Att koppla in en multimeter mellan tex pluspol och batteripluskabel är ett enkelt sätt att börja felsökningen på, då kollar man vad mätaren visar och sedan tar man ur en säkring i taget tills strömmen minskar markant, har bilen larm eller andra extrasaker så kan man få vänta ett tag (kanske en halvtimme eller så) innan man läser av mätarens mätvärde.
Orsaken till detta är att vissa saker aktiveras när bilen är avstängd och låst och då kan det ta ett tag innan de går in i "sleep mode", läser man av mätaren direkt så kan värdet misstolkas som att någonting tjuvdrar ström fastän det är helt normalt.
Den normala viloströmmen hos en bil varierar beroende på utrustning, men mer än 100 mA ska det inte dra. Jag tycker att 50 mA är tillräckligt, men jag har inte riktigt koll på vad nyare bilar brukar ha normalt sett. En äldre bil utan larm bör kunna nöja sig med kanske 20-30 mA, min gamla 240-86 drar under 20 mA.
Senast redigerat av Drönirettab (11 september 2011)