Fel på bilstereo ?

hakanssson
4 september 2011 · 52 Inlägg

Tja, köpte förra veckan en JVC stereo till bilen, samt en ISO-kabel från biltema.
Mätte upp och märkte att kablarna var fel, så fick löda om orange till gul, och gul-orange.
Den gula kabeln var anpassad för spänningen men går nu på den orangea, som är något smalare i diameter.

Anyway, får inte stereon att lysa eller spela. Den ger dock ifrån sig "maskinljud" när man startar bilen, samt när man trycker på mata-ut-knappen till cd;n, så känner man att den jobbar i ~3 sek.

Mätte spänningen, och hade 11.2V eller liknande, kan det vara detta som spökar, att jag inte har just 12V och den därför inte hoppar igång ? Eller något annat som kan vara fel ? Den måste ju iallafall kunna lysa på displayen med bara + och - ?
Har testat resetat den, inget resultat.

Någon som har nåt tips på vad jag ska göra ?

Tack på förhand !

/ Anton

Senast redigerat av hakanssson (4 september 2011)

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
hakanssson
4 september 2011 · 52 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Följde det med ett eget kablage till JVC:n eller har den ISO-kontakt i chassiet? Vad är det för bil? Om det är en JVC med medföljande kablage så ska gul kabel ha konstantplus, röd kabel ha tändningsplus, orange eller orange/vit kopplas till belysning, svart kopplas till jord och blå/vit är remote. JVC-apparater kan visa klockan och sköta cd-in/utmatningen när de har minnesplus och minus. Startar den inte trots att den kan göra detta så saknas spänning på den röda kabeln.

Det följde med eget kablage till stereon, köpte sedan en sån här ( ISO-kabel 940 ) http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … blage-ISO/ .
Det är en 940. Gul kabel har icke konstantplus, endast när bilen är igång. Den röda har icke ström på sig, kanske kan vara det som spökar ? Den delar sig dessutom, och finns så man kan ansluta något mer, vet inte vad det är, den andra delen är isolerad iallafall. Med belysning menar du displayen på stereon, eller ?

Tack för hjälp ! smile

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
Frissan
4 september 2011 · 4 693 Inlägg

Ta bort allt och börja om från början med ett kopplingsshema framför dig.
Tror nog det blir lättast

Googlade lite snabbt och det här var första träffen:

Batteri (Konstantström) - Gul
Även kallad Remote - Blå/Vit
Tändning - Röd
Jord - Svart

Booyakasha!
hakanssson
4 september 2011 · 52 Inlägg

Softis skrev:
Ta bort allt och börja om från början med ett kopplingsshema framför dig.
Tror nog det blir lättast

Googlade lite snabbt och det här var första träffen:

Batteri (Konstantström) - Gul
Även kallad Remote - Blå/Vit
Tändning - Röd
Jord - Svart

Okej får göra det. Mätte på org-kablarna, och har 2st med 12V på, med nyckeln vriden. Ingen ger 12V med spänningen avslagen, är detta korrekt ?

Swedenrockers skrev:
]Nu vet jag inte årsmodellen men om man väljer -94 så kolla säkring 14 (tändningsplus, vilken bör vara hel) och 26 (konstantplus).
Dessutom så ska konstantplusen flyttas så att den har just konstant plus.

Okej, det är en 96a men ska kolla säkringarna !

Tack ! smile

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
Frissan
4 september 2011 · 4 693 Inlägg

Gul är ju konstantström, den ska du alltid ha 12v på

Booyakasha!
hakanssson
4 september 2011 · 52 Inlägg

Softis skrev:
Gul är ju konstantström, den ska du alltid ha 12v på

Okej, det har jag inte. Kanske kan dra en kabel direkt från batteriet ? Ska ändå öppna upp och dra kabel till slutsteg och installera tryckmätare.

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
evilaudio
4 september 2011 · 16 195 Inlägg

hakanssson skrev:

Softis skrev:
Gul är ju konstantström, den ska du alltid ha 12v på

Okej, det har jag inte. Kanske kan dra en kabel direkt från batteriet ? Ska ändå öppna upp och dra kabel till slutsteg och installera tryckmätare.

de kanske e så att säkringen gått?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
hakanssson
4 september 2011 · 52 Inlägg

evilaudio skrev:

hakanssson skrev:

Softis skrev:
Gul är ju konstantström, den ska du alltid ha 12v på

Okej, det har jag inte. Kanske kan dra en kabel direkt från batteriet ? Ska ändå öppna upp och dra kabel till slutsteg och installera tryckmätare.

de kanske e så att säkringen gått?

Japp ska kolla alla, är det bara de som sitter "under" stereon som kan gått, eller finns det säkringar någon annan stans med ?

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
hakanssson
4 september 2011 · 52 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du har säkringar innanför askkoppen och en på stereon, den på stereon är inte trasig. Sätt tillbaka kablarna så som de satt i kablaget och kolla säkring 26 om du inte gjort det.

Ja okej, kollar grejerna imorgon och återkommer. Tack för all hjälp !

