Väldigt skumt problem med mina bakre högtalare.

G1zm0
4 september 2011 · 41 Inlägg

För ett par dagar sedan upptäckte jag ett konstigt problem som ni kanske kan hjälpa mig att lösa.

Satte mig i bilen och skulle köra till jobb, drog igång stereon och hörde ett konstigt klickande från mina 6"9or. Går back och kollar och ser att dem rör liksom på sig, de går upp och ner precis som när det kommer musik i dem, fast i en jämn takt upp och ner, upp och ner. Så är det på 2 av dem, har 4, i den 3e e där ngt konstigt ljud jag ej kan förklara, och den 4e är som normalt.

Om jag inte missminner mig så är alla 4 eller 2 av dem iaf kopplade till ett eller två slutsteg. Är inte så high på detta och kopplade ej själv så är lite osäker, men har iaf testat och ta bort kablarna osv men ingen skillnad. Bytade även plats på strömmen enda som hände då var att varenda gång den fick ström så lyfte sig högtalare och det lät som när du slår på en mikrofon typ.

Så allla tips mottages tacksamt.

Mvh

Crille88
5 september 2011 · 1 353 Inlägg

G1zm0 skrev:
För ett par dagar sedan upptäckte jag ett konstigt problem som ni kanske kan hjälpa mig att lösa.

Satte mig i bilen och skulle köra till jobb, drog igång stereon och hörde ett konstigt klickande från mina 6"9or. Går back och kollar och ser att dem rör liksom på sig, de går upp och ner precis som när det kommer musik i dem, fast i en jämn takt upp och ner, upp och ner. Så är det på 2 av dem, har 4, i den 3e e där ngt konstigt ljud jag ej kan förklara, och den 4e är som normalt.

Om jag inte missminner mig så är alla 4 eller 2 av dem iaf kopplade till ett eller två slutsteg. Är inte så high på detta och kopplade ej själv så är lite osäker, men har iaf testat och ta bort kablarna osv men ingen skillnad. Bytade även plats på strömmen enda som hände då var att varenda gång den fick ström så lyfte sig högtalare och det lät som när du slår på en mikrofon typ.

Så allla tips mottages tacksamt.

Mvh

[ironi]
du har alltså råkat ut för ett klassiskt fel av den klassiska typen.
klassiskt fel innebär att det är ett gammalt fel som funnits med ett tag, som klassisk musik tex..
(ungefär likabra info som den vi fick av dig.. alla 4 eller 2 av dem kopplade till 1 eller 2 slutsteg? näää vet du vad tongue)

om nu en av högtalarna fungerar, har du provat o ta dom högtalar sladdarna o koppla dom till de andra 6x9orna i tur o ordning o se om dom funkar som dom ska? på så sätt kan du utesluta att högtalarna är hela..

följ högtalarsladden från den fungerande och se vart du hamnar, tex höger kanal på ett slutsteg.. du kan du utesluta att just det steget och höger kanal funkar.. koppla då ur o sätt sladdarna på vänster kanal o testa. funkar detta så är det inget problem med just det steget och du borde då ha iaf 2 fungerande 6x9..

följ sedan resterande kablar från högtalarna för att se vart du hamnar..

ELLER
så ber du personen som kopplade in att kika på det..

lycka till

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang