US-spec Supra - Street & Strip nr 6

SUPRA LHD
  • 177 Följare
  • 195 341 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 juli 2014
airflowfredde StressFläkteR
7 september 2011 · 277 Inlägg

DanneJ skrev:
Blir många lösa vacuumslangar och kontakter som blir över när Supran blir singel som går till dubbelsnurrorna och latheten tar över hos många och låter det mesta sitta kvar.

Angående soppasystem, vill du hamna på 600 motor lr hjulhästar? Vill du bygga för framtiden också? E85 lr vanlig soppa?

Jag brukar spåra ur lite lätt men tänkte försöka hålla mig runt 600hk.

Ang etanol så vet jag inte. Har kört det på saabarna.
Kanske bara en sak till som bilprovningen kan irritera sig på.

Hur som så vill man ju ha lite marginal utan att man får problem vid låglast osv.

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
DanneJ
8 september 2011 · 642 Inlägg

600hk så rör det ändå på sig ganska fint men mycket vill ha mer, speciellt när det gäller effekt smile

På vanlig soppa:

Pumpar: 2 Walbro lr Deatschwerkspumpar alt. 1 Bosch 044 som man får köpa lite grejer till för att kunna ha den i tanken.
Ledning: Dra en extra An6 från Pump 2 fram till rail och köra org.retur. Kör du Boschen funkar det att köra med org.matning men det blir lite på gränsen.
Rail: Modda org.rail till att köra matning från båda sidor med retur i mitten eller bara köpa en rail som har bättre flöde och köra toppmatade spridare istället för org. sidmatat.
Spridare: Till Supran kan man räkna 1cc per motorhäst så bara ta ett par spridare och plussa på 20% över den motoreffekten man tänkt landa på.
BTR: Kan i stort sett välja vilken 1:1 som helst så länge det inte är made in china.

Min bil har körts på ett väldigt begränsat soppasystem och haft 747 motorhästar som mest bänkat. Som Jek skriver är soppasystemet det sista man ska snåla in på men det är också lite som du säger många som bygger på tok för överdimensionerade soppasystem speciellt till Supran. Finns även färdiga soppakitt att köpa men då brukar det kosta lite mer än om man knåpar ihop ett själv.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
airflowfredde StressFläkteR
8 september 2011 · 277 Inlägg

DanneJ skrev:
600hk så rör det ändå på sig ganska fint men mycket vill ha mer, speciellt när det gäller effekt smile

På vanlig soppa:

Pumpar: 2 Walbro lr Deatschwerkspumpar alt. 1 Bosch 044 som man får köpa lite grejer till för att kunna ha den i tanken.
Ledning: Dra en extra An6 från Pump 2 fram till rail och köra org.retur. Kör du Boschen funkar det att köra med org.matning men det blir lite på gränsen.
Rail: Modda org.rail till att köra matning från båda sidor med retur i mitten eller bara köpa en rail som har bättre flöde och köra toppmatade spridare istället för org. sidmatat.
Spridare: Till Supran kan man räkna 1cc per motorhäst så bara ta ett par spridare och plussa på 20% över den motoreffekten man tänkt landa på.
BTR: Kan i stort sett välja vilken 1:1 som helst så länge det inte är made in china.

Min bil har körts på ett väldigt begränsat soppasystem och haft 747 motorhästar som mest bänkat. Som Jek skriver är soppasystemet det sista man ska snåla in på men det är också lite som du säger många som bygger på tok för överdimensionerade soppasystem speciellt till Supran. Finns även färdiga soppakitt att köpa men då brukar det kosta lite mer än om man knåpar ihop ett själv.

Stort tack för hjälpen.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Linusj
8 september 2011 · 367 Inlägg

Trevligt projekt. Det ena av dom rören du pluggade är nog avluftningen till tanken som går till kolkanistern orginal så den pluggen hade jag tagit bort igen.

Vilka tändstift bytade du till?

Senast redigerat av Linusj (8 september 2011)

airflowfredde StressFläkteR
8 september 2011 · 277 Inlägg

NGK... BCPR7ES tror jag dom heter.

Jag tänkte på att motorlampan inte lyser när man vrider på tändningen.
OM den skulle vara urkopplad (vilket skulle vara o-bra) kan det ha att göra
med att man inte får något felkod?

Har hört talas om supror där det är glappt bakom panelen så vissa lampor inte funkar.
får se över det där sen och kolla varför den inte lyser.

En sak till ang AEM v2, fungerar det att ta felkoder med "vanliga" felkodsläsare när
man har installerat AEm-boxen eller är det PC som gäller så vid felsökning?

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
airflowfredde StressFläkteR
10 september 2011 · 277 Inlägg

Blev lite donande igår med bilen.
Som jag skrev tidigare så fungerade ju inte motorlampan och jag misstänkte att
det var anledningen till att vi inte kunde läsa ur felkoder.

Efter lite lödning på kretskortet bakom varningslamporna så fungerade även
motorlampan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0c99fa839b3c2df7c2986e40860fb28b.jpg
Då fick vi en felkod på "throttle position sensor" och vi kunde
konstatera att denna sensor inte fungerade. Ska beställa en ny på måndag och hoppas att detta löser problemet med tomgången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0c99fa839b3c2df7c2986e40860fb28b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-6ea5d496d664dc0eff9bdf31f23f6476.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-059121e1eb9c6a748fc0801eaf12f81d.jpg

Sedan kikade jag på ECun för att kolla hur det såg ut där.
Nån som vet hur det funkar med "chippning" på suprorna.
Nästa alla är ju PBUade men är det bara laddtrycksstyrningen
som man höjer laddtrycket med? Jag tänkte på soppabiten, min går ju så
jäkla fett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0356d45bcbbda0930386f5672dcf16f7.jpg
Antar att det är en greddygrej till laddtrycksstyrningen
och en HKS för att ta bort fartspärren?
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-6dbc207ad86349815ff9d238afc30260.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-d77498d8c2e0ea92153f3e8da9f47195.jpg

Jajusstja!
Har fått hem två nya bakdäck. Eftersom det blir en massa övriga kostnader så fick
det bli ett lågbudgetalternativ. Antar att det slits rätt fort när väl
bilen är mappad och klar wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-9f600fd122dd54d740ec1adc4beb979d.jpg

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
jonte_j Väktare
11 september 2011 · 16 Inlägg

Hks boxen tar bort fartspärren och greddy boxen tar bort original laddtrycksspärr!

Jonas Jeppsson
andino TMR|Team Moisty Racing
11 september 2011 · 454 Inlägg

Grattis till bilen!
Ska bli kul att följa detta smile

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN
Volkswagen Caddy "Ior" (2011)
Toyota Supra MKIV "Moistness" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
11 september 2011 · 277 Inlägg

jonte_j skrev:
Hks boxen tar bort fartspärren och greddy boxen tar bort original laddtrycksspärr!

Så greddyboxen har inget med boostkontrollen att göra? Det är alltså 3 olika boxar?

Nån som vet vad de betingar i värde? Alla tre kommer att vara till salu inom kort.

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
airflowfredde StressFläkteR
13 september 2011 · 277 Inlägg

Har lite funderingar.

Bilen går riktigt bra i ca 30 sekunder och har perfekt tomgång.
Sedan surar den ner sig som faen och tappar tomgången.
Om man håller den på 2000 varv så går den fint.
Om man sakta följer med den ner på tomgång så håller
den tomgången.

Tips? idéer?

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
jek
13 september 2011 · 46 Inlägg

om du ska byta styrsystem i vinter så behöver du inte bry dig om dom tomgångs problemen du har.
den som mappar den kommer ställa in kallstart och vanlig tomgång.
rekomenderar verkligen att köra med AEM ems.

Senast redigerat av jek (13 september 2011)

airflowfredde StressFläkteR
13 september 2011 · 277 Inlägg

jek skrev:
om du ska byta styrsystem i vinter så behöver du inte bry dig om dom tomgångs problemen du har.
den som mappar den kommer ställa in kallstart och vanlig tomgång.
rekomenderar verkligen att köra med AEM ems.

Har beställt ett AEM v2 som kommer vilken dag som helst.

Jag tycker att sprutet inte kan "laga" alla anledningar till att bilen sår som skit.
Det lär ju använda sig av bilens originalinformation från givare osv?

Jag kände att det skulle vara skönt att lösa problemet innan jag monterar i det nya sprutet.

