3013
Sök

Montera extra dimbakljus - Volvo 244 -83

Snäll pöjk
703 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#1
Ska koppla in extra dimbakljus från biltema (dessa) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … imbakljus/ men undrar hur man kopplar. Tänkte sätta dem inne i bilen på hatthyllan och använda dem som bromsljus (endast tända när man bromsar). Vilken färg är det på kabeln från de vanliga bromsljusen?

Det finns 3st kopplingar till själva dimbakljuset 2st på sidorna och en där lampbottnen kommer att sitta vart ska man koppla vilka? :S


Någon som vet?




mvh
Senast redigerat av mangedif (9 september 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#2
Har hittat kabeln nu efter lite eget praktiskt sökande. Försökte tjuva mig in på den befintliga kabeln med gjorde bara så att säkringen gick hmm.. Har tjuvat mig in på samma sätt i andra bilar när det gällde något lyse och det har alltid gått bra.. Sedan är jag ännu fundersam över hur kablarna ska sitta till de extra dimbakljusen.. Får inte ihop att redigt..
Hur ska jag koppla detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-e55dfdf116c9e9fa069303edaf89e25c.jpg

Ack vet jag förgasarmotorer!

Forummoderator
18 319 Inlägg
9 september 2011
#3
mangedif skrev:
Har hittat kabeln nu efter lite eget praktiskt sökande. Försökte tjuva mig in på den befintliga kabeln med gjorde bara så att säkringen gick hmm.. Har tjuvat mig in på samma sätt i andra bilar när det gällde något lyse och det har alltid gått bra.. Sedan är jag ännu fundersam över hur kablarna ska sitta till de extra dimbakljusen.. Får inte ihop att redigt..
Hur ska jag koppla detta:
http://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-e55dfdf116c9e9fa069303edaf89e25c.jpg

1: Jord.
2: Plus (Tas från bromsljuset)

3 & 4 undrar jag med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Snäll pöjk
703 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#4
mm hmm jag kan ändå tänka mig att det ska vara någon remot också som ger ström hela tiden till antingen 3an el. 4an.. Men tycker också att det är lustigt att det finns 4st uttag :S.. Jag har testat att köra jord till 1-3-4 och + till 2 även jord till 1 och + till 2-3-4 men säkringarna tar ju stryken.. Varför? :S

Ack vet jag förgasarmotorer!

Forummoderator
18 319 Inlägg
9 september 2011
#5
mangedif skrev:
mm hmm jag kan ändå tänka mig att det ska vara någon remot också som ger ström hela tiden till antingen 3an el. 4an.. Men tycker också att det är lustigt att det finns 4st uttag :S.. Jag har testat att köra jord till 1-3-4 och + till 2 även jord till 1 och + till 2-3-4 men säkringarna tar ju stryken.. Varför? :S

Glödlampan har ju bara 2 poler. Är du osäker så ohm-mät lampans poler med lampan urplockad. Antagligen blir bottenpolen 2 och runtom som även låser lampan 1. Mer ska inte behövas.

Går säkringen så prova att ansluta med ordinare bromslampor urplockade.

Vad säger medföljande bruksanvisning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Snäll pöjk
703 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#6
det va inte med någon bruksanvisning.. blev förvånad också... Om det nu skulle fungera med att plocka bort ordinarie bromslampor vad kan man då utgå från?
Såhär ser det väl ut i vanliga fall?:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-dd78b9b3063cb095bc9d5cc85a49ed50.jpg
Senast redigerat av mangedif (9 september 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!

Forummoderator
18 319 Inlägg
9 september 2011
#7
mangedif skrev:
det va inte med någon bruksanvisning.. blev förvånad också... Om det nu skulle fungera med att plocka bort ordinarie bromslampor vad kan man då utgå från?
Såhär ser det väl ut i vanliga fall?:
http://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-dd78b9b3063cb095bc9d5cc85a49ed50.jpg

Den bilden gjorde mig förvirrad. Minus till höljet och plus bara till det lilla runda metallstycket under lampan. Annars lär du elda säkringar ja!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Snäll pöjk
703 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#8
Så du menar att det ska kopplas såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-db56a633f4704a45e674cee08e1b1ac1.jpg

Isåfall är det inte konstigt att skiten inte fungera haha förlåt min lite skrattretande..

Men det ska annars gå att tjuva sig in på ordinarie bakbromsljus?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Forummoderator
18 319 Inlägg
9 september 2011
#9
mangedif skrev:
Så du menar att det ska kopplas såhär:
http://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-db56a633f4704a45e674cee08e1b1ac1.jpg

Isåfall är det inte konstigt att skiten inte fungera haha förlåt min lite skrattretande..

Men det ska annars gå att tjuva sig in på ordinarie bakbromsljus?

Helt riktigt! Fast det räcker med en minus. Vilken sida spelar ingen roll. Det ska går utmärkt att tjuva in sig på ord. bromsljus sen.

Alla gör vi fel ibland... Även om jag är Eltekniker till yrket så händer det lite obehagliga saker ibland :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Snäll pöjk
703 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#10
hehe okej, du ska ha stort tack för hjälpen så länge! Ska på att imon igen med en näve säkringar ifall! Återkommer om det inte fungera så håll prenumeration på tråden! wink

Ha det gött så länge!

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#11
Fixat! :-D tack som fan för hjälpen!

Ack vet jag förgasarmotorer!


Sök