5835
Sök

Fråga om motorolja

Bike
14 september 2011
Trådstartare
när oljan är ny ska den ju ha en gyllenbrun färg lite som honung/sirap
och det vet ju nog dom flesta

Frågan gäller dock diesel bilar
prata med en på en bil verkstad och han sa att oljan går från sirap färg till kolsvart på bara några hundra mil just pga att det är diesel
han sa att det är pga sotet i diesel

ligger det något i detta eller är det ren bullshit

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 september 2011
Det är sant, Dieslar skitar ner oljan mycket snabbare än bensin. Ren (sirapsfärgad) olja i en motor är ifs. inget gott tecken efter många mil eftersom en av oljans egenskaper är just att tvätta och skölja ren motorn invändigt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

930 Inlägg
14 september 2011
hotrodder skrev:
Det är sant, Dieslar skitar ner oljan mycket snabbare än bensin. Ren (sirapsfärgad) olja i en motor är ifs. inget gott tecken efter många mil eftersom en av oljans egenskaper är just att tvätta och skölja ren motorn invändigt.

Stämmer helt och hållet det Hotrodder säger....
Har ingenting att tillägga, mer än att jag håller med och styrker påståendet.

Mats

Bike
14 september 2011
Trådstartare
ok tack
blev lite fundersam då han berätta det först för mig
Då kommer jag till fråga nr 2

på en bensin bil kan man ju ofta säga om oljan är bra eller sliten beroende på färgen.
Men om man köpte en begagnad diesel bil och tittar på stickan och den är svart säger ju inte det något alls.
finns det något annat sätt och säga enkelt om oljan är ok eller bör bytas

Det finns inga papper på när den var bytt senast

4 767 Inlägg
14 september 2011
Finns det inga papper på när service är gjord senast hade jag inte tvekat att göra det direkt. Kostar ju inte många hundralappar.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Bike
14 september 2011
Trådstartare
Är inte riktigt så lätt just i mitt fall
jobbar som kontrollant på en bilfirma så jag ska se över bilar som bytes in
så fick en 07 diesel  och dom vill bara veta behöves något fixas eller är bilen ok

så får ge dom enkelt ja eller nej

bilen hade rullat lite ca 11tusen på 4 år
och ända jag har och gå på är liten lapp där står service 2010
men står inget alls om vad dom gjort.

4 767 Inlägg
14 september 2011
Man bör ju oavsett göra service 1 gång om året, så det är nog trots allt inte oskäligt att tycka att ett oljebyte är på sin plats.

Finns det ingen servicebok på en så ny bil? Saknas det är ju inbytesvärdet betydligt lägre direkt!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Bike
14 september 2011
Trådstartare
ok tack för alla era svar nu har jag lite mer info om vad som gäller

326 Inlägg
14 september 2011
Vad är det för bil?
Jag har haft några dieslar, och jag upplever att det kan vara olika. Alla har fått kolsvart olja efter några hundra mil utom en lite modernare bil. Det var en Citroen med HDi-motor, vilken är en hyfsat modern konstruktion med commonrail. Den skitade inte ner oljan nånting. Den höll sig lika ren som på en bensinmotor, även efter nästan tusen mil. Bytte alltid vid tusen mil på den.
Bilen hade gått 24000mil när jag sålde den, och oljan höll sig lika sotfri som alltid.

Vet inte om detta betyder något, men jag inbillade mig att en modern dieselmotor inte skitar ner oljan som dom gamla gjorde. Jag kanske har fel, och att det var en tillfällighet att just min Cittra inte lortade ner.

Bike
15 september 2011
Trådstartare
var en peugeot expert  07

http://image.bilgaraget.se/extra/carimg/462501_462600/peugeot-expert-462563_74385006.jpg

5 710 Inlägg
15 september 2011
Peter_5565 skrev:
Vet inte om detta betyder något, men jag inbillade mig att en modern dieselmotor inte skitar ner oljan som dom gamla gjorde. Jag kanske har fel, och att det var en tillfällighet att just min Cittra inte lortade ner.

Det svarta i olja är ju just sotpartiklar från förbränningen så visst påverkar årgången på spisen.
En diesel från exempelvis 1996 har miljökrav Euro2 där man fick släppa ut 0.14g/kwH partiklar. Jämför man det med dagens krav Euro5 får man släppa ut 0.02g/kwH vilket blir 4-5 gånger mindre.

Sedan skall ju sotet nå oljan oxo och detta sker ju genom tvättning av cylinderväggarna och att oljan tar sig ner under kolven via oljeskrapringen + den luft som tar sig igenom kolvringarna som tar med sig smuts.
Där kan det skilja väldigt mycket mellan tillverkarnas motorer samt när de är tillverkade.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

Sök