Alltså jag skulle tro jag kan komma över båda bilarna för max 5 tusen.. den ena är som sagt färdig besiktad folkracebil.

Kanske billigaste o bästa o testa med..? funkar inte Saab för mig får jag väl sälja den då o satsa på nåt annat..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Nippo
3 september 2011 · 42 Inlägg

Var på en tävling där en tjej körde en saab 900-94. Och den gick som fan. Tro det var en 2.3l i den och den va cipad. Enda nackdelen är att ng900 har länkarmar av aliminum och går lätt av vid hård körning. Tjejen körd av en när hon genand igenom en kurva. Så ska man köra en ng900 i folkrace gäller det att ha några länkarmar i lager.

Saab 9000 turbo "Jaktplanet" (1989)
Danne_1977
3 september 2011 · 3 292 Inlägg

Nippo skrev:
Var på en tävling där en tjej körde en saab 900-94. Och den gick som fan. Tro det var en 2.3l i den och den va cipad. Enda nackdelen är att ng900 har länkarmar av aliminum och går lätt av vid hård körning. Tjejen körd av en när hon genand igenom en kurva. Så ska man köra en ng900 i folkrace gäller det att ha några länkarmar i lager.

Jo tack jag vet att dom är u alu.. har bytt några sånna i mina dagar eftersom jag själv kört en del saab NG900, har man med sig några på tävling och man måste byta så har man ju rätt så gott om tid mellan heaten.. tar ju i regel bara en 30 minuter om man är lite snabb och stressad.

Får se om det kanske blir Saab 900ng... hmm

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
G-sson
3 september 2011 · 612 Inlägg

I så fall vore det ju bättre att bygga nya starkare delar i stål, eller åtminstone ordna någon form av förstärkning. Hellre några timmars förberedelse i garaget än återkommande halvtimmars stressmek under pågående tävling.

Många gånger får man bara köra tre kvalheat på en tävling (om man inte tar sig till final och det är inte så lätt), det är inte helt kul att behöva bryta ett enda av dom för att bilen går sönder oavsett om felet är lätt att fixa eller inte. Särskilt inte om en enda poäng för att ta sig i mål hade räckt för att komma in på en finalplats... wink

Danne_1977
3 september 2011 · 3 292 Inlägg

G-sson skrev:
I så fall vore det ju bättre att bygga nya starkare delar i stål, eller åtminstone ordna någon form av förstärkning. Hellre några timmars förberedelse i garaget än återkommande halvtimmars stressmek under pågående tävling.

Många gånger får man bara köra tre kvalheat på en tävling (om man inte tar sig till final och det är inte så lätt), det är inte helt kul att behöva bryta ett enda av dom för att bilen går sönder oavsett om felet är lätt att fixa eller inte. Särskilt inte om en enda poäng för att ta sig i mål hade räckt för att komma in på en finalplats... wink

Det är helt sant att man i sånna fall skulle bygga helt nya länkarmar eller i alla fall på nåt sätt förstärka upp dom rejält så man slipper problemet.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
4 september 2011 · 3 292 Inlägg

Volvo 850 lär ju ska vara en stark och bra bil som måste vara bra till folkrace tycker jag.. eller nån annan som tycker nåt annat.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
eilert
8 september 2011 · 235 Inlägg

har själv en saab 900ng 2,3 som jag håller på och bygger folkrace av... en ganska rask bil tycker jag redan som original, så urrensad och med chip bör den flytta på sig bra.. har rensat ur all inredning utom framstolarna och instrumentpanelen ur min hittils men ska ta resten sen när jag får möjlighet, måste använda bilen bilen till jobbpendling nån vecka till. smile men kör på saaben du, så har man nån att utbyta tankar och funderingar med wink

Putteliten
8 september 2011 · 9 084 Inlägg

Beror ju på helt på vem du frågar, frågar du mig så är det endast Volvo som gäller 240-740-940, frågar du någon annan så kanske den säger Saab eller VW bubbla eller kanske Opel Ascona. En del köper/bygger bil och kör med samma modell sen hela tiden, sen finns det dom som provar sig fram. Vet att BMW med deras delade bakaxlar kan vara svårkörda, vet flera som bara kört 1-2 tävlingar med BMW och sen sålt vidare för att det var svårkört. Sen beror det på vilken bana man kör också, t.ex Kisa, Norrköping har alltid varit fördel bakhjulsdrivet, medan Motala, Linköping är fördel framhjulsdrivet.

Kan säga som så att bygger du Volvo så har du inga problem med att få tag på delar. Svaga punkten på dom är bärarmarna fram, men det går att förstärka med plåt och armeringsjärn. Sen är det också bra med fjäderbensstag då tornen kan ge vika vid kraftiga smällar.

Rquired Allmänt envis
8 september 2011 · 12 512 Inlägg

Jag tror du gör ett bra val om du köper en SAAB, av en så enkel anledning som att dom är billiga. BMW i all ära, jag tycker personligen det är en bättre bil på alla punkter, men de kostar också därefter och man brukar inte vilja lägga några större pengar på folkrace?

I valet mellan en gammal, utsliten BMW med liten motor (T.ex M10 90hk) och en relativt ny samt frisk SAAB med säg 2.3 150hk känns det som om svensken är bättre. För 5000:- kan man hitta en fin 900, men samma summa räcker knappt till ens en sliten tysk bara som en jämförelse!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Danne_1977
2 november 2014 · 3 292 Inlägg

Den här tråden skapade jag för typ 3 år sen, dags att skriva lite här tycker jag, på dessa 3 år har det hänt mycket, jag har tagit licens för folkrace, jag har byggt två folkracebilar Volvo 740 GLT 16v, och jag har haft en Audi 100 2.3E som var färdig bil, jag har dessvärre inte tävlat nått än, men jag ska till nu o se om jag kan bygga en bra bil och framförallt försöka hålla budgeten på 6500:-.

Volvo 2/7/9 serie är ju ett hållbart koncept men behövs mycket motor om man ska hänga med, tyvärr ser man att det oftast är grävlingar (framhjulsdrivna) bilar som vinner och ligger på bra placeringar, en 740 med gamla 130 hästars sprutet med extraktor och lite små grejs kanske man kan plocka ut en 150 hästar av utan att det drar iväg för mycket, men denna sporten har tagit allt för stora propotioner tycker jag, bilarna är påkostade 10-20 tusen med weber och massa annat, det ger ju den vanliga svensson med begränsad budget ingen chans att hänga med.

Hur som helst, Volvo 850 GLT är intressant då dessa är förjävla snabba om man lär sig köra dom som folk.. viktigt med reservdelar dock, för rasa det kommer det att göra.

Jag har flera 740 som bara står, så där har jag gott om reservdelar, dock har jag bara kombi på lager, sedan är att föredra.

Eller vad tycker ni ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Mack Forum- och sitemoderator
2 november 2014 · 26 172 Inlägg

Är inte det meningen med folkrace, att det inte ska spåra ur med kostnaderna?
Bilarna säljs ju efter varje race?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Putteliten
2 november 2014 · 9 084 Inlägg

Mack skrev:
Är inte det meningen med folkrace, att det inte ska spåra ur med kostnaderna?
Bilarna säljs ju efter varje race?

Finns dom som kostar på bilarna upp mot 15-30K till vissa tävlingar.
Bilarna säljs inte, man får lägga bud på bilarna. Är det flera som lagt bud på samma bil så blir det lottdragning. När jag körde så hade jag aldrig något bud på bilen, för den såg ut som ett russin i plåten. tongue


Weber kopior har blivit populärt numera. Fajs heter dom, å finns upp till 45or. Kostar bara en bråkdel av ett par beggade weber.

Mack Forum- och sitemoderator
2 november 2014 · 26 172 Inlägg

Putteliten skrev:

Mack skrev:
Är inte det meningen med folkrace, att det inte ska spåra ur med kostnaderna?
Bilarna säljs ju efter varje race?

Finns dom som kostar på bilarna upp mot 15-30K till vissa tävlingar.
Bilarna säljs inte, man får lägga bud på bilarna. Är det flera som lagt bud på samma bil så blir det lottdragning. När jag körde så hade jag aldrig något bud på bilen, för den såg ut som ett russin i plåten. tongue


Weber kopior har blivit populärt numera. Fajs heter dom, å finns upp till 45or. Kostar bara en bråkdel av ett par beggade weber.

Så var det ja.
Märks hur lite insatt man är i den sporten.
Gillar den inte så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Danne_1977
2 november 2014 · 3 292 Inlägg

Ja det är ju så att det spårar ut eftersom att det blir svårt för dom som har begränsat med pengar att kunna vara med på en sportslig nivå, ungefär som att slänga in en 70kg Paulo Roberto till Evander Holyfield som väger en bra bit över 100kg och troligen skulle knocka Paulo på direkten med all sin slagkraft. Ni förstår vad jag menar.

Dom flesta som har bra bilar lägger ju även anbud på sin egen bil, man får lägga hur många man vill och anbudsavgiften är 200:- per bud, så lägger man in 10 bud så blir det ju 2000:- i avgift o ligger det 10 andra anbud i byttan så har man ju 50% chans att man får behålla bilen.. eller ja, nått sånt iaf.

Man ser ju på tävlingarna att dom flesta bilarna går jävligt bra och sen är en liten andel (som blir större och större) som går utav bara helvette, ja som en rallycrossbil i stort sätt, blocken är borrade, o topparna är 531 och större ventiler och portade och absolut vassa kammar och weber eller liknande förgasare, kan lova att vi snackar 20-30 tusen i rena pengar. Sånna bilar är ofta vinnarbilar så vida inte nåt går fel i själva körningen.

Wall hade ju en 245:a med en Volvo 5:a i med två och en halv weber på, gick utan bara satan kan jag lova. Ja det gör ju dom flesta motorerna som Wall har grejat med..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Dr_struts
3 november 2014 · 1 861 Inlägg

Skåpen borde ju gå och vikta lite i rumpan så man får ner rumpan? typ en betong säck i reserv hjulsbaljan? Då borde den ju sätta sig lite bättre?

Volvo vet man ju sen vintrar att viktfördelning existerar ju inte ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
3 november 2014 · 26 172 Inlägg

Dr_struts skrev:
Skåpen borde ju gå och vikta lite i rumpan så man får ner rumpan? typ en betong säck i reserv hjulsbaljan? Då borde den ju sätta sig lite bättre?

Volvo vet man ju sen vintrar att viktfördelning existerar ju inte ^^

Ånjo.
Viktfördelningen var väl aldrig optimal i 244:an, men ganska okej om man jämför med till exempel BMW E30.
En fd kollega till mig vet jag dock hade ett tungt järnrör varje vinter i sin 744 bara för att få lite extra drivning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang