13 september 2011
Trådstartare
tja, planerar här lite om hur man ska göra med min planerade ljudanläggnig jag ska ha i bilen.
och jag tycker att man ska börja med strömmen, för att ska man ha ordentliga basar bak, så ska man ha ordentliga steg, och för att driva dem så behöver man en ordentlig elsystem som kan också ge starthjälp till en hangarfartyg .
det jag har tänkt mig är att koppla huvudenheten till vanliga elsystemet, men sedan ha en HELT separat elsystem åt basarna osv.
så det kommer ingå en extra generator under huven som laddar en separat batteri (torr djupurladdnings) bak som driver steget,
anledningen att jag vill satsa på en helt separat generator och batteri, är att ska man stå där och visa upp sitt ljud till kompisarna eller bara spela på stranden, så har man ju inte bilen igång, och jag vill vara 195% säker på att jag kan starta bilen efter att ha lyssnat på 3 låtar (och gjort boende i närheten döva ) med motorn avstängd.
när man nu köper biltemas universal generator, eller hittar en i skroten, eller snor en från grannen ,
Frågan:
så hur kopplar man generatorn för att fungera?
Jord är ju självklart, det går via motorblocket vidare till chassit
+12v, är också självklart det är den största kondakten bakom generator, ( dit en riktigt tjock kabel kopplas )
och sedan så står man där med en bunt kondakter som man har ingen aning om vad dem är till.....
(det lilla jag vet så ska man skicka in +12v, till generatorn, för att den ska aktivera, men jag kan vara helt ute och cycklar)
(bara bollar ideer i huved för tillfället , får jag positiva svar , och plånboken växer till så ska jag bygga det med en dag)
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a