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
jek
13 september 2011 · 46 Inlägg

nja det kan mycket väl vara bcc, fcd osv som kan strula till det.
nu kommer ja inte ihåg va som är gjort på den.. men spridare är dom org? annars kan det vara fel ohm på dom. eller att dom är för stora emot org och flödar mkt mera..
tomgångs motorn, hur är den kopplad? går den fetare slangen till insugs sidan eller sitter det ett filter på den?
känner du till någon som kan göra en startmapp på den med aem?
tar inte lång tid för någon erfaren att göra det.

airflowfredde StressFläkteR
14 september 2011 · 277 Inlägg

Njajaae
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-04b81f97be988b6efd5b011ef82fc5bf.jpg

I dag märkte vi att föregående ägare kopplat en slang till tomgångsmotorn som ska sitta
efter LMM och suga friskluft till vevhusventilationen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-6114ec56686eb7695a9dd7600062b002.jpg
Här ser man vart slangen skulle vara samt hålet till vevhusventilationen i bakgrunden  där den satt.

Efter lite svetsande och grejjande så gjorde det så att bilen gick mycket bättre.
Går fortfarande lite fett och den stora gåtan är att den tappar tomgång om man varvar upp den och släpper gasen.

Om den går på tomgång går den riktigt fint. Om man småvarvar lite... inga problem.
MEN, om man varvar upp den till ca 3000 varv och släpper gasen så dippar den ner i tomgång så den dör.
http://www.youtube.com/watch?v=LGCZdC0Mo3k
http://www.youtube.com/watch?v=hpSMpm-zOoI

DÅ kan man fånga den med gas och smågasa lite så håller den tomgången fint sen.

Skumt som fan är det. Vi har justerat gasspjäll och alla div givare och klockor efter alla konstens regler. Vi har tagit isär tomgångsmotorn och gjort rent och testkört den.
Kollat läckor med startgas...
http://www.youtube.com/watch?v=cpR_VaI-X1E

Fick till sist ge upp med en provtur runt kvarteret big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=Xkp0zBaG4M8

Nu går det att köra bilen om man är lite uppmärksam med tomgången.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Pavva
15 september 2011 · 1 215 Inlägg

Jävligt shysst lokal du e i tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
_Fredrik
15 september 2011 · 2 788 Inlägg

Ser riktigt bra ut, kul med lite framgångar och du gör ett fantastiskt jobb med bilen! smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Go_sideways
15 september 2011 · 428 Inlägg

Trevligt trevligt smile blir prem på denna. Fortsätt med mycket bilder så blir detta intressant att följa.
Grattis o lycka till smile

airflowfredde StressFläkteR
15 september 2011 · 277 Inlägg

Kom på en sak... ska det vara undertryck i vevhusventilationen på tomgång?

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

I dag hissade jag upp bilen för första gången (!)
http://img840.imageshack.us/img840/8538/overz.jpg

Fick då se att det var kraftigt med olja typ överallt under sad
Har gjort rent så gott det går nu så får vi väl se vart det kommer ifrån.
http://img560.imageshack.us/img560/5601/dirtyh.jpg

Kollade även på avgassystemet och hittade denna märkning.
http://img3.imageshack.us/img3/5831/ljudd.jpg
http://img832.imageshack.us/img832/2662/ljudd2.jpg

Hittade detta. Pluggad bakre lambda!? Why?
http://img684.imageshack.us/img684/9918/lplugg.jpg
http://img851.imageshack.us/img851/972/74133104.jpg

Har även tagit ur buren och satt tillbaks baksätet. Antingen så kör jag utan bur
eller så ska den få färg. Har inte bestämt mig riktigt.
http://img84.imageshack.us/img84/6415/burur.jpg
http://img824.imageshack.us/img824/9771/burq.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/4701/bur2s.jpg
http://img823.imageshack.us/img823/2808/backseatk.jpg
Nu kan man ha två passagerare i bak.... om de saknar ben och har korta överkroppar big_smile

Jag skulle även montera alukylaren som följde med bilen.
Det visade sig dock att den är för stor sad
Trots att det ska vara bilton så är den för hög och lite för bred.
Nu står den på nedre kylarbalken utan gummibussningarna och det
går inte att stänga huven. Får bli att ta fram kapen i morgon och snickra special.
http://img90.imageshack.us/img90/68/oldcool.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/4593/nycooler.jpg

Passade på att ta en bild på ic när fronten var borta.
http://img196.imageshack.us/img196/5971/12790338.jpg

Har inte ägnat en minut å tomgångshelvetet i dag vilket var gnska skönt!

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
DanneJ
18 september 2011 · 642 Inlägg

Ser ut att gå framåt smile Du kan börja kika och se om du kan se om det läcker olja bakom remskivan som vevaxeln driver, väldigt vanligt tyvärr att den främre vevaxeltätningen trycks ur.

Saken som sitter uppstripad vid downpipen är en avgastempgivare och den kan gott sitta kvar då den inte används.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang