2995
Sök

Ström till extramätare + instrumentbelysning Volvo 855 -96

Stölle
199 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#1
Hej. Ny här på garaget, men har läst en hel del utan konto ett tag.
Har en -96 855 som det nalkas lite höstmek på. Bl.a ska jag slå slag i saken och koppla in extramätarna som sitter på A-stolpen, samt montera extraljus.
Har koll på det mesta om hur jag ska gå till väga, men jag funderar på vart det är enklast att låna ström till mätarna och belysningen i extraljusknappen, om det är ljus i den vill säga. Ska köra med volvo original knapp, och dra egna kablar för styrning av ljusen.
Vart brukar ni låna ström till extraprylar inne i kupén på 850?
Har dimljus på bilen, så "gula kontakten" är redan upptagen.

Samt en fundering till, Går extraljusknappen att köpa löst på Volvo, utan kabelsats?
För att betala över 1000:- bara för o komma åt en knapp är inte aktuellt. Inte ens med motiveringen att man får alla nödvändiga kablar, för den satsen  funkar inte med tre ljus, och jag har allt på lager redan.

Tack Tack smile

Jag anar ugglor som får kläder.

____________________________________
1 340 Inlägg
14 september 2011
#2
Knappar finns det gott om på närmsta bilskrot skulle jag gissa på (finns det här iaf)

Annars http://www.tradera.com/RUNDA-KNAPPAR--V … _138800495
Kanske ingen du vill ha på bilden, men håll koll där så kommer det nog någon snart smile

Och strömmen till mätarna, är det ström till själva elektroniken eller är det bara belysning av mätarna?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Stölle
199 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#3
Nej, ska ha just den som är till extraljus.. Får väl knalla in på Volvo o fråga helt enkelt om dom ens har den..
Ja, belysning och drivspänning.
Vart man bäst kopplar in sig på bilens system för att få ut +12V via tändning och +12V via reostaten helt enkelt.

Jag anar ugglor som får kläder.


Sök