7679
Sök

Gnälla hos bilhandlaren över rostigt bromsok?

4 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
Hej forumet,

första inlägget, ingen aning om nån kan hjälpa mig med svar, men jag skulle inte bli förvånad om så är fallet, för ni verkar verkligen engagerade i bilar om man säger så wink

Ska kortfattat beskriva mitt problem:

Köpte en Volvo S40 av bilhandlare för 1,5 månader sedan. Kända fel: lite rost på bakskärmen. Inga besiktningspapper fanns med (alltså borde varudeklarationen gälla?), dock en fullständig servicebok.

Fick för en vecka sedan ett missljud vänster bak, kände på bromsskivan som var glödhet, och tog bilen fortast möjligt till en (icke-auktoriserad) reparatör som skulle justera bromsen. Det visade sig att bromsoket (cylindern) var alldeles hoprostat och belägget nedslitet till metallen. Nu behöver jag byta bromsok och belägg.

Har kört 1,5 månader sedan köpet, ca 400 mil. Hade inga särskilda garantier vad jag vet, typ "standard". Bromsoket kan ju knappast ha rostat ihop under den korta tid jag ägt bilen, eller? Enl varudeklarationen var bromsarna bra ("klarar besiktning").

Min korta fråga är: har bilhandlaren något ansvar i det här fallet, eller är det bara bortkastad tid och energi att jaga honom ang detta? M a o, löns det gnälla eller ska jag ta det som en man?

Jättetacksam för svar!

5 198 Inlägg
9 september 2011
beg garanti borde gälla,,, Ta det som en man och åk dit å reklamera ( klaga)

killercow
9 september 2011
vad är det för årsmodell? miltal?

beg.garantin brukar bara gälla om felet fanns vid köpet och inte på delar som anses vara slitdelar som kan uppkomma med tanke på bilens ålder och miltal.

4 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
2001, hade gått drygt 16.500, ligger nu på 16.900.

Jättedum fråga (men då man är anonym på nätet så vågar jag ställa den wink ), men räknas bromsoket som en slitdel?

(Att felet fanns vid köpet borde i a f vara fastställt, eftersom det inte borde kunna rosta ihop på 1,5 månader. Men om bromsoket är en slitdel så tolkar jag det som att det är lönlöst att klaga och lägga energin på att själv leta reda på reservdelar istället.)
Senast redigerat av S40777 (9 september 2011)

killercow
9 september 2011
inte onormalt att en bil som är 10år å å gått 17,000mil måste byta bromsok. så det ligger som "slitdel"

Men reklamera de till firman du köpte den av. är dom snälla fixar dom de eller inte. men att du sen kört hela 400 mil redan är inte direkt till din fördel. då detta dels är en del med tanke på åldern å miltal som kan ge sig å att dom kommer hävda att det fungerade när du köpte bilen. å där blir ju miltalet du kört till deras fördel att du kommit så långt som 400mil. men visst de kan ha legat på redan vid köpet lite grann å å sen långsamt slitits ner. men du som ägare har ju skyldighet att kontrollera att bromsar fungerar som dom ska vilket du inte kan ha gjort om hela belägget slitits ner.

Men du ligger lite på gränsen. testa å reklamera de till firman. du har ju inget att förlora på de smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 september 2011
sedan är ju problemet att de fick inte chans att reparera det... vilket de ska få. även om du ville kunna använda bilen o därmed tog den till närmaste verkstad smile

4 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
Jättetack för alla svar! Mitt case ser m a o inte särskilt starkt ut, så nu jag ska mentalt börja förbereda mig på att hosta upp lite stålars. Acceptans är viktigt för att komma vidare här i livet, som min mentalvårdare brukar säga. smile

Bilmekaniker
805 Inlägg
9 september 2011
Du får stå för kostnaderna själv, det är en slitage del.

killercow
9 september 2011
om du kan byta oket själv så blir de billigare. ja brukar alltid byta båda sidor för risken är att de andra oxå kommer behöva bytas snart å bromsverkan kan bli olika då de nya troligtvis kommer ta bättre

Bilmekaniker
805 Inlägg
9 september 2011
En bromsskiva och klossar till en s40 går på max 1000kr inga höga summor

killercow
9 september 2011
AnesN skrev:
En bromsskiva och klossar till en s40 går på max 1000kr inga höga summor

Jo men de var ju bromsoket som behövdes bytas. å i delar om man gör de själv blir de inga större kostnader men ska de göras av verkstad så drar de nog iväg lite

1 335 Inlägg
9 september 2011
skruvat.se har bra å billiga delar. säkert vparts.se också, de har specialicerat sig på allt inom volvodelar.

B5 #001

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 september 2011
Det spelar ingen roll var det finns billigare delar mm. TS har redan lämnat bilen till en verkstad ch de tar sedan bildelar från sin leverantör. Har inget annat avtalats vid arbetet kommer firman ta betalt för både delar och arbete och då är det inga 1000kr som gäller. Jag förmodar att det hela slutar på 5-6 tusen då skivr och klossar på båda sior måste bytas, ett ok + säkert 6-700 kr/timme

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

killercow
9 september 2011
zovix skrev:
Det spelar ingen roll var det finns billigare delar mm. TS har redan lämnat bilen till en verkstad ch de tar sedan bildelar från sin leverantör. Har inget annat avtalats vid arbetet kommer firman ta betalt för både delar och arbete och då är det inga 1000kr som gäller. Jag förmodar att det hela slutar på 5-6 tusen då skivr och klossar på båda sior måste bytas, ett ok + säkert 6-700 kr/timme

Mvh Magnus

Han skriver inte att verkstaden har lagat de än bara att dom konstaterat de behöver bytas

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 september 2011
killercow skrev:
zovix skrev:

Mvh Magnus

Han skriver inte att verkstaden har lagat de än bara att dom konstaterat de behöver bytas

Sannt, men många verkstäder tillåter inte att kundn tillhandahåller delar utav garantiskäl.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

5 198 Inlägg
9 september 2011
zovix skrev:
killercow skrev:
zovix skrev:

Mvh Magnus

Sannt, men många verkstäder tillåter inte att kundn tillhandahåller delar utav garantiskäl.

Mvh Magnus

Går att skriva *Eget Matr.* på kvittot,,,, så gjorde verkstan för mej.

killercow
9 september 2011
gamlingen skrev:
zovix skrev:
killercow skrev:

Mvh Magnus

Går att skriva *Eget Matr.* på kvittot,,,, så gjorde verkstan för mej.

har oxå haft med mej egna delar å bara velat haft jobbet gjort.

sen ger verkstaden bara garanti på jobbet å inte delarna. men garanti på delarna får du ju från stället du köpt dom på

?
1 038 Inlägg
9 september 2011
Köp grejerna på Ebay!

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

326 Inlägg
9 september 2011
AnesN skrev:
Du får stå för kostnaderna själv, det är en slitage del.

Slitdel? Ett ok är väl inte nån slitdel egentligen? 
Jag fick för inte så länge sen både bromsbelägg och skivor utbytta på handlarens bekostnad. Jag mumlade bara om Konsumentköplagen så hostade han upp. Det däremot är slitdelar tycker jag.

6 722 Inlägg
9 september 2011
Bromsok borde väl ändå täckas av trafiksäkerhets garantin på 500 mil / 3 månader eller vad den är på..

De/Dem

Sök