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
hakanssson
5 september 2011 · 52 Inlägg

EDIT ; Har fått igång den nu, fick mäta med multimeter o lite tjafs o koppla, men nu funkar den iaf. Det var även en säkring som hade gått, men har fortfarande ingen spänning på någon av "pinnarna", med tändningen avstängd. 2 st visar 12V.
Iaf till problemet - ställde in datum osv, och kopplade in radio och funkade. Lyssnade väl nån minut eller liknande, sedan när jag pillade lite till med den (skulle ställa in klockan), så bara dog den. Kollade säkringen-hel. Startade tändningen igen, och den gick igång, dog efter ,~15 sek. Testade om och om igen, samma skit. Vad fan kan felet vara ? Hade icke motorn igång, men borde väl ändå kunna spela i någon minut utan att den dör ? Ska åka tillbaka med den och fråga om en ny stereo, ifall det är fel på den.

Något annat som skulle kunna vara fel ? Att 12V-kabeln är omlödd till en mindre area (går på orange skarvad till gula nu, gula tjockare), kan det ha något med det att göra ? Kabeln blev inte varm.

Tack på förhand !

Senast redigerat av hakanssson (5 september 2011)

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
hakanssson
5 september 2011 · 52 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Är ISO-kablaget tillbakakopplat som det var när du köpte det?

Nej, eftersom original-pinnen sitter fel då, så får jag ingen ström på den kabeln.

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
hakanssson
5 september 2011 · 52 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Nu får du lägga upp bilder på kontakterna, alla 940 jag bytt stereo i har fungerat bara man bytt eventuellt trasiga säkringar.

hakanssson skrev:

Swedenrockers skrev:
Är ISO-kablaget tillbakakopplat som det var när du köpte det?

Nej, eftersom original-pinnen sitter fel då, så får jag ingen ström på den kabeln.

Okej fixar det i morgon då, bilen står en mil härifrån. Kanske köpt fel kabel, men känns inte så då båda kontakterna passar. Ser dock att gubben innan har pillat lite bakom men verkar inte vara så mycket gjort.
Det som dock är lite knas är att endel kontakter leder inte någonvart, dvs att det finns inte pinnar för alla "hål" på ISO-kontakten.
Ritade en bild snabbt ; http://piclair.com/5nwke
Det jag menar är att det är inte stift på ISO;n till alla kontakter på org.
Ska det vara så, eller är det kanske fel kabel ? Köpte på biltema, stog att de passade Volvo efter årsm. 94.

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
hakanssson
5 september 2011 · 52 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ser ut så här:

http://www.google.se/imgres?q=pc2374&am … amp;zoom=1

fast dina kontakter i bilen är svarta?

Den ska passa och det är inte alla kammare som det sitter stift i, t.ex så har originalet dubbel matning och jord har jag för mig.
Men om man ska hjälpa dig att felsöka så behöver kablarna sitta på rätt ställe och det är därför jag undrade om de var tillbakaflyttade.

Japp "dosorna" ser ut sådär. Ja okej, för det sitter inte stift på alla. Nej fortfarande switchat gul-orange, men jag fotar original-kontakten imorgon så får väl du avgöra om det ska lödas tillbaka. Nämligen rätt säker på att det är "lucka" på ISO-kontakten där 12V (gula) utgår, dvs ingen ström dit om jag inte kör den via orangea kabeln.

Stort tack ska du ha för all hjälp, hoppas vi kan lösa detta tillsammans ! smile

Senast redigerat av hakanssson (5 september 2011)

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
hakanssson
6 september 2011 · 52 Inlägg

Swedenrockers skrev:
På den tiden jag sålde ISO-kablage så hade vi ett PC2374 som var felstiftat, ovanligt men inte omöjligt alltså. Samma sak kan ske med Biltemas adapter.

Klart att det ordnar sig på nåt sätt, men jag är av olika orsaker förespråkare för att använda originalkablar och tycker att man bör försöka få ordning på dessa före man "gör egna lösningar".
Sista utvägen är alltså att dra nya kablar.

Det har löst sig, låg fel kablage i paketet från biltema...
Får dock ingen spänning när tändningen är av, har mätt på org-stiften och inget där heller.
Hur fixar jag lättast detta ?

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
hakanssson
6 september 2011 · 52 Inlägg

Swedenrockers skrev:
På den tiden jag sålde ISO-kablage så hade vi ett PC2374 som var felstiftat, ovanligt men inte omöjligt alltså. Samma sak kan ske med Biltemas adapter.

Klart att det ordnar sig på nåt sätt, men jag är av olika orsaker förespråkare för att använda originalkablar och tycker att man bör försöka få ordning på dessa före man "gör egna lösningar".
Sista utvägen är alltså att dra nya kablar.

Har löst det så det fungerar nu, det visade sig vara dålig säkring och dåligt batteri.
Har dock kvar problemet att jag inte har någon spänning på den, när jag vridit av tändningen. Hur kan man lösa detta ? Måste ju ställa in radio osv varje gång jag sätter på bilen. Hade det funkat sno ström från en kabel som har konstant 12V och löda ihop den med den gula ? Känns ju som att de borde fungera.
tack smile

Volvo 740 "Vinterholken" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang