2092
Sök

Saab 9000 -95 BTR?

34 Inlägg
13 september 2011
Ja får du inga fel koder och provat allt som folk tipsat om, så är du nog på rätt linje med BTRen!

Du kör inte blandat med tex etanol i tanken! Då jag har varit med om detta på ett antal Saab:ar
Men får man för mycket Etanol så brukar som regel Check engine börja varna med 6 blinkningar

3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
hetrometrus skrev:
Ja får du inga fel koder och provat allt som folk tipsat om, så är du nog på rätt linje med BTRen!

Du kör inte blandat med tex etanol i tanken! Då jag har varit med om detta på ett antal Saab:ar
Men får man för mycket Etanol så brukar som regel Check engine börja varna med 6 blinkningar

Nej etanol kör jag inte på även om det hade varit ganska nice med en konvertering big_smile

Då köper jag en ny BTR och testar smile skulle de inte va den så får jag väll leta vidare efter ngt annat fel...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Nu till en annan fråga, var får man tag på en sån till vettigt pris?
Speedparts har tydligen "tillfälligt slut"= man vet aldrig när den kommer in igen..

Kollat runt lite men ingen som har ngn, saab skulle ha över 2000spänn och AD-center skulle ha 1050. Dock inte villig o betala så mycket för den när jag vet att den går o få tag på för 490.

34 Inlägg
13 september 2011
Returbilen.se ligger på Näsby.
Var där och hämta lite saker själv till en Saab 9000 idag så de bör ju ha en. Bränsletrycksventil 100kr enligt prislistan

Bilälskare
283 Inlägg
13 september 2011
men de betyder inte att den e ok nu.. den kan gå isönder hur lätt swom helst.,. min ena höll i ca 1 mil swedan small den med så jag fick köpa en ny igen.. lade ut ca 5000 på magnetventiler innan den jag hade sist innan bilen såldes höll..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

1 062 Inlägg
13 september 2011
Mät soppatrycket på fullast så ser du om det ligger rätt smile Fungerar pump, BTR, filter m.m. så visar det sig.

M.V.H.

3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Mät soppatrycket på fullast så ser du om det ligger rätt smile Fungerar pump, BTR, filter m.m. så visar det sig.

M.V.H.

Hur gör man detta? smile

3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
hetrometrus skrev:
Returbilen.se ligger på Näsby.
Var där och hämta lite saker själv till en Saab 9000 idag så de bör ju ha en. Bränsletrycksventil 100kr enligt prislistan

Jag va där förra veckan och alla 9000 är antingen rensade på motorer eller så e de en helt annan BTR på dom. Fanns en -95 dock som inte gick att öppna huven på.. surt som fan!

Ska in och plocka lite inredning till bilen snart så ska passa på att kolla då smile

3 466 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Såg att Meca har för 381kr, e denna värd att satsa på eller e de skit tror ni?

34 Inlägg
20 september 2011
Hur gick det för dig och bilen? prova du Meca?
Handlar nästan allt själv på Meca och får säga att jag har varit nöjd med det jag har handlat där.

Råka göra ett "fynd" och hitta en helt ny Magnetventil för 835 kr i Kristianstad butiken.... :-))

3 466 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Jag fick äntligen tid så sent som igår att byta den. Plockar bort den gamla och upptäcker att den inte är likadan som den nya, så jag åker in igen med den gamla med mej. Dom tar självklart tillbaks den som va fel och slår in numret på min orginalbtr. Får då veta att den kostar lite drygt 1200kr istället för dom 381kr som jag gav för den första.

I hopp om att hitta den billigare någon annan stans så ringer jag min kompis som jobbar på en saab-återförsäljare, han kollar upp detta och det finns tydligen en "ovanligare"(dyrare) variant som satt på -94 och vissa -95. Detta var ju självklart den jag hade och den ville dom ha en bra mycket högre summa för.. vi snackar flertalet tusenlappar.

Så i hopp om att hitta en som passade i lagom pris så finkammade jag dom lokala skroterna utan att hitta ngn. Så tillslut så gjorde jag som vanligt och tog en tur in till returbilen och fick tag i en fuelrail från en -97 med BTR (dessutom den senare som va billig). Sen åkte jag hem o skruvade dit den.

För övrigt var jag mycket nöjd med servicen på Meca trots detta, kan förstå att det är lite förvirrande då båda BTRerna ser så gott som likadana ut och inte ens Saab själva kunde svara på vilken jag skulle ha enbart efter regnr.

Nu har jag varit ute och provkört bilen ett par rundor och den går helt klart bättre men misständer fortfarande lite när den laddar fullt.

1 062 Inlägg
21 september 2011
Bränsletrycket kan ju vara fel ändå. För högt pga igensatt retur, eller för lågt pga läckage i armaturen eller en taskig pump.
Om du säger att den ryker ibland så undrar man ju om den ryker svart? Då får den för mycket soppa..
Är det någon annan färg så har du nog kanske ett allvarligare problem.

M.V.H.

3 466 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Bränsletrycket kan ju vara fel ändå. För högt pga igensatt retur, eller för lågt pga läckage i armaturen eller en taskig pump.
Om du säger att den ryker ibland så undrar man ju om den ryker svart? Då får den för mycket soppa..
Är det någon annan färg så har du nog kanske ett allvarligare problem.

M.V.H.

Bränslepumpen är nybytt för ett par månader sen, då passade jag även på att byta hela armaturen till en fräsch från en 9-5 och returanslutningen byttes mot en helt ny.

Ryker vet jag inte men den sotade igen de nya slutröret ganska snabbt innan. Men detta va ju som sagt innan jag bytte BTR.

Sök